FRANKFURT: MERCEDES SLK 55 AMG – POTWÓR!

Najmocniejszy Mercedes-Benz SLK w historii: nowy, wolnossący silnik V8 o pojemności 5,5 litra o mocy 310 kW (422 KM) gwarantuje mu znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Zaledwie 8,4 l/100 km w cyklu mieszanym to o 30 proc. mniej od poprzednika.

Sportowe zawieszenie AMG, systemy Direct-Steer i Torque Vectoring Brake oraz wzmocniony układ hamulcowy pozwalają z chirurgiczną precyzją pokonywać każdy metr drogi. Tradycyjnie, ukoronowaniem premiery kolejnego modelu ze stajni AMG jest specjalna wersja “Edition 1“.

Już od pierwszego spojrzenia Mercedes-Benz SLK 55 AMG manifestuje swój indywidualizm. 18-calowe obręcze kół AMG, pakiet ospojlerowania z lotką tylnej klapy, dodatkowe wloty powietrza i pokaźny dyfuzor z czterema końcówkami wydechu z klasycznie narysowanego roadstera wyzwalają ducha agresji.


Zobacz także:
SALON SAMOCHODOWY FRANKFURT 2011 – WSZYSTKIE SAMOCHODY


W szerokim wlocie powietrza, długiej masce, odsuniętej kabinie i muskularnym tyle odbijają się nie tylko echa modelu SLS AMG, ale i legendarnego 300 SL Roadster z lat 50. Reflektory z przyciemnianymi wkładami mogą być opcjonalnie wyposażone w Intelligent Light System (ILS). Najmocniejszy SLK dostępny będzie z trzema wersjami słynnego dachu vario, w tym z panoramicznym dachem MAGIC SKY CONTROL, rozjaśniany za naciśnięciem przycisku. Transformacja z roadstera w coupé trwa niespełna 20 sekund.

Nowy SLK 55 AMG to ucieleśnienie idei “drogowego spełnienia” – nowej filozofii AMG. Wśród kompaktowych, sportowych roadsterów nie ma sobie równych zarówno pod względem osiągów czy dynamiki jazdy, jak i pod względem zużycia paliwa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. zajmuje mu jedynie 4,6 sekundy, a wskazówka prędkościomierza kończy swój bieg na 250 km/godz. (prędkość ograniczona elektronicznie).

Zgodnie ze strategią “AMG Performance 2015“, nowy motor M152 łączy oszczędność i potencjał z ekscytującym dźwiękiem, typowym dla widlastych “ósemek”. Jego konstrukcja bazuje na podwójnie turbodoładowanym silniku V8 AMG M157, spotykanym pod maskami modeli E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG oraz CL 63 AMG. Obie jednostki łączy m.in.: pojemność skokowa, średnica cylindra i skok tłoka, odległość między cylindrami, układ start/stop oraz bezpośredni wtrysk paliwa. M152 wyróżnia się jednak na nowo zaprojektowanymi kanałami dolotowymi powietrza i głowicami oraz zmodyfikowanym sterowaniem zaworów, układem smarowania i konstrukcją skrzyni korbowej.

Motor M152 to kombinacja niespotykanych do tej pory rozwiązań technologicznych. Żaden inny “benzyniak” nie może pochwalić się bezpośrednim, strumieniowym wtryskiem paliwa pod ciśnieniem 200 bar, piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, układem odłączania cylindrów, aluminiową skrzynką korbową, czterema zaworami na cylinder, ciągłym sterowaniem fazami rozrządu, wysokim stopniem kompresji 12,6:1, systemem start/stop, układem odzyskiwania energii i prędkością obrotową nawet 7200 obr./min.

Zastosowanie wolnossącego silnika V8 o dużej pojemności z układem odłączania cylindrów pozwoliło wyeliminować konflikt pomiędzy satysfakcjonującymi wartościami mocy i momentu obrotowego oraz niewielkim apetytem na paliwo.

Siła napędowa trafia do tylnych kół za pośrednictwem 7-biegowej przekładni automatycznej AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC z trzema trybami pracy: Controlled Efficiency (C), Sport (S) oraz Manual (M). Funkcja podwójnego wysprzęglania podczas redukcji i krótka, precyzyjna przerwa w dostawie paliwa i zapłonu przy załączaniu wyższego przełożenia na pełnych obrotach skracają czas zmiany biegu do minimum.

