Ponad połowa polskiego rynku dealerskiego w jednej sali, wystąpienia czołowych ekspertów branży z kraju i z zagranicy oraz wieczorne emocje związane z ogłaszaniem listy 50 największych dealerstw w Polsce – tak, w dużym skrócie, wyglądała ubiegłoroczna konferencja Forum TOP50 w podwarszawskiej Jachrance.
Po raz piąty w historii, 20 marca br. w Hotelu Windsor nad Zalewem Zegrzyńskim, zbiorą się najwięksi polscy dealerzy, by w czasie konferencji, wraz z polskimi i europejskimi ekspertami, dyskutować o teraźniejszości i przyszłości polskiego rynku dystrybucji samochodów.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Tego typu wydarzenia, mające miejsce w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, nie tylko opisują, ale i wyznaczają trendy rozwoju sektora sprzedaży i usług serwisowych. Polska nie jest wyjątkiem – wiele pomysłów i inicjatyw, o których mówiono na poprzednich Forach to dzisiaj codzienność naszego rynku.
Po raz drugi w swej pięcioletniej historii Forum jest organizowane w nowej, jeszcze bardziej atrakcyjnej formule, w której listę TOP50 – i swoje na niej miejsce – dealerzy poznają dopiero w trakcie wieczornej gali. W styczniu br. została bowiem stworzona „robocza” lista 100 dealerów, którzy w roku 2012 sprzedali w swoich salonach największą liczbę samochodów. Wszyscy z nich zostaną bezpłatnie zaproszeni do wzięcia udziału w Forum TOP50 przez Sponsorów i Organizatorów imprezy. Przez styczeń, luty i marzec będzie trwał proces weryfikacyjny, a jego wynik poznamy dopiero wieczorem 20 marca. I dopiero wtedy 100 największych, zgromadzonych na sali dealerów usłyszy, kto – i na jakiej pozycji – znalazł się na liście TOP50 2012. Napięcia i emocji z całą pewnością więc nie zabraknie.
Tegoroczne Forum tradycyjnie otworzy krótki raport o zmianach i trendach, jakie można było zauważyć wśród największych dealerów w Polsce w roku 2012. I może to być wyjątkowo ciekawe – zwłaszcza ze względu na gigantyczne zmiany na rynku największych dealerów, wywołane wejściem do Polski grupy dealerskiej Porsche Holding Salzburg oraz jej licznych przejęć i fuzji, jakie miały miejsce w roku 2012. Czy wspomniane zmiany wpłyną na dalszy wzrost wskaźnika konsolidacji, który już w roku 2011 należał już do najwyższych w Europie i wynosił aż 38,79 proc.? Czy w tym roku padnie bariera 40 procent?
Podobnie jak w poprzedniej edycji, Forum będzie się składać z dwóch spójnych tematycznie bloków oraz z wystąpienia Gościa Specjalnego Forum.
Pierwszy blok tematyczny – „Wyzwanie strategiczne roku”, będzie poświęcony głównemu w ostatnim czasie problemowi dyskutowanemu przez europejskich dealerów – koncepcjom i sposobom zmian funkcjonowania autoryzowanych serwisów – tak, aby mogły one dostosować się do sytuacji, w której z roku na rok maleje liczba napraw i ilość czasu pracy związanej z każdą z nich. Zmiany te – wywołane tak zmianami prawnymi, technologicznymi jak i ciągłym spadkiem średniej ilości kilometrów przejeżdżanych przez Europejczyków w swoich samochodach – wymuszają kompletne przebudowanie modelu biznesowego serwisów autoryzowanych i zmuszają do poszukiwania nowych pól zwiększania aktywności i wydajności serwisowej.
