Z okazji Goodwood Festival of Speed – Festiwalu prędkości, Peugeot zaprezentował model RCZ R. Nowa wersja odzwierciedla know-how marki w zakresie designu. Nowy silnik o mocy 270 KM i pojemności skokowej 1,6 l oraz ograniczona emisja CO2 zapewniają autu wyjątkowe osiągi oraz wydajność.
Model RCZ R zostanie premierowo zaprezentowany podczas Salonu we Frankfurcie we wrześniu 2013 r., a jego sprzedaż rozpocznie się już na początku przyszłego roku.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
GOODWOOD FESTIVAL 2013
RCZ R jest najmocniejszym modelem seryjnym w historii marki. Wyposażony został w nową, benzynową jednostkę napędową 1,6 THP, turbodoładowaną z wtryskiem bezpośrednim. Rozwija maksymalną moc 199 kW (270 KM) przy 6000 obr./min., a jego maksymalny moment wynosi 330 Nm w zakresie prędkości obrotowej od 1900 obr./min. do 5500 obr./min.
Silnik ‘EP6CDTR’ został poddany znacznym modyfikacjom. Wiele jego podzespołów zmieniono lub całkowicie przebudowano, aby uzyskać pożądane osiągi i spełnić wymagania sportowego trybu użytkowania solidnością wersji produkcyjnej. Nowego typu tłoki, opracowane we współpracy z firmą MAHLE Motorsport, zapewniają współczynnik kompresji 9,2. Są to tłoki kute, wykonane z aluminium używanego w Formule 1. Ich chłodzenie zapewniają dwie dysze.
Sportowy temperament modelu RCZ R przejawia się w liczbach: maksymalna prędkość to 250 km/h (ograniczona elektronicznie), przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 5,9 sek., przyspieszenie ze startu zatrzymanego na dystansie 400 m – 14,2 sek., a na dystansie 1000 m – 25,4 sek. Na najwyższym przełożeniu, samochód uzyskuje znakomite przyspieszenie od 80 do 120 km/h, w ciągu zaledwie 6,8 sek.
Specjalnie zestopniowana, manualna skrzynia biegów z 6 przełożeniami, sprzyja dynamicznemu przyspieszaniu. Emisja CO2 – 145 g/km – jest wzorcową wartością w kategorii sportowych coupé. Wynik ten uzyskano dzięki downsizingowi silnika, optymalizacji aerodynamicznej nadwozia oraz obniżeniu ogólnej masy pojazdu.
Nowy motor przy objętościowym wskaźniku mocy wynoszącym 170 KM/l plasuje się wśród najlepszych jednostek na świecie montowanych w samochodach seryjnych i spełnia wymagania normy Euro 6. Badania nad zmniejszeniem masy, doprowadziły do opracowania specjalnych części, dzięki czemu uzyskano masę mniejszą o 17 kg w stosunku do modelu RCZ z silnikiem 200 KM. Przy wadze 1280 kg RCZ R może poszczycić się więc wskaźnikiem masa/moc wynoszącym jedynie 4,7 kg/KM.
NADWOZIE
Model RCZ R wyróżnia się wyrafinowanymi sportowymi atrybutami takimi jak, łuki dachu w kolorze czarnym matowym i przyciemniane reflektory w kolorze Titane. Sylwetka RCZ R zyskała jeszcze więcej charakteru dzięki obniżeniu zawieszenia o 10 mm oraz zastosowaniu szerszych 19-calowych kół, które zapewniają lepsze toczenie i przyczepność.
Specjalne sportowe obręcze kół, z wygrawerowaną literą R dostępne są w dwóch odcieniach: diamentowym oraz czarnym matowym. Zostały zaprojektowane tak, aby zoptymalizować chłodzenie nowych, wzmocnionych hamulców, których czerwone zaciski z przodu noszą oznaczenia Peugeot Sport. Zintegrowany, duży stały spojler zapewnia lepszy docisk aerodynamiczny, wydłużając jednocześnie optycznie tył pojazdu. Specjalny tylny dyfuzor nie zakłóca zwartej i jednolitej linii tylnej części nadwozia RCZ. Zawiera on dwie symetrycznie rozmieszczone, chromowane końcówki rur wydechowych, których kształt zmieniono dla uzyskania lepszych osiągów i bardziej rasowego dźwięku.
Wygląd zewnętrzny dopełnia czerwony napis Peugeot z literą R na osłonie chłodnicy. Takie same emblematy znajdziemy również z tyłu samochodu. RCZ R dostępny jest w 4 kolorach: Czerwony Erythrée, Czarny Perla Nera, Szary Sidobre i Biały Opale. Na elementy indywidualizacji składają się: dach z włókna węglowego błyszczący lub matowy, zestawy naklejek na karoserię oraz obudowy lusterek w kolorze czarnym.
Wysoki poziom wyposażenia bezpieczeństwa i komfortu w RCZ R uzupełniony jest ksenonowymi reflektorami ze spryskiwaczami oraz system multimedialnym WIP Nav Plus.
WNĘTRZE
Stanowisko kierowcy, daje poczucie przyjemności i zmysłowości za sprawą sportowego i eleganckiego wnętrza wykończonego miękką, wysokiej jakości tkaniną z czerwonymi przeszyciami. Obite skórą; kierownica, mieszek dźwigni zmiany biegów, drzwi, podłokietniki oraz siedzenia doskonale dopełniają efektu. O ambicjach RCZ R przypominają etykiety Peugeot Sport oraz emblemat „R”.