 

Układ zarządzania cylindrami AMG

Nowy układ zarządzania cylindrami AMG szczególnie przyczynia się do poprawy wydajności układu napędowego. Przy częściowym obciążeniu drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder zostają odłączone, co odczuwalnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa. W podobnej formie technologia ta sprawdza się w 750-konnych silnikach bolidów Formuły 1. Ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 8,4 l/100 km (cykl NEDC), Mercedes-Benz SLK 55 AMG nie pozostawia konkurencji szans ani pod względem oszczędności, ani pod względem osiągów.

Układ zarządzania cylindrami AMG działa w szerokim zakresie obrotów – od 800 do 3600 obr./min., jeśli tylko skrzynia biegów funkcjonuje w trybie C – Controlled Efficiency. Gdy cylindry zostają odłączone, kierowca dostrzega stosowną informację na panelu zegarów. Wciąż ma wtedy do dyspozycji co najmniej 230 Nm momentu obrotowego – wystarczająco dużo, aby zapewnić przyspieszenie w większości sytuacji na drodze.

A co się dzieje, kiedy potrzeba dodatkowej siły napędowej? Wystarczy zwiększyć obciążenie lub zapędzić wskazówkę obrotomierza na drugą połowę skali. W ciągu 30 ms drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder obudzą się do życia. Operacja odbywa się natychmiast i niezauważalnie dla kierowcy. 16 sterowanych hydraulicznie elementów kompensacyjnych, zintegrowanych z głowicami otwiera zawory dolotowe i wylotowe, a do komór spalania znów dociera paliwo i iskra.

Funkcja start/stop w standardzie

Kolejny krok w walce o niższe zużycie paliwa to seryjna funkcja Controlled Efficiency start/stop – aktywna, gdy skrzynia biegów pracuje w trybie C. Podczas postoju, na przykład na skrzyżowaniu, silnik zostaje automatycznie wyłączony. Jego uruchomienie następuje tuż po zwolnieniu pedału hamulca lub wciśnięciu pedału gazu. Motor M152 zawsze startuje błyskawicznie i z kompletem cylindrów. Pomagają mu w tym precyzyjne, piezoelektryczne wtryskiwacze oraz czujnik wału korbowego, który rozpoznaje położenie tłoków. Podczas uruchomienia paliwo trafia najpierw do cylindra, w którym tłok ma najbardziej dogodną pozycję.

Nawet 0,2 l/100 km mniej dzięki systemowi odzyskiwania energii

Swój wkład w oszczędność silnika V8 ma również system odzyskiwania energii. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub zaczyna hamować, energia kinetyczna tracona zazwyczaj w postaci ciepła wykorzystywana jest do ładowania akumulatora. Odciążony w ten sposób alternator pozwala zaoszczędzić średnio około 0,15 l/100 km (cykl NEDC) lub nawet 0,2 l/100 km w ruchu miejskim.


Sportowy układ wydechowy AMG ze zintegrowanymi klapami

Po raz pierwszy ekipa z AMG zastosowała układ wydechowy z wbudowanymi klapami po każdej stronie. Rozwiązanie to pozwala na pogodzenie dwóch sprzeczności – emocjonującego dźwięku na wysokich obrotach i dyskretnego pomruku podczas komfortowej jazdy na długich dystansach, znamiennej dla wszystkich Mercedesów.

Każdy z tłumików posiada klapę, której pozycja uzależniona jest od prędkości obrotowej silnika. Przy niskich obrotach, poniżej 2000 obr./min klapy pozostają zamknięte. Spaliny pokonują wtedy dłuższy dystans i przepływają przez dodatkowy element tłumiący, dzięki czemu dźwięk silnika jest stonowany i wtapia się w tło, szczególnie w 4-cylindrowym trybie pracy.

Podczas przyspieszania klapy otwierają się pod kątem 15, 30 lub nawet 50 stopni, co przekłada się na coraz bardziej donośne brzmienie silnika. Przy pełnym obciążeniu klapy zostają w pełni otwarte, a kierowca i pasażer mogą cieszyć się gardłowym, ekscytującym pomrukiem widlastej “ósemki”.