Blok „Zupełnie inne czasy, zupełnie inny serwis” otworzy Trevor Jones, jeden z najważniejszych europejskich ekspertów z dziedziny struktury i wydajności serwisu, założyciel firmy ASE Global, prezentacją pod tytułem „Nic już nie będzie jak dawniej. Nowe strategie i struktury usług (autoryzowanych) serwisowych”, w której pokaże najnowsze pomysły i trendy, dzięki którym europejscy dealerzy chcą rozwiązać opisane wyżej problemy i zbudować stabilny i dochodowy model „nowego serwisu”. A wiedzę jest skąd czerpać, bo ASE Global pracuje na co dzień dla kilkuset europejskich firm dealerskich, doradzając im przede wszystkim właśnie w zakresie rentowności serwisu.
W wielu pomysłach na budowanie stabilnej równowagi biznesu europejskich ASO pojawia się koncepcja bardziej zdecydowanego wykorzystania do tego celu małych i większych flot samochodowych. Oczywiście stałe zlecenia od firm CFM były kiedyś marzeniem każdego dealera. Ale dzisiaj stosunki na tej linii na tyle się popsuły, że dealerzy w wielu przypadkach bardzo poważnie myślą o ograniczeniu lub całkowitej rezygnacji z takiej współpracy. Bo przestała się ona po prostu opłacać. W związku z tym po raz kolejny nową falą wraca idea tworzenia własnych dealerskich CFM-ów, opartych zwłaszcza na niewykorzystanych w Polsce potencjałach małych, kilku- czy kilkunastopojazdowych flot.
Czy takie idee są możliwe do zrealizowania na dzisiejszym rynku, czy dealerzy są w stanie w ten sposób zapewnić sobie stabilne i skuteczne obłożenie własnych warsztatów? Wystąpienie „Serwis dla siebie. Czy da się stworzyć dealerski CFM? Szanse i zagrożenia” wygłosi Ireneusz Tymiński, dyrektor sprzedaży i rozwoju AON Polska Services, jeden z najbardziej doświadczonych ekspertów w zakresie funkcjonowania i zarządzania flotami samochodowymi.
Pierwszy blok tematyczny zakończy się dyskusją panelową przedstawicieli dealerów, importerów i firm CFM pt. „Nowe czasy dla serwisu. Wyzwanie dla importerów i dealerów’. Chodzi o to, jak powinien zmieniać się model współpracy pomiędzy importerem i dealerem, zwłaszcza w zakresie marketingu serwisowego, modelu dystrybucji części zamiennych i akcesoriów, a także kwestii szeroko rozumianych standardów serwisowych, by skutecznie przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom rynkowym i doprowadzić w kolejnych latach do stworzenia stabilnego, wydajnego i rentownego modelu funkcjonowania ASO w Polsce.
Drugim blokiem tematycznym, który od ubiegłego roku jest już stałym fragmentem Forum TOP50, będzie sesja pod zbiorczym tytułem „International Best Practices”. W tej części pokazujemy najlepsze idee i pomysły realizowane przez europejskich dealerów, które mogą mieć wpływ na poprawę funkcjonowania polskiego rynku.
Pierwsze tegoroczne wystąpienie w tym bloku zostanie poświęcone pomysłom i ideom włoskich dealerów, które przygotowują ich biznesy na długi rynkowy kryzys. Przez wiele lat włoski rynek dealerski był uznawany za jeden z najlepiej funkcjonujących rynków Europy. Stamtąd płynęły nowe pomysły biznesowe, tam m.in. powstawały jedne z pierwszych i największych w Europie wielomarkowych kompleksów dealerskich. Ale od kilku lat rynek włoski jest rynkiem permanentnego kryzysu, dość powiedzieć, że poziom sprzedaży samochodów cofnął Włochów do stanu sprzed 30 lat. Nic więc dziwnego, że niektórzy włoscy dealerzy wpadają w panikę i szukają kupców na swoje interesy. Na szczęście inni opracowują nowe strategie i koncepcje modeli swoich biznesów, które pozwolą im przetrwać okres rynkowej katastrofy.