Na oparciach nowo zaprojektowanych kubełkowych foteli obszytych skórą Nappa i czarną Alcantarą wkomponowane zostały emblematy „R”. Ten sam symbol odnajdziemy na konsoli centralnej, wykonanej ze szczotkowanego aluminium. Plakietka Peugeot Sport obecna na progach drzwi oraz konsoli środkowej, to kolejny sportowy akcent.
Wsiadając do samochodu, kierowca przyjmuje ergonomiczną pozycję prowadzenia, idealną, aby docenić właściwości jezdne modelu RCZ. Zmniejszonych rozmiarów kierownica, skrócona dźwignia zmiany biegów, specjalna aluminiowa gałka z czerwonymi detalami oraz nowe kubełkowe fotele opracowane przez Peugeot Sport, zapewniające lepsze trzymanie i dostosowane do osiągów RCZ R, przyczyniają się niezwykłych wrażeń z jazdy. Technologia Sound System, w połączeniu z nowym układem dolotowym i wydechowym, pozwalają korzystać w pełni z nowego silnika RCZ R w rytmie przyspieszeń i zmiany przełożeń.
PROWADZENIE
Obniżony środek ciężkości, poprawione właściwości aerodynamiczne (opór/docisk), specjalne zestrojenie zawieszenia (rozstaw kół, odległość i nachylenie kół, szersze 0,5 cala felgi) oraz opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235 / 40 R19, zwiększają przyczepność i zapewniają wyjątkowe trzymanie się drogi.
W zawieszeniach zastosowano amortyzatory o zmienionym poziomie amortyzacji, wzmocniono sztywność sprężyn i wycentrowano cofnięty stabilizator poprzeczny, co pozwoliło zaoferować większą zwinność samochodu. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, pozwala na maksymalne wykorzystanie największego momentu dostępnego przy 1900 obr./min. Zapewnia on modelowi RCZ R dobrą stabilność podczas hamowania oraz lepsze możliwości utrzymania toru jazdy podczas pokonywania zakrętów.
Osiągi modelu RCZ R są również owocem wielu nowych rozwiązań i testów na torze, dokonanych przez kierowców Peugeot Sport. Ich wymagania w zakresie hamowania ukierunkowały w naturalny sposób wybór zacisków stałych czterotłoczkowych, które zapewniają wyjątkową sztywność w miejscu przyłożenia siły hamowania, sprzyjając redukcji mas nieamortyzowanych. Zastosowano tarcze hamulcowe tzw pływające, o średnicy 380 mm i grubości 32 mm, które montowane są na aluminiowym dzwonie. Przyczyniają się one do zmniejszenia masy i zapewniają chłodzenie, podobnie jak wentylacja wewnętrzna tarcz, których optymalizacja wywodzi się z doświadczeń firmy Alcon dla pojazdów wyścigowych.
Całość zapewnia układowi hamulcowemu wysoką wytrzymałość w każdych warunkach i oferuje nowemu RCZ R wyjątkowe bezpieczeństwo i osiągi, pozwalając wyhamować samochód z prędkości 130 km/h do 0 km/h, na odcinku 61 m.
NA TOR I NA ULICĘ
Model RCZ R został opracowany przez Peugeot Sport jako wersja wyczynowa, aby odpowiedzieć na potrzeby w zakresie sportowego wykorzystania na torze. Model ten będzie się również doskonale sprawował w codziennej eksploatacji na drodze. Odpowiednia kalibracja układu napędowego, łączy wymagania zarówno sportowej jazdy, jak i użytkowania w życiu codziennym. W zależności od stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia i prędkości obrotowej silnika, wykrywany jest typ jazdy stosowanej przez kierowcę: będzie on bardziej spokojny w mieście lub bardziej sportowy poza miastem.
Ponadto, optymalny moment uzyskiwany już przy bardzo niskich prędkościach obrotowych, pozwala na dynamiczne przyspieszanie i komfortowe prowadzenie na drodze. Specjalnie zestrojone zawieszenie pozwala poprawić zwrotność i dynamiczny charakter modelu.
Wysoki poziom wyposażenia przy oszczędnym zużyciu paliwa w normalnym trybie użytkowania (na poziomie 6,3 l w cyklu mieszanym), czynią z modelu RCZ R wygodne sportowe coupé, którym bez problemów można się cieszyć w codziennej eksploatacji.
DANE TECHNICZNE -PEUGEOT RCZ R
* Silnik
– pojemność skokowa (cm3): 1 598;
– moc maks. (kW/KM – obr./min.): 199/270) – 6 000;
– maks. moment obrotowy (Nm – obr./min.): 330 – 1900 do 5500;
– prędkość maks. (km/h): 250 (ograniczona elektronicznie);
– przyspieszenie 0-100 km/h (w sek.): 5,9;
– zużycie paliwa w cyklu miejskim (l/100 km): 6,3;
– pojemność zbiornika paliwa (l): 55;
– skrzynia biegów: manualna, 6 przełożeń.
* Wymiary (w mm)
– długość całkowita: 4 294;
– szerokość (z lusterkami rozłożonymi): 2 107;
– wysokość pojazdu gotowego do drogi (z pełnym zbiornikiem paliwa): 1 352;
– rozstaw osi: 2 612;
– zwis przedni / zwis tylny: 934 / 748;
– rozstaw kół z przodu / rozstaw kół z tyłu: 1580 / 1595;
– pojemność bagażnika (l): 321 do 639;
– masa własna (z pełnym zbiornikiem paliwa) w kg: 1 280.
* Opony
– 235 / 40 R19 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2