Moc 147 kW/200 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h — wyjątkowo mocna wersja turbodoładowanego silnika Opla nowej generacji 1.6 SIDI będzie miała światową premierę w modelu Cascada podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie (IAA) w dniach 12–22 września.
Opel po raz pierwszy zaprezentuje nową wersję kabrioletu średniej wielkości z najmocniejszą obecnie jednostką benzynową dostępną w modelu Cascada, łatwo rozpoznawalnym dzięki dwóm rurom wydechowym.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Silnik to jedna z zaprojektowanych od nowa czterocylindrowych jednostek Opla z bezpośrednim wtryskiem (SIDI = Spark Ignition Direct Injection — zapłon iskrowy z wtryskiem bezpośrednim). Ten drugi w kolejności nowy wariant jest najmocniejszym z silników Opla o pojemności 1,6 litra. Dołączy on do turbodoładowanego silnika 1.6 SIDI o mocy 125 kW/170 KM, który został zaprezentowany przy okazji wprowadzenia Cascady na rynek wiosną tego roku. W przypadku obu nowych silników można bez ograniczeń korzystać ze zwykłej benzyny oraz paliwa super.
– Dzięki całkowicie nowemu, jeszcze mocniejszemu turbodoładowanemu silnikowi 1.6 SIDI o mocy 200 KM, który zadebiutuje podczas IAA, nasza Cascada stanie się niezwykle atrakcyjnym wyborem dla klientów rozważających zakup kabrioletu. Nowy, najmocniejszy silnik benzynowy oznacza rozszerzenie oferty jednostek napędowych dostępnych w modelu Cascada. W ten sposób w ofercie silników benzynowych i wysokoprężnych Opla znalazły się dwie niezwykle mocne jednostki — turbodoładowany silnik SIDI o mocy 200 KM i momencie obrotowym 300 Nm oraz BiTurbo CDTI o mocy 195 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Cascada może więc zaoferować rzadkie połączenie wysokiej mocy i przyjemności płynącej z jazdy z otwartym dachem — przekonuje Martin Vögler, główny konstruktor silników benzynowych średniej wielkości.
Znakomite parametry
Nowy turbodoładowany silnik 1.6 SIDI to nie tylko moc większa o 11 proc., lecz także maksymalny moment obrotowy 300 Nm z funkcją overboost — o 70 Nm więcej, niż oferowały starsze, porównywalne turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra, co oznacza wzrost o nie mniej niż 30 proc. Moc 125 KM z litra pojemności to zarazem najlepszy wynik wśród silników o zbliżonych parametrach. Dzięki tej jednostce napędowej Cascada osiąga prędkość maksymalną 235 km/h. Mimo tak imponujących osiągów Cascada spala zaledwie 6,7 litra paliwa na 100 km, a ich ilość emitowanego CO2 wynosi 158 g/km (dane wstępne zgodnie z rozporządzeniem WE nr 715/2007).
Sercem nowej turbodoładowanej jednostki SIDI Turbo jest nowy blok silnika, który jest w stanie wytrzymać maksymalne ciśnienie spalania w cylindrze o wartości do 130 bar. Blok wykonano z żeliwa szarego z aluminiową płytą dolną. W porównaniu z wersją o mocy 170 KM w modelu o mocy 200 KM zastosowano inny typ tłoka, a stopień sprężania zmniejszono z 10,5 do 9,5 : 1. Konstruktorzy Opla chcieli również połączyć wysoką moc i doskonałą kulturę pracy z myślą o uzyskaniu wyjątkowego komfortu jazdy. W tym celu wprowadzili wiele poprawek optymalizujących układ dolotowy i wydechowy. Kierowca i pasażerowie z pewnością docenią to, że silnik pracuje cicho i płynnie na wolnych obrotach, a przy wyższej prędkości i pod większym obciążeniem, jakość dźwięków jest wciąż przyjemna dla ucha. Zaawansowane zawieszenie przednie z kolumnami HiPerStrut (High Performance Strut) dodatkowo poprawia doskonałe właściwości jezdne.
Nowy turbodoładowany silnik 1.6 SIDI jest najmocniejszym spośród jednostek instalowanych w Cascadzie, dostępnej obecnie z czterema rożnymi silnikami benzynowymi. Pozostałe trzy silniki to turbodoładowana jednostka 1.4 o mocy 88 kW/120 KM oraz 103 kW/140 KM, a także silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 125 kW/170 KM z wtryskiem bezpośrednim. Dostępne silniki wysokoprężne to dwulitrowa jednostka o mocy 121 kW/165 KM oraz silnik 2.0 BiTurbo CDTI o mocy 143 kW/195 KM. Oba zużywają jedynie 5,2l paliwa na 100 km przy emisji CO2 138 g/km, co odpowiada klasie A europejskiej etykiety energetycznej.
Jednostka benzynowa o mocy 200 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest jednym z elementów ofensywy modelowej i silnikowej Opla. W ciągu pięciu lat producent wprowadzi na rynek 23 nowe modele. Do roku 2016 firma Opel wprowadzi również trzy całkowicie nowe rodziny silników oraz 13 nowych jednostek napędowych, dzięki czemu odnowi 80% całej oferty jednostek napędowych. Nowe turbodoładowane silniki 1.6 SIDI zaprojektowane zgodnie z ideą downsizingu wyróżnia doskonały stosunek mocy do pojemności, a także znakomita kultura pracy połączona z ograniczonym zużyciem paliwa oraz niską emisją CO2.
Jednocześnie wprowadzanych jest wiele ultranowoczesnych skrzyń biegów — manualnych i automatycznych. Zamówienia na Cascadę z turbodoładowanym silnikiem 1.6 SIDI o mocy 147 kW/200 KM i sześciobiegową przekładnią będzie można składać już jesienią. Silnik, który zadebiutuje podczas salonu IAA w Cascadzie będzie stopniowo wprowadzany również w innych modelach Opla.