W miesiąc po potwierdzeniu przystąpienia do rywalizacji w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych od sezonu 2014, Citroën przedstawia model, którym na torach ścigać się będzie Sébastien Loeb.
Citroën C-Elysée WTCC jest pierwszym samochodem zbudowanym według przepisów nowego regulaminu tej serii wyścigowej, przygotowywanego przez FIA na przyszły sezon.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
26 września ubiegłego roku, przy okazji konferencji prasowej na Salonie Samochodowym w Paryżu, Frédéric Banzet, Yves Matton i Sébastien Loeb wspólnie ogłosili plany wzięcia przez Citroëna udziału w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Tuż przed tym wydarzeniem, w obecności dziennikarzy odbyła się światowa premiera modelu C-Elysée. W dziesięć miesięcy później Citroën udostępnia pierwsze zdjęcia i informacje dotyczące C-Elysée WTCC!
Citroën C-Elysée, sedan segmentu C, to efekt znakomitych kompetencji francuskiej marki w dziedzinie konstrukcji i jakości, kierowany w pierwszym rzędzie na rynki międzynarodowe cechujące się szybkim tempem wzrostu, takie jak kraje Ameryki Łacińskiej, basenu Morza Śródziemnego, Chiny i Rosja. Już obecnie C-Elysée wygrywa plebiscyty ogłaszane wśród klientów i z przekroczoną już liczbą rejestracji 30 tys. egz. przewyższa pierwotnie zakładane cele sprzedaży o ponad 30 proc.
– Wybór modelu C-Elysée jako bazy do przygotowania wersji wyścigowej do serii WTCC jest mocnym świadectwem naszej woli wykorzystania rywalizacji sportowej jako działania aktywnie wspomagającego rozwój handlowy naszej marki. Kalendarz Wyścigowych Mistrzostw Świata, obejmujący rundy w Ameryce Łacińskiej, Maroko, Chinach i Rosji, ma zasięg światowy i posłuży nam jako okazja do efektownego pokazania publiczności sportowej C-Elysée – modelu stanowiącego obecnie główne narzędzie naszej polityki rozwoju marki – podkreślił Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Citroëna.
– Ze ściśle technicznego punktu widzenia, należało wybrać samochód o nadwoziu trójbryłowym, ponieważ sedany cechują się najlepszymi własnościami aerodynamicznymi. Również z tego powodu wybór modelu C-Elysée doskonale pasował do naszych planów. Wychodząc od tego podstawowego założenia, mogliśmy stosunkowo łatwo stworzyć wersję wyczynową na bazie naszego modelu. Będzie to nasz pierwszy samochód tego typu, dlatego czeka nas wiele prób i testów, które zweryfikują słuszność dokonanych przez nas wyborów. Mamy przed sobą dużo pracy, ale dzięki temu wyzwanie, jakie podjęliśmy, jest dla nas szczególnie ekscytujące – dodał Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny Citroën Racing.
C-Elysée WTCC, stojący nisko i szeroko na swoich 18-calowych kołach, sprawia imponujące wrażenie. W agresywnej partii przedniej z dolnym spojlerem dominuje grill atrapy z wydatnym logo Citroëna. Sportowego charakteru dodają karoserii mocno poszerzone błotniki przednie i tylne. Potężny spojler na klapie bagażnika ma za zadanie dociskać tylną oś do nawierzchni przy dużych prędkościach.
Pod maską Citroëna C-Elysée WTCC znajduje się benzynowy silnik 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem mieszanki, podobny jak w rajdowym DS3 WRC. Korzystając z większego dozwolonego ciśnienia doładowania, w wersji WTCC osiąga on moc 380 KM, którą sześciobiegowa skrzynia sekwencyjna przekazuje na przednią oś.
Już w kilka dni po przejechaniu pierwszych metrów, Citroën C-Elysée WTCC rozpoczął program testów badawczo- rozwojowych. Jego pierwsza publiczna prezentacja odbędzie się przy okazji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie (12-22 września).
DANE TECHNICZNE
* Konstrukcja
– nadwozie samonośne, wzmocnione wielopunktową klatką bezpieczeństwa, spawaną z rur stalowych;
– karoseria: ze stali i materiałów kompozytowych.
* Silnik
Citroën Racing – 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem;
– średnica i skok tłoka:: 82×75,5 mm;
– pojemność skok.: 1598 cm3;
– moc maksymalna: 380 KM przy 6000 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 4500 obr./min.;
– moc jednostkowa z 1 litra pojemności skok.: 237,8 KM/l.
* Rozrząd
– dwa wałki rozrządu w głowicy; 4 zawory na cylinder.
* Zasilanie
– bezpośredni wtrysk mieszanki sterowany systemem Magneti Marelli.
* Sprzęgło
– dwutarczowe, z włókna węglowego.
* Przeniesienie napędu
– napęd przedni;
– skrzynia biegów: sekwencyjna, sześciobiegowa Sadev, obsługiwana mechanicznie;
– mechanizm różnicowy: mechaniczny, samoblokujący.
* Hamulce
– przód: tarcze wentylowane o średnicy 380 mm, zaciski 4-tłoczkowe;
– tył: tarcze wentylowane o średnicy 300 mm, zaciski 2-tłoczkowe;
– rozdział siły hamowania: regulowany z kabiny.
* Zawieszenie
– z przodu i z tyłu MacPherson;
– amortyzatory: regulowane.
* Układ kierowniczy
– przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem hydraulicznym.
* Koła
– felgi 10×18”, opony Yokohama Ø 660 x 275.
* Wymiary, masy, pojemności
– długość / szerokość: 4577 mm / 1950 mm;
– rozstaw osi: 2700 mm;
– rozstaw kół: 1750 mm (przód i tył);
– zbiornik paliwa: 50 litrów;
– masa: minimum 1100 kg wraz z kierowcą (wymóg przepisów).