Podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie swoją premierę świętował będzie nowy Mercedes-Benz S 63 AMG. Jednak już teraz poznaliśmy jego ceny w Niemczech.
Zaczynają się one (z VAT) od: 679 000 złotych za wersję S 63 AMG (krótki rozstaw osi) oraz 691,500 złotych za wersję S 63 AMG 4MATIC (długi rozstaw osi). To najsilniejsza limuzyna w segmencie aut luksusowych. Nowy Mercedes-Benz S 63 AMG ma 5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo, najmocniejszy z rodziny jednostek BlueDIRECT, który generuje moc 430 kW (585 KM) i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Po raz pierwszy model dostępny jest także z napędem na obie osie 4MATIC. Za sprawą lekkiej konstrukcji, opartej na koncepcji AMG Lightweight Performance, nowa generacja S 63 AMG jest do 100 kg lżejsza od poprzedniej.
Połączenie wydajnego układu napędowego i ograniczonej masy własnej pozwoliło osiągnąć średnie zużycie paliwa (cykl NEDC) 10,1 – 10,3 l/100 km, zależnie od wersji. Napęd 4MATIC służy nie tylko poprawie przyczepności – nowa limuzyna z Affalterbach pozwala odkryć zupełnie nowy wymiar dynamiki. Również design i wyposażenie modelu reprezentują najwyższe standardy. To prawdziwa Klasa S.
– Po debiucie A 45 AMG i CLA 45 AMG czas na kolejną emocjonującą maszynę. S 63 AMG prezentuje nasze doświadczenie w segmencie aut luksusowych. Lekka konstrukcja i znakomite osiągi to kluczowe walory nowej limuzyny, podobnie jak perfekcyjna jakość – mówi Ola Källenius, szef Mercedes-AMG GmbH.
Design
Klasyczna sylwetka limuzyny miesza się tu z formami oraz elementami zarezerwowanymi dla modeli AMG. Trójwymiarowy wlot powietrza podkreśla status Klasy S i kontrastuje z muskularnym zderzakiem, zaopatrzonym w trzy szerokie wloty powietrza oraz prowadnice powietrza w kolorze lśniącej czerni. Sportową naturę podkreśla tylny zderzak z czarnym dyfuzorem, w którym zatopiono dwie podwójne końcówki wydechu.
Kabina to połączenie sportowej atmosfery maszyn AMG i jakości klasycznych Mercedesów. Nowe przednie fotele AMG z elektryczną regulacją i podgrzewaniem zapewniają lepsze podparcie, a aksamitna skóra nappa podkreśla luksusowy nastrój. Lista ekskluzywnych dodatków obejmuje logo manufaktury z Affalterbach wytłoczone na podłokietniku oraz analogowy zegarek IWC – po raz pierwszy z trójwymiarowymi, frezowanymi wskazówkami i tarczą z metalowymi aplikacjami. Oczy kierowcy trafiają na kolorowy wyświetlacz TFT z prędkościomierzem wyskalowanym do 330 km/h. Poza logo AMG i napisem “V8 BITURBO” na życzenie pojawiają się tu wskaźniki temperatury oleju silnikowego i przekładniowego. Sportowa kierownica AMG z charakterystycznym wyprofilowaniem i aluminiowymi łopatkami zmiany biegów zapewnia pełną kontrolę nad samochodem.
W ramach oferty AMG Performance Studio dostępne są liczne opcje indywidualizacji.
AMG Lightweight Performance
Systematyczne wdrażanie strategii AMG Lightweight Performance pozwoliło ograniczyć masę nowego S 63 AMG względem poprzednika nawet o 100 kg. Swoje zasługi mają tutaj kute obręcze kół, lekki akumulator litowo- jonowy czy zoptymalizowany pod kątem masy kompozytowy układ hamulcowy AMG. Do budowy poszycia całego nadwozia, włącznie z dachem i przednim pasem, posłużyło aluminium, a wnęka koła zapasowego wykonana z włókien węglowych pozwoliła zaoszczędzić dodatkowe 4 kg. Nowy S 63 AMG jest też wzorcem, jeśli chodzi o relację masy do mocy. Wynik 3,49 kg/KM przekłada się na znakomite osiągi – sprint od 0 do 100 km/h trwa 4,0 lub 4,4 sek., zależnie od wersji. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
W zakresie mocy maksymalnej i zużycia paliwa 5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo pozostaje najbardziej wydajną, produkowaną seryjnie V-ósemką na świecie. Jako najmocniejszy członek rodziny BlueDIRECT osiąga on moc 430 kW (585 KM) i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa nowego S 63 AMG jest o 0,4 l/100 km niższe od uzyskiwanego przez poprzednika, i to mimo mocy zwiększonej o 30 kW (41 KM). Jednostka spełnia już wymogi normy emisji spalin Euro VI, które mają wejść w życie w 2015 roku.
