Opel i klasa samochodów kompaktowych — ta historia sukcesów zaczęła się w 1936 roku od modelu Kadett, a jej kontynuatorem jest nowa Astra, 11. generacja kompaktowego auta.
Do dziś wyprodukowano już 24 miliony Kadettów i Astr. Nowy pojazd będzie oparty na zupełnie nowej, lekkiej konstrukcji i napędzany najnowszymi silnikami.
Zobacz także:
Samochód będzie oferował wyposażenie znane dotychczas tylko z wyższych segmentów. Lekka konstrukcja sprawia, że nowa Astra prezentuje się bardziej sportowo, niż poprzednie modele. Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie, który odbędzie się jesienią bieżącego roku (17–27 września).
Nowa architektura i zespoły napędowe
Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy, a przy tym jeszcze bardziej komfortowy. Wzorcem dla 11. generacji była wizjonerska Monza Concept zaprezentowana na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2013 roku. W zależności od wersji i wyposażenia będzie ona nawet o 200 kilogramów (co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od poprzedniczki. Samochód jest bardziej dynamiczny, ma lepsze właściwości jezdne w zakrętach i zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy.
Pod maską nowego modelu będą montowane jednostki napędowe z zupełnie nowej gamy, rozwijające moc od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności nieprzekraczającej 1,6 litra mają trzy wspólne cechy: charakteryzują się najwyższą sprawnością, elastycznością i kulturą pracy.
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje jednostki 1.6 CDTI w kilku wersjach różniących się mocą (począwszy od 70 kW/95 KM), natomiast podstawową jednostką benzynową jest silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 77 kW/105 KM. Na szczególną uwagę wśród silników Astry zasługuje jednostka 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo.
Wykonany w całości z aluminium silnik zadebiutuje w wersji o mocy 107 kW/145 KM. Imponuje on dynamiką i elastycznością oraz wysokimi osiągami przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Rozwija maksymalny moment obrotowy do 250 Nm już przy bardzo niskich obrotach. Moc maksymalna jest dostępna w przedziale 1800–4000 obr./min.. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od bloku obecnie stosowanego silnika 1.4 turbo.
Sportowa charakterystyka i przestronne wnętrze
Stylistyka nowej Astry również podporządkowana jest efektywności. W tym przypadku za wzór ponownie posłużyła Monza Concept. Kształt reflektorów zlewa się w jednolitą graficznie całość z osłoną chłodnicy. Najbardziej wyrazistym stylistycznym detalem jest przedzielony słupek C, sprawiający wrażenie unoszącego się dachu. Poziome przetłoczenie biegnące nad logo marki z tyłu i łączące tylne światła podkreśla grę światła i cienia w tej części samochodu.
Długość samochodu wynosi 4,37 metra, czyli o prawie 5 centymetrów mniej w porównaniu z 10. generacją. Wysokość 1,46 metra to mniej o 2,6 centymetra. Zmienione wymiary mają oczywiście wpływ na własności aerodynamiczne i sprawność — współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi niespełna 0,30.
Mimo rozstawu osi skróconego o 2 centymetry, ilość przestrzeni wewnątrz wzrosła. Dzięki nowo zaprojektowanym fotelom pasażerowie z tyłu zyskali dodatkowe 35 milimetrów miejsca na nogi. Zwiększyła się też odległość między przednimi a tylnymi siedzeniami, co poprawia komfort podróżowania. Kokpit wysokiej jakości oraz zestaw wskaźników stanowią płynną kontynuację estetyki nadwozia. Ograniczono liczbę przełączników i przycisków, kolorowy ekran dotykowego znajduje się w konsoli środkowej.
Astra nowej generacji jest pierwszym modelem Opla, który będzie oferowany z osobistym asystentem łączności i usług Opel OnStar. Zapewnia on użytkownikowi dostęp do szerokiej gamy usług podnoszących bezpieczeństwo i komfort. Doradca OnStar zawsze chętnie udzieli pomocy w razie wypadku, ale też awarii samochodu na drodze. Ponadto system zamienia nowy pojazd w mobilny punkt dostępowy do Internetu Wi-Fi LTE 4G.
W nowej Astrze zadebiutuje także system multimedialny IntelliLink nowej generacji. Jest on kompatybilny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay. Poszczególnymi funkcjami można sterować za pośrednictwem dużego, nawet ośmiocalowego ekranu dotykowego w konsoli środkowej, przyciskami na kierownicy (regulacja głośności) lub przez polecenia głosowe.
Ekskluzywne technologie
System oświetlenia to opatentowane przez firmę Opel matrycowe reflektory LED nowej generacji, które umożliwiają korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania innych kierowców. System, złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W procesie tym współpracuje on z przednią kamerą Opel Eye.
Diody charakteryzują się też znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi, a poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów.
Oprócz systemu Opel OnStar i matrycowych reflektorów IntelliLux LED właściciele nowej Astry otrzymają do dyspozycji szereg innych systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy. System rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego samochodu i alarm kolizyjny z funkcją hamowania przedkolizyjnego sprawiają, że jazda nową Astrą jest bezpieczniejsza.
Tempomat z ogranicznikiem prędkości pilnuje, aby kierowca nie przekroczył dozwolonej prędkości. System ostrzegania o pojeździe w martwym polu wykrywa przeszkody w promieniu 3 metrów z boku i z tyłu samochodu, które znajdują się poza polem widzenia kierowcy. Na uwagę zasługują także ergonomiczne fotele z regulacją w 18 kierunkach. Fotel ten ma także funkcję masażu, wentylacji i regulacji szerokości siedziska. Również pasażerowie z tyłu mogą liczyć na większy komfort dzięki opcjonalnym podgrzewanym siedzeniom skrajnym na tylnej kanapie.
Nowy Opel Astra jest pokaże się w całej okazałości na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.