Ford Motor Company świętuje wyjątkowe wydarzenie w historii oszczędnych silników EcoBoost: wyprodukowanie na całym świecie dwóch milionów jednostek od czasu ich debiutu w 2009 roku.
Rosnące zapotrzebowanie na modele wyposażone w jednostki EcoBoost na największych rynkach zbytu Forda przyczynia się do zwiększenia produkcji tych oszczędnych silników, których obecnie powstaje ponad 100 000 sztuk miesięcznie, podczas gdy w 2012 roku wielkość miesięcznej produkcji wynosił 65 000.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
– Silniki Ford EcoBoost oferują doskonałe osiągi i niskie zużycie paliwa, dzięki czemu zyskały ogromne uznanie wśród kierowców na całym świecie. Nasze fabryki pracują na pełnych obrotach, aby sprostać zapotrzebowaniu – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes Forda ds. rozwoju układów napędowych.
Ford Escape napędzany dwumilionowym egzemplarzem silnika EcoBoost (jednostka o pojemności 2 litrów) zjechał z linii produkcyjnej amerykańskiej fabryki Forda w Louisville w stanie Kentucky.
Technologia EcoBoost łączy jednostkę napędową o niewielkich gabarytach z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa i układem zmiennych faz rozrządu w celu zaoferowania ponadprzeciętnych osiągów i niskiego zużycia paliwa. Opracowane przez Forda silniki EcoBoost są o nawet 15 procent oszczędniejsze, niż ich odpowiedniki o większej pojemności skokowej.
Globalna rodzina jednostek EcoBoost obejmuje obecnie trzycylindrowy silnik 1,0 l, czterocylindrowe jednostki 1,5 l,1,6 l i 2,0 l oraz mocną i wydajną konstrukcję V6 o pojemności 3,5 litra. Do końca 2013 roku silniki EcoBoost będą oferowane w blisko 80 procentach modeli sprzedawanych przez Forda na całym świecie.
Europejska ekspansja
Rosnący popyt na silnik 1,0 l EcoBoost w Europie – nagrodzony dwukrotnie tytułem „Międzynarodowy Silnik Roku” w latach 2012 i 2013 – spowodował podwojenie zdolności produkcyjnej w niemieckiej fabryce w Kolonii do ponad 1 000 sztuk dziennie.
Silnik 1,0 l jest już oferowany w pięciu europejskich modelach Forda, a do roku 2014 będzie obecny w gamie jedenastu modeli. W 2013 roku ta trzycylindrowa jednostka cieszyła się rosnącym zainteresowaniem klientów, stanowiąc 43 proc. sprzedaży Forda B-MAX, 32 proc. sprzedaży Forda Focus, 26 proc. sprzedaży Forda Fiesta i 24 proc. sprzedaży Forda C-MAX i Forda Grand C-MAX.
Jednostki EcoBoost przyczyniają się również do dużej popularności Forda Fiesta ST (1,6 l EcoBoost) i Forda Focus ST (2,0 l EcoBoost), natomiast 18 proc. nabywców Forda Kuga wybiera opcję z silnikiem 1,6 l EcoBoost, podczas gdy w tym segmencie z reguły preferowane są jednostki wysokoprężne. Jak wynika z wewnętrznych badań Forda, obecnie technologię EcoBoost zna blisko 40 więcej europejskich klientów, niż to miało miejsce w 2011 roku.
Fabryka w Kolonii rozpoczęła także produkcję jednostki 1,0 l EcoBoost z przeznaczeniem na rynek w Ameryce Północnej. Nowy Ford Fiesta 2014 – dostępny w sprzedaży pod koniec 2013 roku – będzie pierwszym autem oferowanym w USA z silnikiem o pojemności 1 litra, a według wstępnych szacunków ma szansę zdobyć tytuł najbardziej oszczędnego samochodu niehybrydowego w Stanach Zjednoczonych.
Wzrost popularności i popytu na innych kontynentach
Wewnętrzne dane firmy Ford dowodzą, iż w Ameryce Północnej silnik EcoBoost jest obecnie najbardziej rozpoznawalną ekonomiczną jednostką napędową. Odzwierciedla wysoki popyt na kluczowe modele: 90 proc. Fordów Escape jest wyposażonych w silnik EcoBoost, 50 proc. nabywców Forda Fusion wybiera jedną z trzech oferowanych wersji: 42 proc. Fordów F-150 jest sprzedawanych z silnikiem 3,5 l. W tym roku jednostka EcoBoost będzie oferowana w ponad 90 proc. modeli sprzedawanych w Ameryce Północnej, natomiast w 2015 roku odsetek ten wzrośnie do 95 proc.
Ford zainwestował blisko 200 milionów dolarów w uruchomienie produkcji tej jednostki w fabryce w Cleveland w Ohio. Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na rok 2014.
W rejonie Azji i Pacyfiku sprzedaż modeli z silnikami EcoBoost w 2013 roku wzrosła o 202 proc. w ujęciu rok do roku; w Chinach zanotowano wzrost o 189 proc. Do roku 2015 Ford planuje zaoferować te oszczędne jednostki w 20 modelach aut w tym regionie, co oznacza pięciokrotny wzrost od roku 2012. Wkrótce rozpocznie się produkcja jednostki 1,0 l EcoBoost w wartej 500 milionów dolarów fabryce Changan Ford w Chongqing w Chinach, która została otwarta w czerwcu tego roku.
Produkcja
– Kolonia/ Krajowa (1,0 l): 284 000;
– Bridgend/Krajowa: 1,5 l/ 1,6 l): 549 000;
– Walencja: (2,0 l): 532 000;
– Cleveland: (3,5 l): 635 000;
– w sumie: 2 000 000.