FORMUŁA E: PODWÓJNY SUKCES ZESPOŁU RENAULT E.DAMS

renault_for-e1

Choć od zakończenia decydującego wyścigu sezonu 2015-16 w Londynie minęło już trochę czasu, kibice wciąż powracają do wielkiego finału tegorocznych rozgrywek.

Determinacja i dynamika Renault e.dams zaowocowały zasłużonym podwójnym zwycięstwem Nico Prosta w London ePrix oraz francuskiej ekipy, która już drugi raz z rzędu zdobyła tytuł mistrzowski Formuły E FIA.


Zobacz także:

SPORT

FORMUŁA E


 

Spektakularny finał w londyńskim parku Battersea, w trakcie którego Sébastien Buemi uzyskał najlepszy czas okrążenia, aby zdobyć niezbędne punkty, zakończył się podwójnym wybuchem radości, bowiem Szwajcar został mistrzem w klasyfikacji Kierowców. Tytuł w klasyfikacji zespołowej udało się zdobyć już w inauguracyjnym sezonie Formuły E 2014/15, ale bez zwycięstwa w kategorii zawodników.

Zmiany regulaminu technicznego na drugi sezon pozwalające zespołom na większą swobodę podczas konstruowania zespołu napędowego umożliwiły firmie Renault na lepsze wykorzystanie bogatego doświadczenia technicznego. Dzięki rozległej wiedzy w dziedzinie samochodów elektrycznych oraz dostępowi do infrastruktury, która pomogła stworzyć awangardowe modele Twizy i ZOE, Renault e.dams został szybko wytypowany jako jeden z faworytów w walce o tytuły.

renault_for-e2

Zespół wygrał pierwszy wyścig drugiego sezonu w Pekinie z przewagą wynoszącą aż 11 sekund. Potem było kolejne zwycięstwo w trzeciej rundzie w Punta del Este, a także miejsca na podium w Buenos Aires, Meksyku i Paryżu. Wyścig w Berlinie oraz emocjonująca ostateczna rozgrywka w Londynie również zakończyły się zwycięstwami kierowców zespołu. Zdobycze Nico Prosta w pierwszym wyścigu w Londynie przybliżyły Renault e.dams do tytułu, a jego dominacja w drugim wyścigu uwieńczona zwycięstwem przypieczętowała ostateczny triumf zespołu.

Droga Sébastiena do tytułu była znacznie bardziej skomplikowana. Dzięki zwycięstwom w Pekinie, Punta del Este i Berlinie przed Londynem brakowało mu tylko jednego punktu do lidera Lucasa di Grassiego. Piąte miejsce Sébastiena w pierwszym wyścigu odroczyło rozstrzygnięcie do drugiego biegu.

Nie był to jednak podręcznikowy finał. W wyniku kolizji z Lucasem di Grassi w pierwszym okrążeniu uszkodzeniu uległy pojazdy obydwu zawodników, ale przy równym wyniku punktowym, po zajęciu pole position, Szwajcar wciąż nie mógł być pewien tytułu. Wobec braku przewagi punktowej zarówno Séb, jak i Lucas próbowali zdobyć dodatkowe punkty za najszybsze okrążenie. Ostatecznie Sébastien zagwarantował sobie tytuł w przedostatnim okrążeniu. To jego pierwszy laur w Formule E, choć w ubiegłym roku niewiele brakowało do jego osiągnięcia.

W boju o swój pierwszy tytuł w Formule E Sébastien zgromadził na koncie łącznie 155 punktów i trzy zwycięstwa. Nico zwyciężał dwukrotnie, co wraz ze 115 punktami dało mu trzecie miejsce w klasyfikacji mistrzowskiej.

renault_for-e3

Renault wykorzystuje – i będzie wykorzystywać w przyszłości – tę pionierską serię do praktycznego testowania najnowocześniejszej technologii samochodów elektrycznych pod kątem udostępnienia jej tysiącom użytkowników pojazdów do codziennego użytku. Renault jest obecnie liderem na rynku samochodów bezemisyjnych.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA FORMULA E FIA

Kierowcy
1. Sébastien BUEMI (Renault e.Dams) – 155 pkt.;
2. Lucas DI GRASSI (ABT Schaeffler Audi Sport) – 153 pkt.;
3. Nicolas PROST (Renault e.Dams) – 115 pkt.;
4. Sam BIRD (DS Virgin Racing Formula E Team) – 88
5. Jérôme D’AMBROSIO (Dragon Racing) – 83 pkt.;
6. Stéphane SARRAZIN (Venturi Formula E Team) – 70 pkt.;
7. Daniel ABT (ABT Schaeffler Audi Sport) – 68 pkt.;
8. Loïc DUVAL (Dragon Racing) – 60 pkt.;
9. Jean-Eric VERGNE (DS Virgin Racing Formula E Team) – 56 pkt.;
10. Nick HEIDFELD (Mahindra Racing Formula E Team) – 53 pkt.

Konstruktorzy
1. Renault e.Dams – 270 pkt.;
2. ABT Schaeffler Audi Sport – 221 pkt.;
3. DS Virgin Racing Formula E Team – 144 pkt.;
4. Dragon Racing – 143 pkt.;
5. Mahindra Racing Formula E Team – 105 pkt.;
6. Venturi Formula E Team – 77 pkt.;
7. Andretti Formula E Race Team – 49 pkt.;
8. Team Aguri – 32 pkt.;
10. NEXTEV TCR Formula E Team – 19 pkt.