260 kW (354 KM), od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy – na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA Motor Show we Frankfurcie nad Menem, cztery pierścienie zaprezentowały nowe modele: S4 i S4 Avant.
Te sportowe i zaawansowane technicznie auta serii A4, dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji, mocnym silnikom i bogatemu pakietowi najnowszych rozwiązań technicznych, mają zamiar zawładną swoim segmentem.
Zobacz także:
Serce modeli S, to na nowo zaprojektowany, turbodoładowany silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka 3.0 TFSI generuje moc 260 kW (354 KM), a jej moment obrotowy 500 Nm, dostępny jest w szerokim przedziale od 1300 do 4500 obr./min. Silnik góruje nad swoim poprzednikiem pod względem osiągów, przy jednocześnie mniejszym zużyciu paliwa i zredukowanym ciężarze.
Motor rozpędza Audi S4 od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h. Według testów zużycia paliwa NEDC, Audi S4 Limousine zużywa poniżej 7,4 litra benzyny na 100 km i emituje 170 g CO2 na km.
Nowa, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic, pracuje wydajnie i przełącza biegi szybko. Moc generowana przez jednostkę 3.0 TFSI przekazywana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. W normalnym trybie jazdy, jego samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy, kieruje 60 procent mocy momentu obrotowego na tylną oś, a 40 procent na oś przednią. W zależności od zaistniałej sytuacji, nawet 70 procent momentu może zostać skierowane na oś przednią i nawet aż 85 procent na oś tylną.
Selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego między kołami, uzupełnia pracę napędu quattro. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu są minimalnie przyhamowywane, zanim jeszcze mogłyby wpaść w poślizg. Dostępny opcjonalnie sportowy mechanizm różnicowy, aktywnie rozkładając siłę napędową między tylnymi kołami, jeszcze bardziej poprawia prowadzenie auta.
Pięciowahaczowe zawieszenia nowych modeli (zarówno przedniej jak i tylnej osi) precyzyjnie oddzielają od siebie siły wzdłużne i poprzeczne. Konstrukcja obu zawieszeń, a także elektromechanicznego układu wspomagania kierownicy, jest bardzo lekka.
Do standardowego w obu modelach systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, włączono amortyzatory CDC (CDC = continous damping control), silnik, układ kierowniczy, tiptronic oraz sportowy mechanizm różnicowy. System ten pozwala kierowcy na wybór jednego spośród kilku trybów charakterystyki pracy zawieszenia.
Na montowane seryjnie 18-calowe obręcze kół o stylistyce gwiazdy z pięcioma podwójnymi ramionami, założono opony w rozmiarze 245/40. Alternatywnie, quattro GmbH oferuje koła 19-calowe. Hamulce są mocne i wyjątkowo wytrzymałe.
Bagażnik Audi S4 Avant ma, w zależności od ustawienia oparcia tylnego siedzenia, pojemność od 505 do 1510 litrów. Jedną z technicznych innowacji obu modeli jest opcjonalny, wirtualny kokpit Audi virtual cockpit. Druga nowość w modelach S4 to system MMI. Logika jego obsługi jest taka sama jak w najnowszych smartfonach, łącznie z inteligentnym, swobodnym wyszukiwaniem dowolnego tekstu.
Wraz z MMI Navigation plus, Audi wyposażane jest w moduł Audi connect, zapewniający połączenie z Internetem w szybkim standardzie LTE.
Dla obu wersji S4 przygotowano wiele systemów wsparcia kierowcy m.in.: asystent wydajności, toru jazdy Audi active lane assist, adaptacyjny tempomat adaptive cruise control Stop&Go wraz z asystentem jazdy w korkach, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, funkcja rozpoznawania znaków drogowych, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense.
Wyposażenie seryjne to reflektory diodowe i diodowe światła tylne z kierunkowskazami czy elektryczny napęd pokrywy bagażnika, osłonę przestrzeni bagażowej, a także relingi dachowe z epoksydowanego aluminium. Wyposażenie opcjonalne to m.in. reflektory diodowe Matrix, wyświetlacz danych na szybie na wysokości wzroku kierowcy czy otwieranie pokrywy bagażnika przy pomocy czujników ruchu.
Prezentowane na zakończonych właśnie targach motoryzacyjnych IAA modele Audi S dostępne będą na rynku w roku 2016.