FORMUŁA E: WIELKIE EMOCJE W PEKINIE

Beijing Fo1

W historii wyścigów samochodowych data 13 września 2014 roku zapisze się jako dzień, w którym odbyły się pierwsze zawody Formuły E organizowane przez FIA. Zacięty wyścig inauguracyjny rozegrano na ulicach Pekinu.

Po miesiącach przygotowań mistrzostwa FIA Formuły E w końcu nabrały realnych kształtów: przeprowadzono pierwszy z dziesięciu wyścigów sezonu, który zakończy się w czerwcu 2015 roku w Londynie.


Zobacz także:

SPORT

FORMUŁA E


 
Trasa pekińska, wijąca się wokół stadionu zbudowanego na Letnie Igrzyska Olimpijskie w 2008 roku, obejmowała wszystkie typowe elementy toru miejskiego, tj. linie proste, szykany i zakręty 90°.

W tym pierwszym sezonie wszystkie stajnie używają bolidu Spark-Renault STR01E. Ukoronowaniem wysiłków wszystkich ekip i partnerów był sukces pierwszego wyścigu, którego linię mety bezpiecznie przekroczyło 35 z 40 samochodów.

Zespoły Renault Sport, mocno zaangażowane w projekt od jego powstania w 2012 roku, biorące udział w tworzeniu architektury i wprowadzaniu rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa tych jednoosobowych bolidów, są szczególnie dumne ze stawienia czoła temu wyzwaniu. Dzięki zatwierdzeniu wyborów technicznych już od pierwszego wyścigu ePrix wszystkie użyte samochody charakteryzowały się wydajnością, niezawodnością i bezpieczeństwem.

Zawody obejmujące 25 okrążeń rozegrano w pełnym słońcu i przy zapełnionych trybunach. Nicolas Prost (stajnia e.dams Renault), startujący z pole position, był najszybszy po pierwszym okrążeniu. Prowadził także w kolejnych rundach aż do pechowej kolizji na ostatnim okrążeniu, z powodu której – po kolizji z Nickiem Heidfeldem na ostatnim zakręcie – musiał oddać zwycięstwo Lucasowi di Grassiemu (stajnia Audi Sport ABT).

Było to niesamowite widowisko i mimo bliskości barierek ochronnych parametry bolidów Spark-Renault SRT01_E pozwoliły kierowcom na spektakularne hamowanie, ku ogromnej uciesze zgromadzonej publiczności.

Patrice Ratti, dyrektor generalny Renault Sport Technologies: Pierwszy emocjonujący wyścig Formuły E stanowi zwieńczenie wysiłków wszystkich partnerów, którzy pracowali przy tym projekcie. Mimo prób, jakie przeprowadzano w ostatnich tygodniach, do końca pozostawał pewien element niepewności, związany z samym rozpoczęciem właściwych zawodów. Sesja treningowa, kwalifikacje, w końcu wyścig… To był intensywny dzień dla zespołów, kierowców i organizatorów. Dla Renault Sport bilans jest dodatni, ponieważ w żadnym z czterdziestu samochodów nie wystąpiły poważne problemy techniczne.

Firma Michelin będąca oficjalnym partnerem FIA w ramach cyklu Formuły E opracowała na potrzeby wyścigów oponę Michelin Pilot Sport EV. Mistrzostwa Formuły E będą najmniej szkodzącą środowisku imprezą pod egidą FIA.

Wyniki – klasyfikacja generalna
1. Lucas di Grassi (Audi Sport ABT) – 25 okrążeń
2. Franck Montagny (Andretti) – strata 2,867 sek.;
3. Sam Bird (Virgin Racing) – 6,559 sek.;
4. Charles Pic (Andretti) – 19,301 sek.;
5. Karun Chandhok (Mahindra Racing) – 23,952 sek.;
6. Jérôme d’Ambrosio (Dragon Racing) – 31,664 sek.;
7. Oriol Servia (Dragon Racing) – 41,968 sek.;
8. Nelson Piquet Jr. (China Racing) – 43,896 sek.;
9. Stéphane Sarrazin (Venturi) – 43,975 sek.;
10. Daniel Abt (Audi Sport ABT) – 1.02,507 min.

Najszybsze okrążenie: Takuma Sato (Amlin Aguri) – 1.45,101 min.