Podczas wrześniowego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie (15-27 września 2015 r.) swoją światową premierę będzie świętować nowy smart fortwo cabrio.
Zamówienia na kolejną generację modelu ruszą w połowie listopada, a pierwsze jego egzemplarze pojawią się u dealerów w lutym przyszłego roku.
Zobacz także:
Trzy samochody w jednym: za naciśnięciem przycisku nowy smart fortwo cabrio zmienia się z zamkniętego samochodu dwumiejscowego w auto z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo – gdy poszycie zostanie całkowicie opuszczone – w pełnoprawny kabriolet. W rezultacie przyjemność z jazdy pod gołym niebem można dostosować do warunków pogodowych lub nastroju kierowcy i pasażera.
Swoją elastyczność smart zawdzięcza składanemu dachowi „tritop” oraz modułowej konstrukcji słupków dachowych, które można zdemontować. Nowy fortwo cabrio jest prawdziwym kabrioletem.
Wymiary nowego auta to: 2,69 m długości, 1,66 m szerokości i 1,55 m wysokości. Wyrazista stylizacja łączy sylwetkę z ultrakrótkimi zwisami i klatką bezpieczeństwa – tridionem – oraz typową dla smarta twarz z wlotem powietrza o strukturze plastra miodu i romboidalnymi reflektorami. Słupek B jest węższy niż w coupé, a tridion ma jeszcze bardziej dynamiczny kształt.
Potencjalni klienci mają do wyboru trzy odcienie płóciennego dachu: dżinsowy, czerwony lub czarny. W każdym przypadku podsufitka ma kolor szary. Zdejmowane słupki dachowe (kolorystycznie spójne z tridionem) można przechowywać w schowku zintegrowanym z pokrywą bagażnika.
Miękki, automatycznie sterowany dach odsuwa się całkowicie w ciągu 12 sekund, nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością. Dzięki kluczykowi z trzema przyciskami można go otwierać także zdalnie, będąc poza samochodem. Schowek w tylnej klapie zmieści również inne drobne przedmioty, na przykład kamizelkę odblaskową, apteczkę czy trójkąt ostrzegawczy.
Miękki dach „tritop” ma powierzchnię 1,8 m kw. Zewnętrzne poszycie wykonano z poliakrylu, a spód – z mieszanki poliestru i bawełny. Pomiędzy tymi dwiema warstwami znajduje się warstwa gumy. Dach ma grubość 20 mm. Z tyłu znajduje się podgrzewane szklane okno.
Bezpieczeństwo
Nowy fortwo cabrio to najsztywniejszy kabriolet w historii smarta. Dodatkowo, kabriolet został względem coupé wzmocniony w specyficznych miejscach. Modyfikacje obejmują zastosowanie pod samochodem dużej stalowej belki oraz dwóch skrętnych przegród (z przodu i z tyłu), a także wewnętrznych rur w słupkach A.
W dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa smart oferuje systemy wspomagające – poza najnowszą generacją ESP z asystentem bocznego wiatru Crosswind Assist i wspomaganiem ruszania na wzniesieniu (standard) także układ ostrzegania przed kolizją oraz monitorowania pasa ruchu Lane Keeping Assist (opcja).
Dwa silniki, dwie przekładnie, trzy linie wyposażenia
Nowy kabriolet będzie początkowo dostępny z dwoma 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Oba można połączyć z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi lub całkowicie zautomatyzowanymi przekładniami dwusprzęgłowymi. Średnica zawracania wynosi 6,95 m między krawężnikami i 7,30 m między ścianami.
Poza trzema liniami wyposażenia – passion, prime oraz proxy – klienci mają do wyboru szeroki zakres wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, w tym nowości dodane przy okazji ostatniego liftingu, takie jak integracja smartfona z MirrorLink czy pakiet Urban Style.
Podczas targów motoryzacyjnych Motor Show we Frankfurcie w 1999 roku smart zaskoczył publiczność, prezentując szereg modeli studyjnych. Pokazana wówczas wersja cabrio, bazująca na modelu city-coupé, otworzyła zupełnie nowy wymiar radości z jazdy dla „zamkniętej” dotychczas społeczności miejskich aut. Obecnie ma być podobnie…
DANE TECHNICZNE (smart fortwo cabrio: 52 kW – 66 kW)
– układ i liczba cylindrów: 3/R – 3/R;
– pojemność skok. (ccm): 999 – 898;
– moc maks. (kW/KM): 52/71 przy 6000 – 66/90 przy 5500 obr./min.;
– maks. moment obr. (Nm): 91 przy 135 – 2850 przy 2500 przy obr./min.;
– średnie zużycie paliwa (l/100 km): 4,3 – 4,3;
– średnia emisja CO2 (g/km): 99 – 99;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 14,9 (15,5) – 10,8 (11,7);
– prędkość maksymalna (km/h): 151 (151) – 155 (155).
Dane w nawiasach dotyczą wersji z przekładnią twinamic