Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie firma OSRAM przedstawiła swoje plany dotyczące wykorzystania organicznych LED-ów (OLED-ów) w motoryzacji.
– W tym roku udało nam się znacznie zwiększyć przydatność naszych OLED-ów w zastosowaniach samochodowych i wkrótce pokażemy nasze pierwsze rozwiązania, oparte na tej technologii. Mamy nadzieję, że najpóźniej w 2016 roku OLED-y pojawią się w seryjnej produkcji i będą montowane w nowych samochodach – mówi Ulrich Eisele, odpowiedzialny za produkty OLED w firmie OSRAM.
Zobacz także:
TECHNIKA
Już w ubiegłym roku firma OSRAM mogła pochwalić się pierwszymi efektami swoich prac naukowo- badawczych nad organicznymi diodami elektroluminescencyjnymi w segmencie motoryzacji. Granica stabilności temperatury, największa przeszkoda stojąca na drodze ich seryjnej produkcji, została podwyższona do wartości 85 st. C, dzięki czemu diody bez problemu wytrzymują pracę w takich warunkach przez kilkaset godzin.
– Kolejny rok badań pozwolił znacząco dopracować nasz produkt i już wkrótce powinniśmy uruchomić produkcję seryjną. OLED-y to powierzchniowe źródła światła, które idealnie nadają się do takich zastosowań, jak np. światła tylne. Przezroczyste diody oferują również nowe możliwości projektowania, istotne w tego rodzaju zastosowaniach – twierdzi Eisele.
Firma OSRAM pokazała swój samochodowy prototyp OLED na targach elektronicznych Electronica w 2012 roku, a już niebawem zaprezentuje jego następcę, który spełnia wymagania ruchu drogowego nie tylko jeśli chodzi o zastosowanie w światłach tylnych, lecz także w światłach stopu, co pozwoli spełnić wymogi norm Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE).
Warto również podkreślić, iż powierzchnię świecącą diod można podzielić na dynamicznie kontrolowane segmenty, tworząc w ten sposób różne scenariusze świetlne, na przykład uruchamiane poprzez naciśnięcie na pilocie przycisku blokowania zamków. Światła tylne z wykorzystaniem technologii OLED można było także podziwiać podczas dziesiątego międzynarodowego sympozjum poświęconego oświetleniu samochodowemu ISAL w Darmstadt w Niemczech pod koniec września.