FRANKFURT 2015: MERCEDES IAA CONCEPT – BEZ OPORÓW

Merc_fra_co1

Obok nowej Klasy C Coupe i Klasy S Cabriolet Mercedes- Benz prezentuje na salonie samochodowym ISS Motor Show we Frankfurcie fascynujący prototyp Concept IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile).

To nowy mistrz świata w dziedzinie aerodynamiki – jego współczynnik oporu powietrza ma wręcz sensacyjną wartość 0,19. Stąd właśnie wziął się tytuł naszego tekstu…


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2015


 

Czterodrzwiowe coupe łączy dwa samochody w jednym: po przekroczeniu 80 km/h jego nadwozie przechodzi w tryb aerodynamiczny i zmienia swój kształt. Wzorowana na Klasie S kabina z nowymi funkcjami dotykowymi zdradza, jak w niedalekiej przyszłości może wyglądać wnętrze sportowej limuzyny. Przy okazji Concept IAA pokazuje, jak zaawansowaną technologią Mercedes-Benz dysponuje w zakresie cyfryzacji procesu projektowania i produkcji samochodu.

Merc_fra_co2

Tegoroczne targi motoryzacyjne we Frankfurcie nie pozostawiają wątpliwości – branża motoryzacyjna przechodzi radykalną transformację, a głównym motorem jej rozwoju jest cyfryzacja. Aerodynamikę nowego auta opracowano dzięki komputerowym symulacjom przepływu powietrza – wymagały one około miliona godzin pracy procesora i przeanalizowania 300 wariantów konstrukcji. Odpowiada to mniej więcej nakładom potrzebnym do zaprojektowania modelu seryjnego.

Nowy Concept IAA to właściwie dwa samochody w jednym. Po przekroczeniu 80 km/h z tylnej części pojazdu wysuwa się osiem segmentów przedłużających nadwozie o 39 cm. Wykonano je z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowych (CFRP). Rozwiązanie to sprawia, że strumień powietrza bardziej przylega do nadwozia, a strefa zawirowań po jego oderwaniu się zostaje znacznie ograniczona. Równocześnie następuje „spłaszczenie” aktywnych obręczy kół.

Merc_fra_co3

Klapy w przednim zderzaku wydłużają się o 2,5 cm do przodu i o 2 cm do tyłu, co poprawia przepływ powietrza w obrębie przedniego pasa i nadkoli, a płyta pod zderzakiem cofa się o 6 cm w celu ograniczenia zawirowań pod podwoziem. Podobnie jak w nowej Klasie C, aktywna żaluzja chłodnicy ogranicza lub zwiększa dopływ powietrza do układu chłodzenia. Ponadto, w podwoziu zastosowano częściową osłonę tunelu centralnego – perforowaną, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie układu wydechowego. Prototyp ma też odpowiednio niski prześwit – 10 cm.

Concept IAA zapowiada również przyszłościowe rozwiązania w obszarach niewidocznych na pierwszy rzut oka. Prototyp wyposażono np. w technologię Car-to-X, umożliwiającą komunikację z innymi pojazdami lub źródłami informacji.

Źródło: youtube

Kabina Concept IAA to eleganckie, okrągłe formy, płynne linie, najwyższej jakości okładziny oraz dotykowa koncepcja obsługi zapewniają wysoki poziom funkcjonalności. Szklana oprawa otworów wentylacyjnych to dzieło firmy Swarovski.

Trójramienną kierownicę zaopatrzono w sterowanie dotykowe, oferujące wysoką funkcjonalność przy zachowaniu możliwie niewielkich wymiarów – przyciski OFN (Optical Finger Navigation – Optyczna Nawigacja Palcami) umożliwiają przewijanie menu na zestawie wskaźników muśnięciem palca.

Merc_fra_co4

Concept IAA ma wymiary: 504 cm długości (543 cm w trybie aerodynamicznym), 199,5 cm szerokości i 130,5 cm wysokości przy rozstawie osi równym 297,5 cm. Rozstaw kół wynosi 171 cm z przodu i 177 cm z tyłu. Prototyp zasilany jest hybrydowym, benzynowo- elektrycznym napędem plug-in o łącznej mocy 205 kW (279 KM).

Jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Zużycie paliwa i zasięg w trybie elektrycznym zależą od warunków eksploatacji: w trybie aerodynamicznym Concept IAA może bez udziału silnika benzynowego pokonać dystans 66 km, emitując średnio 28 g CO2 na km.