Drogowa agresja i komfortowa podróż

Sportowe zawieszenie AMG, systemy Direct-Steer i Torque Vectoring Brake oraz wzmocniony układ hamulcowy pozwalają z chirurgiczną precyzją pokonywać każdy metr drogi. Niezależne zawieszenie ze sztywniejszym kompletem sprężyn i amortyzatorów, rozpórką przednich kielichów, sztywniejszymi stabilizatorami i większym kątem pochylenia tylnych kół pozwala osiągać wyższe prędkości na łukach i jeszcze bardziej ograniczyć przechyły nadwozia.

W sytuacjach podbramkowych system Torque Vectoring Brake w ułamku sekundy uruchamia hamulce tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu, wytwarzając określony ruch obrotowy pojazdu wokół pionowej osi. Efekt? Pełna kontrola i bezkompromisowe prowadzenie. Uzupełnieniem tej funkcji jest układ AMG Direct-Steer, łączący wyczucie układu kierowniczego podczas dynamicznej jazdy z lekką pracą przy parkingowych manewrach. Nowa pompa wspomagania pomaga dodatkowo ograniczać paliwo – dostarcza energię tylko podczas skrętu kół.

Za naciśnięciem przycisku kierowca może wybrać jeden z trzech trybów działania układu ESP®: ESP ON, SPORT Handling Mode lub ESP OFF. Wzmocnione hamulce AMG wykorzystują tarcze o wymiarach 360 x 36 mm na przedniej osi i 330 x 22 na tylnej osi.

Na życzenie Mercedes-Benz SLK 55 AMG może zostać uzbrojony w pakiet AMG Handling z dodatkowo usztywnionym zawieszeniem, blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, kompozytowymi tarczami hamulcowymi na przedniej osi oraz 3-ramienną kierownicą AMG, obszytą skórą nappa i alcantarą.

Z nutą ekskluzywności

Podobnie jak w przypadku modeli C 63 AMG Coupé i CLS 63 AMG, w momencie premiery SLK 55 AMG na rynek trafia specjalna wersja “Edition 1“. Z zewnątrz wyróżnia ją jeden z trzech specjalnie dobranych odcieni lakieru (magno cashmere white, diamond white BRIGHT metallic lub obsidian black metallic) i obręcze kół w kolorze matowej czerni, a wewnątrz – dwutonowa tapicerka skórzana designo Exclusive, podsufitka z alcantary, kierownica AMG Performance oraz listwy progowe z podświetlanym logo AMG. Wyrafinowane detale uzupełniają kontrastujące przeszycia deski rozdzielczej, kierownicy, dźwigni zmiany biegów i paneli drzwi.

Trzy pokolenia SLK od AMG

Nowy Mercedes-Benz SLK 55 AMG to trzecia odsłona rasowego roadstera ze stajni AMG. Wszystko zaczęło się w 2001 roku, gdy na drogi wyjechał SLK 32 AMG z doładowanym silnikiem 3.2 V6 o mocy 260 kW (354 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Potężne serce zagwarantowało mu pozycję najmocniejszego auta w klasie. Trzy lata później pojawił się jeszcze silniejszy następca – SLK 55 AMG z 5,5-litrowym silniiem V8 o mocy 265 kW (360 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 510 Nm.

Najnowszy Mercedes-Benz SLK 55 AMG pozostaje wierny filozofii poprzedników. Do salonów trafi w styczniu 2012 roku. Ceny modelu w w Polsce zaczynają się od 337 000 złotych brutto.

DANE TECHNICZNE

– pojemność skokowa: 5461 ccm;
– średnica cylindra x skok tłoka: 98,0 x 90,5 mm;
– stopień sprężania: 12,6 : 1;
– oc maksymalna: 310 kW (422 KM) przy 6800 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 4500 obr./min.;
– masa własna silnika (bez płynów): 187 kg;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 8,4 l/100 km;
– średnia emisja CO2: 195 g/km;
– przyspieszenie 0-100 km/godz.: 4,6 sek.;
– prędkość maksymalna: 250 km/godz. (ograniczona elektronicznie).