Cactus, samochód koncepcyjny Citroena, to zwiastun przyszłych modeli koncernu z linii C. Stanowi on nową wizję samochodu, w której oryginalny design idzie w parze z funkcjonalnością, komfortem wszystkich pasażerów i dostępnymi technologiami.
Wszystko zaczęło się od prezentacji prototypu C-Cactus na salonie we Frankfurcie w 2007 roku. Koncepcja była źródłem głębszej refleksji: jakie są nowe oczekiwania użytkowników samochodów? Które funkcje i elementy wyposażenia są dla nich naprawdę istotne?
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Zachęciło to inżynierów i stylistów do przedstawienia problemów w odmienny sposób w celu znalezienia nowych rozwiązań. W efekcie zrezygnowano z elementów, które nie mają istotnego znaczenia dla użytkowników na rzecz wyposażenia podnoszącego komfort wszystkich pasażerów. Tak powstał Cactus – prototyp, który stanowi zapowiedź przyszłych modeli.
DESIGN
Design modelu jest wynikiem poszukiwań proporcji i dążenia do zapewnienia praktycznego charakteru najdrobniejszym nawet detalom. Sylwetka Cactusa łatwo zapada w pamięci. Styl cechują:
– czyste i gładkie powierzchnie pokryte białym opalizującym lakierem;
– płynne linie sylwetki pozbawione agresywnego charakteru;
– dach i tylna szyba boczna jakby unoszące się nad dolną częścią nadwozia.
Airbump to element graficzny umieszczony na bokach auta i zderzakach. Wzmacnia styl, podkreśla charakter poprzez oryginalny wygląd i możliwości personalizacji. Poza tym chroni karoserię przed ryzykiem uszkodzeń w czasie użytkowania. Sprężystą, przyjemną w dotyku i odporną na zarysowania powierzchnię Airbump tworzą kapsułki powietrza, które amortyzują uderzenia.
Cactus to również optymalne proporcje z korzyścią dla wydajności i komfortu jazdy:
– wymiary kompaktowego hatchback’a (długość: 4,21 m; szerokość: 1,75 m);
– profil, którego 1/3 stanowi powierzchnia przeszklona i 2/3 boki;
– zwiększony prześwit (21cm) przy optymalnej wysokości wynoszącej tylko 1,53 m;
– skrócone zwisy, dzięki czemu koła osadzone są w samych rogach nadwozia.
Przód stanowi zapowiedź stylu przyszłych modeli z linii C. Cechują go: gładkie powierzchnie z wyeksponowanym logo Marki, płynne linie z równie płynnym przejściem maski silnika w nadkola zaawansowany technologicznie system oświetlenia ze światłami do jazdy dziennej LED i reflektorami wkomponowanymi w Airbumps. Tył auta, który kontynuuje stylistykę przedniej części, obejmuje światła LED z efektem 3D wkomponowane w szeroki Airbump chroniący pokrywę bagażnika.
WNĘTRZE
Brak szyb bocznych, szyby tylnej i środkowych słupków zachęca do odkrycia zupełnie odmienionego wnętrza.
Wąska i pozbawiona podstawy w środkowej części deska rozdzielcza całkowicie uwolniła podłogę. Pasażer z przodu ma do dyspozycji schowek o dużej pojemności. Efekt ten osiągnięto dzięki zastąpieniu wyświetlacza zestawu wskaźników 7-calowym ekranem, likwidacji przełączników na rzecz dotykowego ekranu 8’’ zapewniającego dostęp do wszystkich funkcji, zainstalowaniu poduszki powietrznej dla pasażera z przodu w dachu, zastąpieniu tradycyjnej dźwigni zmiany biegów przyciskiem zlokalizowanym w dolnej części deski rozdzielczej i manetkami przy kierownicy.
W ramach nowej koncepcji zmieniono też stylistykę foteli przednich, które zaprojektowane zostały w duchu sofy. Poczucie komfortu potęguje również panoramiczny atermiczny dach. Tapicerkę foteli i obicia drzwi tworzy kombinacja dwóch materiałów odwołująca się do świata nowoczesnych mebli: tkanina w nakrapianym niebieskim kolorze i naturalna skóra „camel”.
TECHNOLOGIE
Technologie dostępne w Citroenie Cactus są zorientowane na nowe potrzeby użytkowników. Układ napędowy Hybrid Air (nowy) oparty na „full hybrid”, wykorzystuje sprężone powietrze w połączeniu z hydrauliką i silnikiem benzynowym z rodziny PureTech. Zużycie paliwa wynosi poniżej 3 l/100 km.
Wszystkie przełączniki sterujące zgrupowane zostały na dotykowym ekranie 8’’ zlokalizowanym w centralnej części deski rozdzielczej. Ergonomia, łatwa obsługa i dostęp do Citroen Multicity Connect to zalety dla kierowcy. Prowadzący i pasażerowie korzystają z portalu z aplikacjami internetowymi, które uwzględniają dane z samochodu (przebieg, prędkość, zasięg, pozycja GPS) oraz z informacji dostosowanych do ich potrzeb (ostrzeżenia o utrudnieniach na drodze, lokalizacja stacji benzynowych, turystycznych miejsc, itp.).
Koncepcyjnego Cactusa oglądać można na Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie.