FORD: WIEMY JAKIE MODELE ZOSTANĄ WKRÓTCE ZELEKTRYFIKOWANE

ford_elekt1

Ford podał szczegóły dotyczące siedmiu z trzynastu nowych, globalnych samochodów elektrycznych, które firma zamierza wprowadzić do sprzedaży w ciągu najbliższych pięciu lat.

Wśród nich znalazły się hybrydowe wersje modeli F-150 pickup i Mustang przeznaczone na rynek w Stanach Zjednoczonych, a także hybrydowy van Transit Custom w wersji plug-in przeznaczony na rynki Europy.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Powstanie także w pełni elektryczny SUV o zwiększonym zasięgu wynoszącym przynajmniej 480 kilometrów (300 mil), który będzie oferowany na całym świecie.

Ford ogłosił także plany związane z inwestycją rzędu 700 mln dolarów w rozszerzenie zakładu Flat Rock Assembly Plant w Michigan, w którym obok modeli Mustang i Lincoln Continental mają być produkowane zaawansowane technicznie samochody autonomiczne i elektryczne. Wraz z rozwojem fabryki powstanie w niej 700 nowych miejsc pracy.

Podjęte działania są częścią wartej 4,5 mld dolarów inwestycji w samochody elektryczne realizowanej do roku 2020, w ramach której klienci na całym świecie otrzymają nowoczesne, mocne i wydajne paliwowo modele. Plany te są również skupione wokół transformacji Forda w firmę oferującą samochody oraz usługi mobilne, mając na celu objęcie wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu samochodów autonomicznych i elektrycznych oraz nowoczesnych rozwiązań mobilnych.

– Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne na całym świecie, w związku z czym Ford chce przejąć pozycję lidera w zakresie oferowania klientom szerokiej gamy pojazdów z napędem elektrycznym, a także usług i rozwiązań, które ułatwiają życie. Nasze inwestycje oraz nowe modele stanowią odzwierciedlenie naszego przeświadczenia, iż w ciągu najbliższych 15 lat globalna oferta samochodów zelektryfikowanych przewyższy ofertę aut z napędem spalinowym – powiedział Mark Fields, prezes Forda i dyrektor zarządzający.

ford_elekt2

Plan Forda dotyczący pojazdów EV zakłada elektryfikację najbardziej popularnych samochodów osobowych, aut użytkowych, SUV-ów oraz modeli o wysokich osiągach, aby uczynić je bardziej wydajnymi i przyjemniejszymi w prowadzeniu.

Siedem globalnych modeli ogłoszonych dziś w ramach nowego planu:

• Nowy, w pełni elektryczny mały SUV, który pojawi się na rynku do roku 2020, oferujący zasięg wynoszący przynajmniej 480 kilometrów (300 mil). Model ten będzie budowany w fabryce Flat Rock i sprzedawany w Ameryce Północnej, Europie i Azji.
• Wielkoseryjny samochód autonomiczny zaprojektowany do wykorzystania w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing), początkowo oferowany w Ameryce Północnej. Model hybrydowy zadebiutuje w roku 2021 i będzie wytwarzany w fabryce Flat Rock.
Hybrydowa wersja pickupa F-150 dostępna do roku 2020 w Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Auto zaoferuje duże możliwości holownicze i transportowe oraz możliwość pracy, jako mobilny generator.
Hybrydowa wersja Mustanga, oferująca moc silnika V8 oraz wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości obrotowych. Mustang Hybrid, budowany w zakładzie Flat Rock Plant, zadebiutuje w 2020 roku i będzie początkowo dostępny w Ameryce Północnej.
Transit Custom w wersji plug-in hybrid dostępny w 2019 roku w Europie. Samochód został zaprojektowany, aby obniżyć koszty eksploatacji na ulicach nawet najbardziej zatłoczonych miast.
• Dwa nowe, hybrydowe samochody policyjne przeznaczone do pościgów. Jedna z dwóch nowych hybryd będzie budowana w Chicago, przy czym oba modele zostaną wyposażone w oprzyrządowanie policyjne w dedykowanym, należącym do Forda centrum modyfikacji samochodów policyjnych w Chicago.

Oprócz tego Ford ogłosił, iż globalną gamę samochodów użytkowych będą tworzyły pierwsze hybrydy, w których silniki wolnossące zostaną zastąpione jednostkami EcoBoost, co pozwoli w dalszym stopniu obniżyć zużycie paliwa i zwiększyć osiągi.

ford_elekt3

Firma planuje też wdrożyć na rynkach całego świata usługi i rozwiązania dla samochodów zelektryfikowanych. Obejmują one zarządzanie flotą pojazdów EV, planowanie tras oraz rozwiązania telematyczne.

