Podczas trwającego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie Peugeot prezentuje model Franctal – elektryczne miejskie coupé, które jest samochodem studyjnym badającym nowe możliwości i-Cocpkit.
Po wzroku, z myślą o którym zaprojektowano wyświetlacz head-up display, i dotyku, który potrzebny jest przy kompaktowej kierownicy i ekranie dotykowym, auto stymuluje również zmysł słuchu, co do tej pory w świecie samochodów nie miało miejsca.
Zobacz także:
Zaprezentowany po raz pierwszy w concept carze SR1 w 2010 r., Peugeot i-Cockpit zdobył już ponad 1,8 miliona klientów od momentu wprowadzenia go na rynek w modelu 208 w 2012 r. Dzięki innowacyjnej ergonomii ta unikalna koncepcja miejsca kierowcy umożliwia intuicyjne prowadzenie pojazdu i potęguje przyjemność odczuwaną za kierownicą.
Peugeot Franctal posiada nowy element – charakterystyczny sygnał dźwiękowy zaprojektowany przez projektanta dźwięków Amona Tobina. Można go usłyszeć po otwarciu drzwi, odblokowywanych za pomocą zegarka na ręku kierowcy.
StelLab, ośrodek badawczy Grupy PSA Peugeot Citroën, opracował innowacyjny system akustyczny 9.1.2. Łączy on wysokiej klasy system 9.1 z głośnikami infradźwiękowymi wbudowanymi w oparcie każdego siedzenia. Peugeot Franctal posiada swój własny, charakterystyczny sygnał dźwiękowy emitowany na zewnątrz i w środku. W mieście samochód może dostosowywać się do dźwięków pochodzących z otoczenia.
Wyświetlacz head-up display łączy panel cyfrowy wysokiej rozdzielczości z wyświetlaniem holograficznym oraz poliwęglanową płytkę nachyloną pod kątem 45°. Kierowca może dostosowywać sposób wyświetlania informacji w zależności od swoich potrzeb. Dzięki pochylonej płytce z poliwęglanu informacje wyświetlane są w sposób niezwykle wyraźny, niemal przestrzenny.
Koncepcyjny samochód jest w pewnym sensie laboratorium pomysłów badającym nowe metody produkcji i projektowania. Części wydrukowane na drukarce 3D stanowią ponad 80 proc. powierzchni kabiny. Powierzchnie bezodbiciowe zostały zaprojektowane z wykorzystaniem procesów designu generatywnego, pozwalającego uzyskać idealny kształt części.
Akumulator litowo- jonowy o pojemności 40 kWh zasila silniki elektryczne umieszczone na przedniej i tylnej osi, zapewniając samochodowi łączną moc 150 kW (204 KM). Zasięg auta w cyklu mieszanym wynosi 450 km.
Zmienny prześwit pozwala dostosować się do warunków w terenie. Podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu jest ustawiony na 7 cm, poprawiając tym samym aerodynamikę pojazdu z korzyścią dla jego zasięgu. Podczas jazdy po mieście można go ustawić na 11 cm, żeby z łatwością przejeżdżać przez zwalniacze i zabezpieczenia przy wjazdach na parkingi.
Dzięki kompaktowym wymiarom (3,81 m długości i 1,77 m szerokości) auto swobodnie odnajduje się w ruchu ulicznym. Umieszczone na krańcach nadwozia 19-calowe koła Tall&Narrow i wynoszący jedynie 0,52 m zwis przedni i tylny ułatwiają manewry. Nowa konstrukcja w pełni wykorzystuje napęd elektryczny. Akumulatory zasilają dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi (każdy rozwija moc 75 kW / 102 KM). Taki układ napędowy poprawia aerodynamikę samochodu.
Dwukolorowe nadwozie (Coupe Franche) wzmacnia wrażenie witalności łącząc na wysokości zawiasów drzwi intensywną biel z matową czernią. Dach można złożyć, zamieniając coupé w kabriolet. Z tyłu, nad dyfuzorem, pojawia się pasek świetlny informujący o ładowaniu indukcyjnym akumulatora z wykorzystaniem animacji spotykanej we wzmacniaczach. Zbudowany z diod LED, po ruszeniu z miejsca pełni rolę tylnych świateł.
Sygnał dźwiękowy ostrzega pieszych i rowerzystów.
Zegarek z dostępem do Internetu – Samsung Gear S informuje stale o poziomie naładowania akumulatora, postępie ładowania, temperaturze w kabinie i lokalizacji samochodu. Dzięki jednemu naciśnięcie na zegarek można odblokować zamki w drzwiach i zmienić ustawienia wyposażenia kabiny: klimatyzacja i system Hi-Fi powracają do spersonalizowanych ustawień.
We wnętrzu pojawiają się materiały zainspirowane salą koncertową i studiem nagrań. Na desce rozdzielczej, płatach drzwi i kubełkowych siedzeniach pojawia się czarny dąb. Kierowca siedzi w fotelu, w którym odczucia przypominają wrażenia z zabiegu fizjoterapeutycznego. Z obu stron kierownicy znajdują się przełączniki typu toogle switch. Z prawej strony znajduje się również włącznik silnika elektrycznego.
Będący swoistym laboratorium pomysłów, Peugeot Franctal testuje druk 3D umożliwiający stworzenie form, których nie można uzyskać innymi metodami produkcji. Wyprodukowane w tej technologii części stanowią ponad 80 proc. powierzchni wewnętrznej kabiny.