FRANKFURT 2015: AUDI POKAŻE NOWE TECHNIKI OŚWIETLENIA

au-salfro1

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie, Audi zaprezentuje kolejny krok w rozwoju technik oświetlenia w pojazdach mechanicznych.

Nowe reflektory Matrix OLED charakteryzują się nieznaną dotąd homogenicznością światła i otwierają nowe, kreatywne możliwości stylistyczne.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2015


 

Audi przez wiele lat systematycznie rozwijało całe spektrum rozwiązań związanych z techniką OLED. Reflektory Matrix OLED to połączenie najlepszych rozwiązań technicznych i nowoczesnej stylistyki.

Obecnie realizowane są już pierwsze projekty, mające na celu wdrożenie techniki OLED do produkcji seryjnej. Po raz pierwszy zostaną one zaprezentowane na targach motoryzacyjnych IAA, w pokazywanym tam pojeździe studyjnym Audi.

Skrót OLED pochodzi od angielskich słów „organic light emitting diode” – w tłumaczeniu na język polski „dioda elektroluminescencyjna”. W każdej jednostce oświetleniowej OLED są dwie elektrody – z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta – zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego półprzewodnika. Stały prąd pod niskim napięciem – od trzech do czterech woltów – sprawia, że te warstwy, cieńsze od jednej tysięcznej milimetra, świecą. Barwa światła zależy przy tym od właściwości cząsteczek źródła światła.

W przeciwieństwie do źródeł światła punktowego, takich jak diody z półprzewodzących kryształów, diody elektroluminescencyjne to diody płaskie. Ich światło osiąga najwyższy poziom homogeniczności, a jego jasność można bezstopniowo regulować. Światło nie rzuca cienia i nie wymaga stosowania reflektorów, światłowodów i tym podobnych elementów optycznych. Jednostki świetlne OLED są zatem bardzo wydajne i lekkie. Ponadto prawie nie wymagają chłodzenia.

Postęp rozwoju techniki OLED jest bardzo szybki – w dużej mierze także dzięki pracom prowadzonym przez Audi. Zwiększenie luminacji, czyli natężenia oświetlenia, umożliwia zastosowanie diod elektroluminescencyjnych także w kierunkowskazach oraz w światłach hamowania. Stosowane obecnie cienkie warstwy szkła z materiałem organicznym, zostaną zastąpione przez folie z tworzywa sztucznego. Te nowe, elastyczne materiały nośne można formować w trzech wymiarach, co otwiera przed stylistami zupełnie nowe możliwości.

Potencjał techniki OLED można było już zobaczyć w kilku modelach i egzemplarzach studyjnych Audi. Na szczególną uwagę zasługuje rozwiązanie „OLED Lighting“ z przezroczystymi, wielobarwnymi diodami elektroluminescencyjnymi, podkreślającymi kontury samochodu oraz „the swarm“ z trójwymiarowym wyświetlaczem OLED.

Kolejna zaleta diod elektroluminescencyjnych to możliwość ich podziału na małe segmenty i możliwość sterowania jasnością tych segmentów. Zakłada się, że dostępne będą różne kolory oraz przezroczyste jednostki OLED. Umożliwi to rozpisanie zupełnie nowych „scenariuszy oświetlenia”, o bardzo szybkim czasie przełączania. Dodatkowo oświetlone powierzchnie będą od siebie precyzyjnie oddzielone.

Technika OLED w wydaniu Audi staje się w ten sposób techniką Matrix OLED, budując wraz z techniką diodową Matrix LED oraz laserową Matrix Laser, portfolio rozwiązań oświetleniowych spod znaku czterech pierścieni.