FRANKFURT 2015: NISSAN GRIPZ – KONCEPCYJNY CROSSOVER

nis-con_f1

Podczas salonu samochodowego IAA Frankfurt Motor Show, Nissan prezentuje na swoim stoisku nowy pojazd koncepcyjny z segmentu crossoverów.

Zaprojektowany w Europie oraz Japonii Gripz Concept łączy w sobie praktyczność z osiągami typowymi dla samochodów sportowych.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2015


 

Gripz sprawdza się w codziennych dojazdach do pracy, ale jednocześnie podczas wypraw w poszukiwaniu weekendowych przygód. Chociaż wymiarami jest zbliżony do kompaktowego crossovera, to sylwetką przypomina raczej pojazd sportowy o wyższym prześwicie, pozwalającym na jazdę w trudniejszym terenie.

nis-con_f2

Całość jest pewnego rodzaju hołdem dla pierwszego crossovera marki – święcącego triumfy w Rajdzie Safari legendarnego Nissana 240Z. W latach 70‑tych XX wieku ten typowo sportowy pojazd z napędem 4×4, radząc sobie w trudnej rywalizacji podczas rajdu Baja Peninsula, na otwartych płaskowyżach Kenii, Ugandy oraz obecnej Tanzanii.

240Z charakteryzował się zwiększonym prześwitem, wzmocnionym zawieszeniem oraz matowym, czarnym wykończeniem maski i pokrywy bagażnika, które kontrastowało z czerwono- pomarańczową barwą reszty nadwozia.

Nissan Gripz Concept został wyposażony w hybrydowy napęd „Pure Drive e-Power“, bazujący na technologii stosowanej w samochodach elektrycznych. Zastosowany w nim oszczędny silnik benzynowy zasila elektryczną jednostkę znaną z Nissana LEAF.

nis-con_f3

Całość sterowana jest za pomocą zaawansowanych systemów. Taka konfiguracja umożliwia szybkie, płynne i jednostajne przyspieszanie w niemal całkowitej ciszy, zapewniając jednocześnie niskie zużycie paliwa.

Stylistyka

Nissan Gripz Concept jest raczej próbką możliwości stylistycznych, niż następcą produkowanego obecnie modelu, aczkolwiek niektóre z jego rozwiązań są typowe dla nowego, stosowanego przez Nissana motywu estetycznego nazwanego „emocjonalną geometrią”.

Koncepcyjny crossover wykorzystuje cztery kluczowe elementy stylistyczne zaprezentowane w Europie po raz pierwszy w Sway – jednej z gwiazd tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie. Podobnie jak Sway, prezentowany na targach motoryzacyjnych IAA Gripz również ma kratę wlotu powietrza z motywem litery V, przednie i tylne lampy w kształcie bumerangu, dach sprawiający wrażenie unoszącego się powietrzu oraz pochylony tylny słupek.

nis-con_f4

Na tym jednak podobieństwa się kończą. O ile Sway wyznaczał potencjalny kierunek dla miejskiego hatchbacka, o tyle Nissan Gripz Concept stanowi zupełnie odmienną koncepcję.

Koncepcyjny model jest zbudowany na karbonowej ramie, do której przymocowano przypominające opancerzenie, wyraziste panele zewnętrzne. Charakteru całości nadają widoczne elementy z włókna węglowego. Gripz wyposażony jest w czworo drzwi – przednie, otwierające się na zewnątrz i ku górze, charakteryzują się głębokimi przetłoczeniami i wznoszącą się ku tyłowi krawędzią okien. Tuż za nimi umieszczono niewielkie, otwierające się przeciwnie do kierunku jazdy drzwi tylne. Zrezygnowano ze słupka B, dzięki czemu dostęp do wnętrza w układzie 2+2 jest bardzo wygodny.

Przód jest zdominowany przez typowy dla marki Nissan, dający wrażenie ruchu grill w kształcie litery V. W lampach zabudowano również zwrócone w kierunku jazdy kamery, które nagrywają całą pokonywaną trasę. Światła do jazdy dziennej w kształcie bumerangu umieszczono tuż nad reflektorami. Oddzielają one matowo- czarną maskę od czerwono- pomarańczowych pozostałych elementów nadwozia.

nis-com_f5

W dachu zamontowano centralny, szklany panel, zaś po obu jego stronach, nad fotelami, znajdują się panele wykonane ze stalowo- szarego kompozytu. Tylna, matowo- czarna, ostro ścięta część pojazdu przypomina tak charakterystyczny dla modelu Spada Codatronca ogon Kamma. 3-ramienne, 22-calowe koła również są inspirowane wyczynowymi rowerami. Oponami specjalnie dla potrzeb tego modelu zaprojektował Bridgestone.

Wnętrze jest wyraźnie inspirowane klimatem kolarskiego wyścigu Tour de France. Fotele oraz konsola środkowa wykorzystują rowerowe wzornictwo. Trójramienna kierownica przypomina natomiast obręcz koła rowerowego. Podobnie jak koncepcyjny Nissan Sway oraz najnowsze modele produkcyjne, Gripz Concept został wyposażony w zestaw wskaźników w kształcie „szybującego skrzydła”.

Nissan Gripz Concept – wymiary
– długość: 4100 mm
– szerokość:1890 mm
– wysokość: 1500 mm
– rozstaw osi: 2580 mm