Podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie zaprezentowany został koncepcyjny Citroen Cactus, wyznaczający nowy kierunek w przyszłym rozwoju marki.
Stanowi on nową wizję samochodu, w której oryginalny design idzie w parze z funkcjonalnością, komfortem wszystkich pasażerów i dostępnymi technologiami.r Redukcja masy i poprawienie aerodynamiki zwiększa dynamikę przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Wszystko zaczęło się od prezentacji prototypu C-Cactus na salonie we Frankfurcie w 2007 roku. Bezkompromisowa koncepcja była źródłem głębszej refleksji: jakie są nowe oczekiwania użytkowników samochodów? Które funkcje i elementy wyposażenia są dla nich naprawdę istotne? To pasjonujące ćwiczenie zachęciło inżynierów i stylistów do przełamania schematów, do przedstawienia problemów w odmienny sposób w celu znalezienia nowych rozwiązań. W efekcie tego pragmatycznego podejścia zrezygnowano z elementów, które nie mają istotnego znaczenia dla użytkowników na rzecz wyposażenia podnoszącego komfort wszystkich pasażerów. Tak powstał Cactus. Prototyp, który stanowi zapowiedź przyszłych modeli z linii C.
Czysty i funkcjonalny design
Design modelu jest wynikiem poszukiwań optymalnych proporcji i dążenia do zapewnienia praktycznego charakteru najdrobniejszym nawet detalom. Zachować wyłącznie najistotniejsze elementy i udoskonalić je. Takie podejście pozwoliło stylistom oddalić się od tradycyjnych tendencji stylistycznych i poszukać nowych, pomysłowych i praktycznych w zastosowaniu rozwiązań.
Już na pierwszy rzut oka swoją oryginalnością uwagę przykuwa pewien element: Airbump. To element graficzny umieszczony na bokach auta i zderzakach. Wyraz nowego podejścia, którego celem jest przywrócenie designowi funkcjonalnego charakteru. Wzmacnia styl Citroena Cactus, podkreśla jego charakter poprzez oryginalny wygląd i możliwości personalizacji. Poza tym rzeczywiście chroni karoserię przed ryzykiem uszkodzeń w czasie codziennego użytkowania.
Wymiary kompaktowego hatchback’a to: długość: 4,21 m; szerokość: 1,75 m, zwiększony prześwit (21 cm) przy wysokości wynoszącej tylko 1,53 m, skrócone zwisy, dzięki czemu koła osadzone są w samych rogach nadwozia.
Wąska i pozbawiona podstawy w środkowej części deska rozdzielcza całkowicie uwolniła podłogę. Pasażer z przodu ma do dyspozycji w górnej części łatwo dostępny schowek o dużej pojemności. Efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu w pełni cyfrowego interfejsu i zastąpieniu wyświetlacza zestawu wskaźników 7-calowym ekranem, likwidacją przełączników na rzecz dotykowego ekranu 8’’ zapewniającego dostęp do wszystkich funkcji, oraz zastąpieniu tradycyjnej dźwigni zmiany biegów przyciskiem zlokalizowanym w dolnej części deski rozdzielczej i manetkami przy kierownicy.
W ramach nowej koncepcji zmieniono też stylistykę foteli przednich. Tapicerkę foteli i obicia drzwi tworzy kombinacja dwóch materiałów odwołująca się do świata nowoczesnych mebli. Poczucie komfortu potęguje również panoramiczny atermiczny dach.
Przyjazne technologie
Zastosowano nowy układ napędowy Hybrid Air: technologia typu „full hybrid” wykorzystuje sprężone powietrze w połączeniu z hydrauliką i silnikiem benzynowym z rodziny PureTech, który zapewnia zużycie paliwa na poziomie poniżej 3 l/100 km.
Dzięki Citroen Multicity Connect kierowca i pasażerowie korzystają z portalu z aplikacjami internetowymi, które uwzględniają dane z samochodu (przebieg, prędkość, zasięg, pozycja GPS), aby dostarczać użytkownikom informacji dostosowanych do ich potrzeb (ostrzeżenia o utrudnieniach na drodze, lokalizacja stacji benzynowych, turystycznych miejsc, itp.).
Proponując odmienne podejście do kwestii designu, konstrukcji i technologii, Cactus oferuje nową wizję samochodu…