I właśnie o tych pomysłach będzie mówił Tomasso Bartolomiol, partner w jednej z najważniejszych europejskich firm konsultingowych dla rynku dealerskiego Quintegia Srl., w swoim wystąpieniu „Strategie na długi kryzys. Najlepsze praktyki i idee włoskich dealerów”. Miejmy nadzieję, że jego rady nie będą polskim dealerom zbyt potrzebne, bo aż taki kryzys nas nie dopadnie, ale zawsze strzeżonego Pan Bóg strzeże.
Kolejna idea, którą chcemy w tym roku przedstawić największym polskim dealerom, to realizowany wspólnie przez kilkadziesiąt największych grup dealerskich Wielkiej Brytanii program marketingowy „Trusteddealers”. Zgodnie ze wszystkimi analizami i opracowaniami rola sprzedaży samochodów używanych u dealerów z roku na rok będzie musiała stawać się coraz większa. Inaczej po prostu nie da się utrzymać rentowności na bezpiecznym poziomie. Program „Trusteddealers” („Zaufani Dealerzy”) działa tylko w obszarze marketingowym, wszystkie pozostałe elementy handlu autami używanymi realizują poszczególne grupy dealerskie. Czy taki program dałoby się przeszczepić na rynek polski? Czy polskie grupy dealerskie byłyby gotowe na wspólny marketing w segmencie aut używanych? Na te pytania w wystąpieniu „Projekt: www.trusteddealers.co.uk. Wspólna walka o rynek aut używanych brytyjskich grup dealerskich” postara się odpowiedzieć Marek Konieczny z DCG Dealer Consulting.
Kolejnym elementem konferencji będzie wystąpienie Gościa Specjalnego Forum. Co roku zapraszamy czołowych polskich ekonomistów i ekspertów, którzy z szerszej niż tylko motoryzacyjnej perspektywy patrzą na aktualną sytuację gospodarczą Europy i Polski. Wszystko po to, by uczestnicy Forum mogli łatwiej odpowiedzieć na pytania, jak dalej kierować swoimi biznesami. W ubiegłym roku swoje, w większości pesymistyczne, wizje przedstawił prof. Krzysztof Rybiński. Większość z nich (przynajmniej na razie) się nie spełniła.
W tym roku gościem Specjalnym Forum TOP50 będzie Andrzej Sadowski, wiceprezydent jednego z najważniejszych polskich think tanków gospodarczych – Centrum im. Adama Smitha. Jego wystąpienie „Koniec historii? Czy i tym razem kryzys się skończy?” i późniejsza dyskusja mają przybliżyć odpowiedź na nurtujące wszystkich przedsiębiorców pytanie: czy obecny kryzys to tylko normalny element koniunkturalnego cyklu światowej gospodarki – taki sam jak w latach 70. czy 80. ubiegłego wieku, o którym za kilka lat zapomnimy – czy też mamy do czynienia z zupełnie nowym zjawiskiem kryzysu strukturalnego, kończącym pewien model konsumpcyjnego rozwoju gospodarki zachodniej.
Uczestnicy Forum zakończą dzień wieczorną Galą, na której – po raz drugi w takiej formule – zgromadzeni poznają listę TOP50 za rok 2012. Przedstawiciele władz firm dealerskich z listy TOP100 zostali zaproszeni do udziału w Forum przez Sponsorów i Organizatorów Forum. Poza przedstawicielami firm z listy TOP100 w Forum mogą wziąć udział także przedstawiciele innych firm dealerskich, koncernów samochodowych i firm z otoczenia rynku dealerskiego. Dla nich organizatorzy przeznaczyli dodatkową pulę zaproszeń.
Pełny program Forum TOP50 2013: www.top50forum.pl.
PS. Choć formuła Forum TOP 50 jest nieco inna, naszym faworytem pozostaje niezmiennie salon – serwis: Renault Mioduszewski Lech – AUTO SERWIS w Nidzicy! Dlaczego? Pisaliśmy o tym w tekście WIELKI TEST SERWISÓW DLA RENAULT MIODUSZEWSKI…
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.