Budujemy przyszłość

Aby przygotować się na nadejście nowej ery transportu osobistego, Ford utworzy u siebie bezpośrednio dodatkowe 700 miejsc pracy i zainwestuje 700 mln dolarów w ciągu najbliższych czterech lat, tworząc Centrum Innowacji Produkcyjnej w swojej fabryce Flat Rock Assembly Plant. Jej pracownicy będą produkować całkowicie nowego, miejskiego SUV-a o zwiększonym zasięgu, a także w pełni autonomiczny samochód zaprojektowany z myślą o usługach związanych z mobilnością oraz legendarnego Mustanga i Lincolna Continental.

Dodatkowa inwestycja w rozwój fabryki Flat Rock Assembly Plant została zaczerpnięta z 1,6 miliarda dolarów, które pierwotnie miały być zainwestowane w nowy zakład w Meksyku. Ford oświadczył, że wycofuje się z planów wybudowania nowej fabryki w San Luis Potosi w Meksyku. Oznajmił również, że model Focus kolejnej generacji będzie wytwarzany w istniejącej fabryce w Hermosillo w stanie Michigan. Pozwoli to zachować 3500 amerykańskich miejsc pracy.

Elektryfikacja za sprawą unikatowych technologii

Bazując na doświadczeniu Ford wykorzystuje zdobytą wiedzę do stworzenia technologii, oprogramowania i usług stworzonych z myślą o właścicielach lekkich ciężarówek i SUV-ów, miłośnikach samochodów sportowych, właścicielach dużych flot samochodów użytkowych, a także o wszystkich pozostałych kierowcach.

W tym roku Ford rozpocznie testy nowej generacji technologii napędu elektrycznego. W drugiej połowie roku w Europie koncern zamierza wypuścić na drogi model Transit Custom z napędem hybrydowym typu plug-in, wraz z całą paletą usług dotyczących mobilności, łączności, oraz rozwiązań telematycznych. Oprócz tego, w Nowym Jorku i wielu innych dużych miastach w USA, marka testuje flotę składającą się z 20 hybrydowych taksówek Transit Connect oraz prototypy aut dostawczych z napędem hybrydowym w najbardziej wymagającym ruchu drogowym na świecie.

ford_elekt4

Transity Connect bazują na sukcesie pierwszej hybrydowej taksówki na świecie – Forda Escape Hybrid – który był również pierwszym hybrydowym SUV-em i pierwszą hybrydą produkowaną w Ameryce Północnej. Obecnie Ford jest liderem sprzedaży wśród producentów hybryd typu plug-in w Ameryce i zajmuje drugie miejsce pod względem sprzedaży zelektryfikowanych pojazdów w USA.

Nowe usługi

Ford pracuje nad zestawem usług czyniących codzienne użytkowanie samochodów elektrycznych jeszcze łatwiejszym. Marka zawarła już porozumienie z kilkoma innymi koncernami motoryzacyjnymi w Europie, mające na celu stworzenie sieci ultraszybkiego ładowania, która w założeniu ma być znacznie szybsza niż najbardziej wydajne sieci ładowania stosowane obecnie. Początkowo w Europie ma zostać uruchomionych 400 takich punktów. Do roku 2020 użytkownicy mają mieć dostęp do tysięcy punktów szybkiego ładowania o dużej mocy.

Ford prowadzi także pilotażowy program technologii bezprzewodowego ładowania w firmowych samochodach elektrycznych w USA oraz Europie. Sprawia ona, że ponowne ładowanie polega tylko na zajęciu miejsca parkingowego, tak aby kierowca nigdy nie zapomniał doładować akumulatora. Bezprzewodowe ładowanie zwiększa zasięg na energii elektrycznej dla osób pokonujących codziennie krótkie dystanse, nawet podczas zatrzymania pojazdu na krótki czas. Za pomocą systemu FordPass użytkownicy mogą także zarezerwować czas ładowania.

Zrozumienie potrzeb użytkowników

Analizując dane zebrane od 33 tys. właścicieli Fordów z napędem elektrycznym, którzy odbyli nimi 58 mln pojedynczych podróży, producent wyciągnął następujące wnioski:
dystans pokonywany codziennie przez 88 proc. klientów wynosi 60 mil (96 km) lub mniej; dla pojazdów z napędem hybrydowym typu plug-in, średni dystans pomiędzy tankowaniami wynosi 680 mil (ok. 1094 km);
klientom zależy na jak największym zasięgu na energii elektrycznej jak tylko jest to możliwe, jednak tzw. „choroba zasięgowa” (range anxiety) ustaje z czasem po przyzwyczajeniu do nowej technologii;
80 proc. właścicieli Fordów z napędem elektrycznym ładuje akumulatory raz dziennie; 60 proc. wykonuje tę czynność wieczorami;
właściciele Fordów z napędem elektrycznym łącznie podłączyli swoje pojazdy do gniazdek na 9,4 mln nocy.

Według badania – znakomita większość właścicieli Fordów z napędem elektrycznym (92 proc. czysto elektrycznych i 87 proc. hybryd typu plug-in) planuje zastąpić swój obecny samochód kolejnym autem zasilanym energią elektryczną.

Fot.: Ford