Oficjalnymi testami na torze pod Barceloną rozpoczął się dziewiąty sezon firmy Pirelli w Formule 1. Przez cały ten okres gama opon zmieniała się z roku na rok.
Czego można oczekiwać po najnowszej generacji ogumienia, która właśnie debiutuje na samochodach w specyfikacji 2019 jazd testowych?
Zobacz także:
Podczas sezonu 2019 opony będą oznaczane tylko trzema kolorami: białym dla najtwardszej mieszanki na dany weekend, żółtym dla pośredniej i czerwonej dla najmiększej. Gama na cały sezon składa się z pięciu mieszanek, oznaczonych od 1 do 5 – od najtwardszej do najmiększej.
Wszystkie są wykorzystywane podczas zimowych przygotowań w Barcelonie, więc najtwardsza (C1) i najmiększa (C5) w czasie testów są pozbawione kolorowych pasków na bocznych ściankach. Mieszanki C2, C3 i C4 są oznaczone standardowo, z białymi, żółtymi i czerwonymi paskami. Takie oznaczenia są stosowane wyłącznie na testach: podczas wyścigowych weekendów w użyciu będą tylko trzy mieszanki.
OPONY PROTOTYPOWE PODCZAS TESTÓW
W użyciu są także opony pozbawione oznaczeń: to prototypowe ogumienie, które zostanie wykorzystane tylko podczas testów, w ramach oceny potencjalnych rozwiązań na przyszłość. Trwa ustalanie ostatecznego harmonogramu dedykowanych testów opon na sezon 2020, w których na przestrzeni sezonu wezmą udział wszystkie zespoły. Szczegółowe plany zostaną ogłoszone wkrótce.
W tym roku maksymalna temperatura koców grzewczych na tylne opony zostanie zmniejszona do 80 stopni Celsjusza, podczas gdy temperatura koców na przednie opony pozostanie na dotychczasowym poziomie 100 stopni Celsjusza. Ten zabieg pomoże w dogrzewaniu przedniego ogumienia, a także zmniejszy ryzyko ziarnienia – zwłaszcza przy niskiej temperaturze otoczenia. W związku z tym dostosowane zostaną także ciśnienia początkowe tylnych opon.
W niektórych zeszłorocznych wyścigach – na torach o nowej nawierzchni – korzystano z ogumienia o cieńszej warstwie bieżnika. Takie rozwiązanie miało zapobiegać ryzyku przegrzewania opon i cel został z powodzeniem osiągnięty. Dlatego podobną redukcją grubości bieżnika zastosowano w przypadku wszystkich opon na sezon 2019. Konstrukcja ogumienia będzie zatem identyczna podczas wszystkich tegorocznych Grand Prix.
W tym roku pojawia się zupełnie nowe ogumienie przejściowe, zaprojektowane z myślą o pracy w szerszym zakresie warunków niż poprzednia wersja. Zapewni to znacznie bardziej skuteczne punkty przesiadki z opon slick i deszczowych, a także poprawione osiągi na mokrym torze. Zupełnie nowe są także opony deszczowe, których zmieniony profil zapewnia większą odporność na aquaplaning oraz lepsze prowadzenie w ulewnym deszczu.
W zeszłym sezonie homologowano dwa równoległe rodzaje opon deszczowych i przejściowych: jeden na wyższe temperatury i jeden na niższe. W tym roku opony stały się bardziej uniwersalne, więc nie ma już potrzeby stosowania dwóch różnych gam. Na cały sezon przygotowano tylko jeden rodzaj opon przejściowych oraz jeden deszczowych.
Zakres pracy opon w tym sezonie jest nieco większy, aby zredukować ryzyko przegrzewania. To sprawia, że okno pracy ogumienia jest także szersze:
– C1 (110-140°C);
– C2 (110-135°C);
– C3 (105-135°C);
– C4 (90-120°C);
– C5 (85-115°C).