Zespół Audi Sport ABT Schaeffler w finale sezonu Formuły E po zaciętej walce obronił – co wydawało się mało realne – tytuł mistrzowski w klasyfikacji zespołowej.
Dzięki czterem miejscom na podium w dwóch wyścigach i zdobytym 78 z możliwych 94 punktom, team odrobił – wydawać by się mogło niemożliwą do nadrobienia – stratę 33 punktów i triumfował z nieznaczną przewagą nad Techeetah.
Zobacz także:
Finał w Nowym Jorku decydował kto zostanie mistrzem świata klasyfikacji zespołowej ABB FIA Formuły E. Zacięta walka trwała do ostatniego okrążenia. Ostatecznie, o kolejności w tabeli zadecydowały zaledwie dwa punkty! W drugim wyścigu rozgrywanym na ulicach Brooklynu z pięknym widokiem na Manhattan, po 43 okrążeniach toru linię mety na miejscu drugim przekroczył Lucas di Grassi. W ten sposób Brazylijczyk po raz siódmy z rzędu znalazł się na podium i wywalczył sobie drugie miejsce w klasyfikacji kierowców.
Sytuacja o tyle warta podkreślenia, że di Grassi w pierwszych czterech wyścigach sezonu nie zdobył żadnego punktu, natomiast począwszy od wyścigu szóstego, na podium stawał za każdym razem. Podczas czterech lat gdy funkcjonuje seria wyścigów Formuła E, di Grassi zdobył dla Audi Sport ABT Schaeffler w sumie 611 punktów i 27 razy stawał na podium. W obu przypadkach to więcej, niż jakikolwiek inny kierowca w serii wyścigów samochodów elektrycznych.
Natomiast Daniel Abt, drugi zawodnik teamu, na mecie był trzeci. Zdobył 15 punktów i jeden dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie toru, dokładając w ten sposób w ostatnim wyścigu sezonu cegiełkę do sensacyjnego zwycięstwa w klasyfikacji zespołowej. Dla 25-letniego kierowcy było to czwarte najszybsze okrążenie w tym sezonie.
W sumie, Audi Sport ABT Schaeffler wywalczyło takich najszybszych okrążeń siedem w dwunastu wyścigach – to rekord wśród wszystkich zespołów.
– Tak, gryźliśmy paznokcie do kości aż do ostatniego zakrętu, aż do zdobycia drugiego miejsca w wyścigu, ale w końcu marzenie stało się rzeczywistością! Zdobyliśmy tytuł Mistrza w klasyfikacji zespołowej! Teraz biegnę wyściskać Lucasa i Daniela. Ten sezon był pełen wzlotów i upadków, ale oni zawsze dawali z siebie wszystko. Również dziś, gdy na wadze była cała stawka, dowieźli wspaniały wynik do końca. Wielkie podziękowania przesyłam też całej załodze w Niemczech – zrobiliście kawał dobrej roboty! – powiedział Allan McNish, szef zespołu.
Podczas finału Formuły E technologiczny partner Audi firma Schaeffler pokazała jak może wyglądać przyszłość Formuły E. W sobotni wieczór zaprosiła prawie trzystu gości, na jeden z typowych nowojorskich dachów i zaprezentowała spektakularny prototyp: Audi e-tron FE05, w którym ponownie użyto napędu skonstruowanego wspólnie przez firmę Schaeffler i przez Audi.
Jean Eric Vergne z Techeetah wygrał dwunastą rundę cyklu – New York EPrix i tym samym wywalczył tytuł mistrza świata wśród kierowców ze znaczna przewagą nad konkurentami. Drugie miejsce zajął wspomniany Lucas di Grassi, a na podium stanął także o punkt gorszy Sam Bird z DS Virgin Racing. Ten ostatni właśnie w Nowym Jorku zaprzepaścił swoja szanse na zajęcie drugiego miejsca.
Nowa era Formuły E rozpocznie się w połowie grudnia tego roku pierwszym wyścigiem nowego sezonu, który odbędzie się w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej.
WYNIKI
New York ePrix (runda 12)
1. Jean Eric Vergne, Techeetah – 43 okr.;
2. Lucas di Grassi, Audi Sport ABT Schaeffler – strata 0.508 sek.;
3. Daniel Abt, Audi Sport ABT Schaeffler – 1.287 sek.;
4. Sebastien Buemi, Renault e.dams – 1.780 sek.;
5. Felix Rosenqvist, Mahindra Racing – 12.146 sek.;
6. Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing – 20.050 sek.;
7. Nelson Piquet Jr, Panasonic Jaguar Racing – 20.592 sek.;
8. Nick Heidfeld, Mahindra Racing – 24.275 sek.;
9. Andre Lotterer, Techeetah – 28.821 sek.;
10. Sam Bird, DS Virgin Racing – 32.810 sek.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA FORMUŁY E
Kierowcy
1. Jean-Eric Vergne – 198 pkt.;
2. Lucas di Grassi – 144 pkt.;
3. Sam Bird – 143 pkt.;
4. Sebastien Buemi – 125 pkt.;
5. Daniel Abt – 120 pkt.
Zespoły
1. Audi Sport ABT Schaeffler – 264 pkt.;
2. Techeetah – 262 pkt.;
3. DS Virgin Racing – 160 pkt.;
4. Mahindra Racing – 138 pkt.;
5. Renault e.dams -133 pkt.