Sportowy duch w nowej formie – na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem, Audi zaprezentowała samochód koncepcyjny Audi nanuk quattro concept.
Leżąca u jego podstaw koncepcja wszechstronności, łączy dynamikę auta wyścigowego ze sprawdzającymi się na zwykłej drodze, torze wyścigowym i w terenie kompetencjami Audi w zakresie napędu quattro. Silnik V10 TDI wyznacza nowe standardy mocy i wydajności.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013
Inżynierowie z Ingolstadt stworzyli pojazd koncepcyjny Audi nanuk quattro concept w ścisłej współpracy z projektantami włoskiego Italdesign Giugiaro. Powstał samochód sportowy dla każdego, niezależnie od pozycji życiowej właściciela czy jego wieku i niezależnie od terenu po którym będzie się poruszał. Nanuk jest równie doskonały na torze wyścigowym, na autostradzie, pełnej zakrętów drodze, w terenie, w piasku czy na śniegu. Jego koncepcja wszechstronności łączy dynamikę samochodu wyścigowego z umieszczonym w tyle silnikiem, z uniwersalnymi właściwościami samochodu rekreacyjnego, który umożliwia interesujące spędzanie czasu wolnego.
To dwuosobowe auto napędzane jest nowo zaprojektowaną jednostką napędową V10 TDI, którą zamontowano wzdłużnie, przed tylną osią. Potężny silnik o pojemności skokowej pięciu litrów i mocy ponad 400 kW (544 KM), już przy 1 500 obrotach na minutę dostarcza wałowi korbowemu aż 1 000 Nm momentu obrotowego. Układ doładowania Biturbo załącza się za pośrednictwem systemu zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Ciśnienie wtrysku w systemie Common Rail wynosi 2 500 barów. Wzmocniona siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S tronic – zamontowana za silnikiem – przenosi moc na specjalnie dla tego modelu przygotowany układ przeniesienia napędu quattro.
Ciężar własny Audi nanuk quattro concept to ok. 1900 kg. Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w czasie 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 305 km/h. Zużycie paliwa wynosi średnio 7,8 l na 100 km. Dobry wynik jest efektem zastosowania m.in. innowacyjnego systemu zarządzania temperaturą z oddzielnymi układami chłodzącymi i bezstopniowo regulowanej pompy olejowej.
Podwójne wahacze i aż 22-calowe koła, pewnie trzymają pojazd na drodze. Opony mają rozmiary: 235/50 (przód) i 295/45 (tył). Tarcze hamulcowe wykonano z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym – doskonale znoszą wysoką temperaturę i są niezwykle odporne na ścieranie.
Zawieszenie pneumatyczne z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami adaptive air suspension, to przykład najnowszej generacji rozwiązań technicznych. Kierowca może sam określić wysokość zawieszenia Audi nanuk quattro concept w danym momencie, wybierając jeden z trzech stopni: z poziomu normalnego na 30 mm niżej lub 40 mm wyżej. System może także samodzielnie regulować wysokość zawieszenia, kierując się przy tym prędkością i danymi prospektywnymi o drodze dostarczanymi przez system nawigacji. Na autostradzie na przykład, karoseria pozostaje obniżona nawet wtedy, gdy Audi nanuk quattro concept jedzie powoli, ale już po skręceniu na drogę szutrową, zawieszenie automatycznie się podnosi.
Kolejna nowinka techniczna w prezentowanym pojeździe koncepcyjnym, to zintegrowane wspomaganie układu kierowniczego, które pozwala rozwiązać odwieczny konflikt między dynamiką jazdy a stabilnością. System łączy sprawdzone dynamiczne wspomaganie osi przedniej, które stabilizuje tor jazdy m. in. w zakresie granicznym na zakrętach, z dodatkowym wspomaganiem osi tylnej. W takim układzie, dwa poprzeczne drążki kierownicze są aktywowane przez osobne sterowniki.
Podczas jazdy z małymi i średnimi prędkościami, tylne koła obracają się nawet o dziewięć stopni w kierunku przeciwnym do ruchu kół przednich. Wirtualnie skraca to rozstaw osi o ok. 100 cm, a średnica zawracania zmniejsza się do ok. dziesięciu metrów. Pojazd jest też bardziej zwrotny podczas manewrowania. Audi nanuk quattro concept spontanicznie reaguje na ruchy kierownicą, a pokonywanie zakrętów prawie nie wymaga wysiłku.
Przy wyższej prędkości, system obraca tylne koła o 2,5 stopnia w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki tak wirtualnie, o ok 140 cm, przedłużonemu rozstawowi osi, poprawia się stabilność jazdy. Podczas jazdy po autostradzie pojazd demonstracyjny pewnie trzyma się drogi i może z dużą prędkością pokonywać zakręty oraz wykonywać ewentualne nagłe manewry, zachowując przy tym dużą stabilność.
Rozstaw osi Audi nanuk quattro concept wynosi 2710 mm. Wymiary: długość – 4541 mm, szerokość – 1990 mm, a wysokość – 1337 mm. Element nośny karoserii stanowi lekki szkielet Audi Space Frame (ASF) zrobiony z aluminium. Polakierowane na ostrą czerwień komponenty z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) składają się na zewnętrzną warstwę karoserii. Przód auta zdobi płaska, sześciokątna osłona chłodnicy Singleframe. Okala ją pojedyncze obramowanie z aluminium.
Wyposażenie wnętrza Audi nanuk quattro concept zredukowano do najbardziej niezbędnych elementów. Kokpit wygląda niczym karbonowa wyspa, co podkreśla wyraźne umieszczenie kierowcy w centrum uwagi. Wszystkie przełączniki, dzięki którym steruje się m.in. pneumatycznym zawieszeniem z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami air suspension, czy regulatory, np. “touchwheel” do nawigowania i kontrolowania funkcji multimediów oraz kierunkowskazów, umieszczono na konsoli tunelu środkowego i przy kierownicy. Fotele, ze składanymi oparciami, wyraźnie zaakcentowanymi bocznymi profilami i zintegrowanymi zagłówkami, są regulowane elektrycznie. Audi phone box umożliwia ładowanie aparatu komórkowego.
Zamiast analogowych podziałek i wskaźników, pojazd koncepcyjny ma tablicę rozdzielczą, którą można dowolnie programować. Kierowca konfiguruje wedle swojego życzenia wskaźniki i sposób otrzymywania informacji.
Nic dziwnego, że koncepcyjne auto gromadzi na salonie samochodowym IAA tłumy…