Podczas zakończonej Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej we Frankfurcie (IAA), Audi pieczętowało kolejny rozdział historii firmy. Dokładnie 20 lat temu, koncern z Ingolstadt zaprezentował we Frankfurcie „ASF“ (Audi Space Frame) – lśniący srebrem pojazd studyjny.
Zastosowano nowatorską koncepcję karoserii z aluminium, rewolucjonizującą zasadę lekkiej konstrukcji w branży motoryzacyjnej. Na salonie samochodowym IAA oczy wszystkich ponownie skierowane były na samochód zbudowany z zastosowaniem konstrukcji ASF: nowe Audi A8.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Źródłem inspiracji dla inżynierów przed z górą 20 laty była natura. Zauważyli, że pszczoły w ulu zużywają do budowy plastra dokładnie tyle materiału ile potrzeba, tak by stworzyć jak najlepszą konstrukcję. Korzystając z tej wiedzy, eksperci Audi stworzyli karoserię ASF, zbudowaną z prasowanych profili i z elementów odlewanych podciśnieniowo. Z tak zrobioną konstrukcją połączone są blachy tworzące pokrycie dachu, podłogę i elementy boczne, będące jednocześnie jej wzmocnieniem. Zależnie od zadań, poszczególne komponenty charakteryzują się różnymi formami i przekrojami.
Już rok później, marka z czterema ringami, wprowadzając na rynek Audi A8, jako pierwsza na świecie wyprodukowała samochód seryjny z aluminiową karoserią. Wśród jej 336 pojedynczych elementów dominowały komponenty z aluminiowej blachy. Następne w kolejności były aluminiowe profile i odlewane łączenia. Ich montaż odbywał się w 75 procentach ręcznie.
Zasada ASF w ciągu minionych dwóch dziesiątków lat podbiła rynek. Kolejne modele, w których ją zastosowano to: Audi A2 (2000), Audi TT (2006), Audi R8 (2008), a także dwie następne generacje Audi A8 (2002 i 2010). Łącznie, od 1994 roku, Audi sprzedało ponad 750 tysięcy samochodów z karoserią ASF – wykonaną wyłącznie lub częściowo z aluminium.
Targi motoryzacyjne IAA we Frankfurcie to moment światowej premiery nowego Audi A8. Dzięki konstrukcji ASF i inteligentnemu składowi zastosowanej kombinacji aluminium i najtwardszej stali, jego karoseria waży jedynie 231 kg. Taka sama konstrukcja wykonana w całości ze stali ważyłaby ok. 40 procent więcej. Dzięki ASF, ciężar własny Audi A8 3.0 TFSI quattro z normalnym rozstawem osi wynosi jedynie 1830 kg. Wśród samochodów tego segmentu to najniższa waga, biorąc pod uwagę pojazdy z napędem na cztery koła.