Mercedes-Benz GLA, jako pierwszy z gamy pięciu SUV-ów z gwiazdą, GLA otrzyma kolejną generację napędu na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Najoszczędniejsza wersja 200 CDI będzie średnio zużywać zaledwie 4,3 l ON/100 km.
Oficjalna premiera modelu odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Pierwszy Mercedes-Benz w coraz popularniejszym segmencie kompaktowych SUV-ów jest zwrotny (wymiary: długość/ szerokość/ wysokość: 4417/ 1804/ 1494 mm) oraz oszczędny (współczynnik oporu powietrza Cd = 0,29). Jako pierwszy SUV ze Stuttgartu, będzie on opcjonalnie oferowany z kolejną generacją stałego napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego.
Nowy model dołącza do szerokiej gamy SUV-ów marki Mercedes-Benz – liczącej pięć modeli (GLA, GLK, ML, GL oraz G). Jednocześnie GLA jest czwartym z rodziny pięciu nowych samochodów kompaktowych spod znaku trójramiennej gwiazdy. Te już oferowane – Klasy A, B i CLA – spotkały się na rynku z przychyknym przyjęciem. Tylko w pierwszej połowie br. znalazły na całym świecie 173 362 nabywców.
Nadwozie GLA kryje wszechstronne wnętrze. Oparcia tylnych foteli można nie tylko całkowicie złożyć, ale i regulować kąt ich pochylenia. Pojemnośc bagażnika wynosi od 421 do 836 litrów, a nisko położna krawędź załadunku oraz szeroka tylna klapa (na życzenie – sterowana elektrycznie) ułatwia wykorzystanie przestrzeni. W wersjach z opcjonalnym pakietem Load Compartment oparcie tylnej kanapy można ustawić pod większym kątem, powiększając przestrzeń bagażową o dodatkowe 60 l.
Gama silnikowa GLA składa się z 1,6- i 2-litrowych jednostek benzynowych o mocy od 115 kW (156 KM) w GLA 200 do 155 kW (211 KM) w GLA 250 oraz dwóch turbodiesli o pojemności 2,1 litra. Słabszy z nich – GLA 200 CDI – generuje moc 100 kW (136 KM) i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a mocniejszy – GLA 220 CDI – odpowiednio, 170 KM i 350 Nm.
Wariant GLA 250 4MATIC rozpędza się od zera do “setki” w ciągu zaledwie 6,5 sek. Jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, a średnie zużycie paliwa to 7,1 l/100 km (dane wstępne). Wszystkie wersje są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i mogą współpracować z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami zautomatyzowanymi 7G-DCT o 7 przełożeniach (standard dla modeli: GLA 250, GLA 220 CDI oraz 4MATIC).
Zwarte nadwozie GLA doskonale czuje się w gąszczu wielkiego miasta, a solidna konstrukcja i opcjonalny napęd na obie osie 4MATIC sprawiają, że doskonale radzi sobie na leśnych szlakach. W przednim zawieszeniu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu – konstrukcja wielowahaczowa. Zastosowanie trzech wahaczy poprzecznych i jednego wzdłużnego na koło pozwala na rozdzielenie sił poprzecznych i wzdłużnych. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy zapewnia w porównaniu do konwencjonalnych systemów lepszy kontakt z przednimi kołami i ma jednocześnie wpływ na niższe zużycie paliwa.
Układ kierowniczy może być zintegrowany z funkcjami systemu ESP, takimi jak generowanie kontry w przypadku podsterowności i impulsów podpowiadających właściwy skręt podczas hamowania na nawierzchniach o różnej przyczepności, redukcja wpływu przedniego napędu na prowadzenie czy niwelowanie skutków bocznego wiatru.
GLA opcjonalnie jest oferowany z nową generacją permanentnego napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Układ ten łączy trakcję i sprawność działania z wysoką efektywnością i składa się z przystawki odbioru mocy zintegrowanej z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT oraz tylnego mechanizmu różnicowego z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym.
Modele z napędem 4MATIC wyposażone są w system DSR (Downhill Speed Regulation) oraz off-roadowy tryb pracy skrzyni biegów. System DSR można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej. DSR współpracuje z układami sterującymi pracą silnika i przekładni oraz układem hamulcowym.
Off-roadowy tryb zmiany biegów, uruchamiany za pośrednictwem przycisku odpowiadającego za zmianę programu skrzyni, ingeruje w momenty zmiany przełożeń i charakterystykę przyspieszania, dostosowując je do wymagań, jakie stawia jazda w lekkim terenie. W połączeniu z systemem Audio 20 CD (standard) i COMAND Online (opcja) tryb można włączyć także w ramach widoku off-roadowego na ekranie.
Liczne systemy wspomagające wspierają kierowcę GLA i ograniczają jego obciążenie. Standardowe wyposażenie nowego SUV-a obejmuje m.in. monitor zmęczenia ATTENTION ASSIST oraz radarowy system COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem Brake Assist, który teraz pomaga uniknąć ewentualnej kolizji lub minimalizuje jej skutki już od prędkości 7 km/h.
W połączeniu z opcjonalnym tempomatem DISTRONIC PLUS funkcja ta – zwana COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS – może uruchomić hamulce nawet przy prędkościach sięgających 200 km/h. System hamuje również po wykryciu stojących pojazdów przy prędkości do 30 km/h i chroni przed uderzeniami w tył poprzedzającego auta przy prędkości do 20 km/h.
Na życzenie GLA oferowany jest z pakietem śledzenia pasów ruchu Lane Tracking z systemami Blind Spot i Lane Keeping Assist oraz z układem Adaptive Highbeam Assist, przełączającym nocą światła drogowe na mijania i odwrotnie. Opcjonalny asystent Active Parking Assist umożliwia automatyczne parkowanie równoległe oraz prostopadłe.
Na pokładzie GLA debiutuje najnowsza generacja multimediów, wzbogacona o nowe funkcje, dodatkowe aplikacje i interfejs w nowym schemacie kolorystycznym. Koncepcja Digital Drive Style, która w połączeniu z zestawem Drive Kit Plus dla iPhone’a umożliwia bezprzewodową integrację smartfona z systemem multimedialnym pojazdu, obsługuje teraz sterowanie głosowe Siri i Glympse – dzielenie się swoją lokalizacją z wybranymi osobami w czasie rzeczywistym.
Światowa premiera GLA nastąpi podczas międzynarodowych Saslonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie, przyjmowanie zamówień na nowy model dealerzy rozpoczną w listopadzie (w salonach auto pojawi się na początku 2014 roku).