Sportowy układ wydechowy AMG
Sportowy wydech AMG zastosowany w S 63 AMG ma w obu tłumikach automatycznie sterowane klapy. Podczas jazdy w trybie skrzyni biegów “C” (Controlled Efficiency) klapy pozostają przez większość czasu zamknięte, a ośmiocylindrowa jednostka brzmi wówczas dyskretnie i subtelnie – w sam raz do długich podróży oraz komfortowej jazdy na tylnej kanapie. W trybach “S” (Sport) i “M” (Manual) klapy otwierają się wcześniej i bardziej spontanicznie, zwłaszcza gdy kierowca preferuje dynamiczny styl jazdy. Efekt? Do wnętrza wdziera się gardłowy, emocjonujący pomruk widlastej “ósemki”.
S 63 AMG to drugi po SLS AMG Coupé Black Series model ze stajni Affalterbach, w którym tradycyjny akumulator zastąpiono baterią litowo- jonową. 7-biegowej przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT, trzy tryby jazdy – “C”, “S” i “M” – pozwalają dostosować charakter pracy do indywidualnych wymagań kierowcy.
Napęd na obie osie 4MATIC
Opcjonalny napęd na cztery koła AMG 4MATIC kieruje moment obrotowy do przedniej i tylnej osi w stosunku 33 do 67 procent. Dodatkowe niutonometry na tylnych kołach zapewniają właściwą dla modeli AMG dynamikę, a przy okazji pozwalają uzyskać lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Optymalną trakcję gwarantuje sprzęgło wielotarczowe, dysponujące momentem blokującym o wartości 50 Nm.
Sercem napędu jest skrzynia rozdzielcza zintegrowana z obudową skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Moment obrotowy płynie za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej i wału napędowego do kół przedniej osi. Przeniesienie siły napędowej z przedniego dyferencjału do półosi odbywa się poprzez wałek pośredni, biegnący przez kanał w misce olejowej silnika.
Wszystkie warianty S 63 AMG są standardowo zaopatrzone w eliminujący podsterowność system ESP Curve Dynamic Assist.
Dwa rodzaje zawieszenia
Mercedes-Benz S 63 AMG 4MATIC wyposażony jest w sportowe zawieszenie AMG Rie Control. W pełni pneumatyczny system Airmatic współpracuje z układem aktywnego tłumienia Adaptive Damping System ADS PLUS. Jedną z nowości jest ciągła regulacja tłumienia, która może być osobno sterowania na etapie sprężania oraz odbicia. Za naciśnięciem przycisku kierowca może wybrać tryb komfortowy lub sportowy pracy zawieszenia.
Tylnonapędowe odmiany S 63 AMG korzystają ze sportowego zawieszenia AMG, bazującego na systemie Magic Body Control. Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód zdolny z wyprzedzeniem rozpoznawać niedoskonałości nawierzchni. Jeśli Road Surface Scan wykryje je z pomocą kamery stereoskopowej, system dobierze ustawienie tłumienia dopasowane do sytuacji. I tutaj kierowca ma do wyboru komfortowy lub sportowy tryb jazdy.
Układ kierowniczy AMG ma przekładnię o zmiennym przełożeniu. W trybie “Comfort” pozwala kierowcy odprężyć się, generując większą siłę wspomagania, a w trybie “Sport” zapewnia sztywniejsze, bardziej spontaniczne połączenie z przednimi kołami. Po raz pierwszy S 63 AMG dostępny jest z kutymi obręczami AMG.
Opcjonalny układ hamulcowy AM
Krótkie drogi hamowania i skuteczne wytracanie prędkości zapewnia kompozytowy układ hamulcowy AMG, zoptymalizowany pod względem masy i odporny na przegrzanie. Po raz pierwszy w opcji oferowane są także hamulce ceramiczno- kompozytowe, o ponad 20 proc. lżejsze od konwencjonalnych. Ten układ hamulcowy występuje z przednimi tarczami o średnicy 420 mm, a jego znakiem rozpoznawczym jest logo “AMG Carbon Ceramic” na specjalnie polakierowanych zaciskach.
Intelligent Drive: nowe standardy bezpieczeństwa
S 63 AMG spełnia wszystkie warunki w dziedzinie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa: to, co 10 lat temu rozpoczęło się wraz z systemem PRE-SAFE i było kontynuowane dzięki wprowadzeniu Distronic Plus, teraz wkracza w zupełnie nowy wymiar. W nowej Klasie S systemy z rodziny Intelligent Drive czynią jazdę jeszcze wygodniejszą i bardziej bezpieczną niż dotychczas dzięki pakietowi Driving Assistance Plus oraz Night View Assist Plus.