Podczas salonu samochodowego IAA Motor Show we Frankfurcie firma Ford Motor Company ogłosiła, że nowy model Focus RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy.
Czyni to tego sportowego hatchbacka najszybszym modelem RS w historii. Pod jego maską pracuje specjalna wersja nowego silnika 2,3 litra EcoBoost o mocy 350 KM. Prędkość maksymalna to 266 km/h. Tari we Frankfurcie zakończyły się w niedzielę, 27 września.
Zobacz także:
Nowością wprowadzoną w tym modelu jest system Ford Performance AWD z układem wektorowania momentu obrotowego, zapewniający doskonałą przyczepność i zwinność podczas pokonywania zakrętów.
Oprócz nowego Focusa RS, na stoisku Forda na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie znajdowała się pełna gama europejskich modeli Ford Performance, w tym nowy supersamochód Ford GT, Ford Focus ST kombi i 5d oraz wielokrotnie nagradzany Ford Fiesta ST.
Ford Focus RS został wyposażony w funkcję Launch Control, która poprzez zmianę konfiguracji podwozia i układu jezdnego pozwala osiągnąć najkrótszy możliwy czas przyspieszenia bez względu na warunki panujące na drodze. Kierowca wybiera tryb z pokładowego menu, wrzuca pierwszy bieg, dociska pedał gazu do podłogi i puszcza sprzęgło.
System zapewnia wówczas optymalny rozkład siły napędowej – dbając o prawidłowe dostarczanie momentu obrotowego do wszystkich czterech kół – utrzymując tym samym maksymalną wartość momentu obrotowego z wykorzystaniem funkcji turbo overboost. System odpowiednio steruje też układem kontroli trakcji i dobiera optymalne nastawy amortyzatorów.
W celu uzyskania najbardziej dynamicznego przyspieszenia na wszystkich biegach, kierowcę Forda Focusa RS wspiera wskaźnik optymalnej zmiany biegu umieszczony w tablicy przyrządów, który informuje kierowcę o osiągnięciu najlepszego momentu do zmiany przełożenia (5 900 obr./min.) i zaczyna migać, gdy silnik osiągnie maksymalne obroty wynoszące 6 800 obr./min.
System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.
Sterownik systemu AWD monitoruje dane przesyłane przez liczne czujniki umieszczone w aucie aż 100 razy na sekundę. Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, układ skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem stabilizacji pojazdu ESP, szczególny nacisk kładąc na zachowania opartej na układzie hamulcowym kontroli „wektorowania momentu obrotowego”.
Prowadzący ma do wyboru cztery tryby jazdy Drive Mode, które wpływają na pracę systemu AWD, amortyzatorów, układu ESC, układu kierowniczego, silnika oraz układu wydechowego, pozwalając wydobyć optymalne osiągi zarówno na drodze, jak i na torze. Oprócz ustawień Normal, Sport i Track oferowany jest tryb Drift, który pozwala kierowcy wywołać kontrolowaną nadsterowność auta w warunkach torowych.
Nowy silnik 2,3 litra EcoBoost pracujący pod maską nowego Focusa RS dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką montowaną w nowym Mustangu. Konstrukcja zastosowana w RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom, czego wynikiem jest zwiększenie mocy o 10 procent. Silnik wykorzystuje nową turbosprężarkę typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażoną w większy kompresor. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy.
Maksymalny moment obrotowy 440 Nm jest osiągany w przedziale od 2 000 do 4 500 obr./min., przy czym za sprawą funkcji overboost jego wartość wzrasta podczas dynamicznego przyspieszania do 470 Nm (na maksymalnie 15 sekund).
Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS, idąc w ślady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009.
Organizacja Ford Performance pełni funkcję laboratorium innowacji oraz oddziału testowego, w którym powstają unikatowe samochody sportowe, jak również podzespoły i akcesoria. Zespół wprowadza innowacje w zakresie aerodynamiki, lekkiej konstrukcji, elektroniki, układów przeniesienia napędu oraz systemów obniżających zużycie paliwa, które znajdą się też w innych produktach firmy Ford.
Zainteresowanie modelem jest na targach motoryzacyjnych IAA było ogromne.