Zespół wyścigowy PUT Motorsport z Politechniki Poznańskiej zbudował kolejny, czwarty już bolid. Tym razem nadano mu nazwę związaną z imieniem polskiej Noblistki, czyli Maria.
Poznańskich studentów wsparł m.in. Exide, producent akumulatorów marek Centra i Exide. Wyposażył on pojazd w lekki i superwydajny akumulator Li-Ion.
Zobacz także:
Maria – po Cybinie, Wildzie i Warcie – to czwarty wyścigowy bolid, który został skonstruowany przez studentów z Politechniki Poznańskiej. Przed Marią, podobnie jak przed jej poprzedniczkami, stoi najważniejszy cel – udział w międzynarodowych zawodach Formuła Student dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich.
Zawody składają się z punktowanych konkurencji, na których oceniana jest wiedza inżynierska, ekonomiczna i menedżerska (konkurencje statyczne), a także przejazdy na czas w czterech kategoriach oraz zużycie paliwa (konkurencje dynamiczne). Budowane na zawody Formula Student bolidy wyścigowe są konstrukcyjnie zgodne z obostrzonymi wymogami regulaminu zawodów.
Bolid wyścigowy Maria
Nowy bolid to efekt kilkumiesięcznych prac, a jego imię nie jest przypadkowe, ponieważ swoją konstrukcję „zawdzięcza” Marii Skłodowskiej- Curie. Dlaczego? Jak tłumaczy zespół konstrukcyjny, warsztat, w którym powstawał pojazd, znajduje się na poznańskim placu, którego nazwa upamiętnia polską noblistkę.
– To miejsce jest wyjątkowe, bo to nasz drugi dom! – podkreśla Marta Lewandowska z zespołu PUT Motorsport.
W czerwcu Maria przeszła intensywne testy.
– Taki sprawdzian pokazuje nam, co powinniśmy udoskonalić, np. dopracować wybrane elementy konstrukcyjne, zmienić ustawienia zawieszenia, dostroić lepiej silnik. Testy oznaczają także intensywny trening kierowców. Podczas czerwcowych prób z nowym bolidem przekonaliśmy się, jak wielki potencjał w nim drzemie. Jesteśmy pewni, że na zawodach Maria pokaże, na co ją stać! – mówi z dumą Marta Lewandowska.
Akumulator dla Marii
W kolejny projekt studentów zaangażowane są także firmy, które udzielają wsparcia merytorycznego i sponsorskiego. Podobnie jak w przypadku poprzednio budowanych bolidów, i tym razem zespół PUT Motorsport mógł liczyć na pomoc Exide (nie tylko finansową).
– Bolid Maria został wyposażony w nowoczesny akumulator litowo- jonowy Exide Li-Ion, który przeznaczony jest do pojazdów sportowych i motocykli. Nasz akumulator sprawdził się już wcześniej w Cybinie, ponieważ jest wydajny, mały i bardzo lekki. To ważne zalety w przypadku bolidu wyścigowego, które mają wpływ na jego ogólną masę. A im mniejsza masa bolidu tym lepiej, dlatego liczy się waga każdego elementu jego wyposażenia. Lekki akumulator to większe przyspieszenie i lepsza wydajność pod względem odpowiedniego zapasu mocy. Exide Li-Ion to akumulator o bardzo niskim stopniu samorozładowania, więc zapewnia płynny rozruch, nawet po długich okresach przestoju. Może być montowany w różnych pozycjach i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas eksploatacji – wyjaśnia Mariola Michalczyk.
Fot: PUT Motorsport i Exide Technologies S.A.