Samochodem bezpieczeństwa na torach Formuły 1 – o czym doskonale wiedzą fani dyscypliny – jest Mercedes- AMG, a konkretnie 585-konny model GT.
Gdy podczas wyścigu mistrzostw świata FIA dojdzie na torze do wypadku albo warunki pogodowe nie są sprzyjające, auto natychmiast pojawia się na czele kolumny bolidów.
Zobacz także:
Tak jest od 25 lat. Od 20 lat za kierownicą oficjalnego samochodu bezpieczeństwa F1 zasiada Bernd Mayländer. Nawet kolorystyka pojazdu – srebrny lakier z czarnym dekorem – pozostawała dotąd bez zmian.
Ale sezon 2020 przynosi nowe barwy: 2 lipca na tor Red Bulla wyjeżdżał pojazd w nowym wydaniu. Oklejenie wspiera kampanię Formuły 1 WeRaceAsOne. Tęczowe grafiki po bokach i na masce symbolizują zaangażowanie świata sportu w różnorodność oraz integrację.
W miniony weekend w Austrii Formuła 1 powróciła na tor. Okazja ta posłużyła do wyrażenia podziękowania ludziom na całym świecie za ich siłę i odporność w walce z globalną pandemią koronawirusa COVID-19. Jednocześnie królowa motorsportu zademonstrowała jedność w starciu z rasizmem i swoje zaangażowanie na rzecz zniesienia nierówności w F1 – na wszystkich bolidach i na torze pojawiły się tęczowe grafiki oraz hashtag #WeRaceAsOne.
Wybór padł na tęczę, ponieważ stała się ona międzynarodowym symbolem łączenia społeczności. Poza kampanią WeRaceAsOne na masce samochodu bezpieczeństwa FIA F1 pojawiło się wezwanie Drive Safely (z ang. jedź bezpiecznie) – to zwrot do fanów wyścigów, przypominający im, by zawsze jeździli w sposób ostrożny i rozważny.
„Służbowy” wóz Bernda Mayländera zdobi również hashtag #PurposeDriven (z ang. celowa jazda).
Jego zadaniem jest promowanie zaangażowania organizacji FIA w bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój, równość płci oraz różnorodność, a także zwracanie uwagi na działania FIA na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Z technicznego punktu widzenia oficjalny samochód bezpieczeństwa Formuły 1 pozostaje bez zmian: koncepcja umieszczonego z przodu, tuż przed kabiną silnika i skrzyni biegów przy tylnej osi (układ transaxle), mocny 4-litrowy silnik V8 biturbo, wyrafinowany projekt podwozia, rozbudowana aktywna aerodynamika i inteligentna lekka konstrukcja stanowią podstawę dla wyjątkowo dynamicznych wrażeń z jazdy.
Lista opcjonalnych elementów obejmuje pakiet torowy AMG z systemem ochrony w obliczu dachowania oraz ceramiczny, wysokowydajny kompozytowy układ hamulcowy. AMG GT R jest przygotowany do swojego niełatwego zadania w topowej klasie sportu motorowego.
Wymagania FIA wobec oficjalnego samochodu bezpieczeństwa Formuły 1 są niezmiennie wysokie: musi być on w stanie utrzymać wysoką minimalną prędkość, aby chronić opony i hamulce bolidów przed wystudzeniem, a ich silniki – przed przegrzewaniem. Przy prędkości maksymalnej 318 km/h i sprincie od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy AMG GT R nie ma z tym jednak żadnych problemów.
Obok samochodu bezpieczeństwa swoją służbę w Formule 1 pełni Mercedes- AMG C 63 S Kombi – oficjalny samochód medyczny mistrzostw świata Formuły 1 FIA, który również wyróżnia się nowym designem. Jego zadaniem jest pomoc w nagłych wypadkach.