FORMUŁA EXTREME E: POJADĄ NA OPONACH CONTINENTALA

Nowa formuła wyścigów elektrycznych aut off- roadowych ruszy w styczniu przyszłego roku. Profesjonalny sport motorowy zostanie przeniesiony w najodleglejsze zakątki Ziemi.

Partnerem założycielskim i wyłącznym dostawcą opon dla serii jest Continental.


Zobacz także:

ECO

FORMUŁA EXTREME E


 

Od momentu oficjalnego nawiązania współpracy minął ponad rok. Uczestnicy mają jeszcze dziewięć miesięcy na pokonanie niezwykłych wyzwań przed pierwszym startem. Im bliżej do pierwszego wyścigu, tym bardziej rośnie napięcie.

– W chwili oficjalnego przedstawienia kalendarza wyścigów, każdy zainteresowany zdał sobie sprawę, że jesteśmy częścią zupełnie nowego i wyjątkowego projektu. Harmonogram jest napięty. Nieoczekiwane opóźnienia będą prawie niemożliwe do nadrobienia – mówi Sandra Roslan, która odpowiada za projekt Extreme E w firmie Continental.

22 stycznia 2021 roku sygnał startowy dla tak zwanego etapu „Oceanicznego” zabrzmi nad brzegiem Atlantyku, w pobliżu obszaru wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Stanie się to nad słynnym różowym Jeziorem Retba (Lac Rose) – słonym akwenem w zachodnim Senegalu, u nasady Zielonego Przylądka, w pobliżu stolicy kraju, Dakaru.

Swą zwyczajową nazwę jezioro zawdzięcza unikalnemu różowemu zabarwieniu wody, która zmienia się w zależności od kąta padania promieni słonecznych.

Pierwszy sezon wyścigów – jak mają nadzieję organizatorzy – podniesie sport motorowy do roli ambasadora ochrony klimatu. Wybierając trasy w pobliżu zagrożonych lokalizacji, formuła wyścigów Extreme E ma na celu zwiększenie świadomości zmian klimatycznych pośród kibiców motorsportu na całym świecie, a także polityków, władz lokalnych i mieszkańców, oraz zachęcenie ich do zwiększenia wysiłków na rzecz ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5° Celsjusza.

– Od tego momentu sprawy naprawdę zaczynają się szybko toczyć. W marcu 2021 roku wystartujemy na pustyni w Arabii Saudyjskiej, a w maju w Himalajach. Opony muszą funkcjonować nie tylko na zupełnie nowym pojeździe, ale także na ekstremalnych torach w bardzo różnych warunkach klimatycznych – mówi Sandra Roslan.

Jeśli weźmie się pod uwagę, że opracowanie nowej opony do samochodu osobowego trwa zazwyczaj od trzech do czterech lat, wówczas łatwo zrozumieć, jakie wyzwania muszą pokonać inżynierowie Continental.

– Odyssey 21 to niezwykły pojazd, który pod względem długości, szerokości i masy jest z podobny do samochodów osobowych typu SUV, ale dzięki elektrycznemu silnikowi o mocy ok. 550 KM ma moment obrotowy trzykrotnie większy niż wyścigowy bolid Formuły E Gen 2 – mówi Sandra Roslan.

Intensywna faza testów trwa od października ubiegłego roku. W tym celu Continental współpracuje m.in. z Mikaelą Åhlin- Kottulinsky, szwedzką zawodniczką, która z powodzeniem startowała w Mistrzostwach Skandynawskich Samochodów Turystycznych. Jest też jedyną kobietą, która jak dotąd wygrała w tych zawodach. To ona prowadzi pojazdy testowe wyposażone w specjalne opony, wykonane na zamówienie w oparciu o sprawdzony model z serii Continental CrossContact.

– Dziś możemy powiedzieć, że opony i pojazdy dobrze ze sobą współgrają”, kierownik projektu w firmie Continental. Przed rozpoczęciem pierwszego wyścigu chodzi o to, aby jak najlepiej dostosować bieżnik opon do różnych ekstremalnych wyzwań. Dzięki technologii ContiPressureCheck dane o oponach, takie jak ciśnienie i temperatura powietrza, są wyświetlane kierowcom w kokpitach podczas wyścigów – twierdzi Sandra Roslan.

Pojazdy zostaną przekazane wszystkim zespołom w sierpniu. Do tego czasu w kalendarzu Mikaeli Åhlin- Kottulinsky pozostaje jeszcze wiele jazd próbnych.

Wyścigi Extreme E są organizowane we współpracy z Formułą E. Continental wyposaży wszystkie pojazdy biorące udział w wyścigach w opony przeznaczone do różnorodnych oraz bardzo wymagających sytuacji. Organizator, spółka Formula E Holdings Ltd., spodziewa się dziesięciu zespołów w pierwszym sezonie.

Planowane są następujące terminy wyścigów:
* Etap „Oceaniczny”: od 23 do 24 stycznia w Lac Rose, w Dakarze w Senegalu;
* Etap „Pustynny”: od 6 do 7 marca w Sharaan, Al-‘Ula, w Arabii Saudyjskiej;
* Etap „Lodowcowy”: od 14 do 15 maja w dolinie Kali Gandaki, dystrykt Mustang, w Nepalu;
* Etap „Arktyczny”: od 28 do 29 sierpnia w Kangerlussuaq, na Grenlandii;
* Etap „Tropikalny”: od 30 do 31 października w Santarém, w prowincji Pará, w Brazylii.

Continental wnosi znaczący wkład w bezpieczną, opłacalną i ekologicznie wydajną mobilność. Portfolio firmy obejmuje usługi w zakresie handlu oponami i zastosowań flotowych, a także cyfrowe systemy zarządzania oponami do pojazdów użytkowych.

Continental Opony Polska oferuje 7 lat gwarancji od daty zakupu na opony do aut osobowych i dostawczych. Wydłużona gwarancja obejmuje także opony osobowe z grupy Continental, m.in. Uniroyal, Barum, Semperit, Viking.