Ford Polska zaprosił dziennikarzy na konferencję prasową poświęconą wprowadzanemu latem w Polsce programowi “Ford Używane”. Przedstawiono na niej cele i zalety nowej inicjatywy.
Udział w spotkaniu prezesa i dyrektora generalnego Ford Polska, Adama Kołodziejczyka oraz kompetentnych przedstawicieli współuczestników programu: firmy DEKRA i FCE Bank Polska S.A. świadczy o randze, jaką importer samochodów przywiązuje do przedsięwzięcia…
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Samochodowy rynek wtórny w Polsce jest wyjątkowo mocno nasycony. Oprócz samochodów kupionych kiedyś w krajowych salonach sprzedawane są na nim auta, sprowadzane w ogromnych ilościach z zagranicy. Tylko od wejścia naszego kraju do unii europejskiej do Polski wjechało ok. 7 milionów samochodów osobowych.
Niestety, w tym przypadku ilość nie przekłada się na jakość. W większości są to pojazdy zaawansowane wiekowo, mocno wyeksploatowane oraz powypadkowe, naprawiane zazwyczaj niechlujnie przy zastosowaniu metod urągających wszelkim standardom bezpieczeństwa. Liczne przykłady cofania liczników, oszustw w dokumentach, sprzedaży aut kradzionych i zatajania powypadkowej przeszłości dopełniają fatalnego obrazu polskiego rynku samochodów używanych.
Start programu
Każda inicjatywa, która umożliwia potencjalnym nabywcom zakup pojazdu używanego o pewnej przeszłości, sprawnego technicznie i wolnego od wad prawnych to ważny krok w kierunku poprawy sytuacji. Jedną z nich podjął właśnie Ford Polska, uruchamiając program „Ford Używane”. To nowe przedsięwzięcie wystartowało jako uzupełnienie strategii rozwoju Forda na polskim rynku. Na potrzeby programu „Ford Używane” opracowano specjalne standardy operacyjne i ekspozycyjne, przygotowano również materiały ekspozycyjne i reklamę. Dystrybucja samochodów odbywa się w oparciu o centralny system zarządzania sprzedażą pojazdów Ford DCO. Podjęto również współpracę z firmami sektora leasingowego i wypożyczalniami samochodów, przewidując odkup aut z rynku flotowego i detalicznego (nowy program Ford MultiOpcje o dużym potencjale dostarczania samochodów używanych w bardzo dobrym stanie).
Cele przedsięwzięcia
Program „Ford Używane” ma dwa zasadnicze cele. Pierwszy to rozwój profesjonalnego biznesu dilerskiej sprzedaży pojazdów używanych poprzez budowę sieci „Ford Używane”, przejmowanie samochodów używanych marki Ford z rynku krajowego, wzrost wielkości sprzedaży pojazdów używanych w sieci oraz najwyższą jakość produktu.
Drugim celem jest utrzymanie długoterminowej lojalności klientów Forda poprzez profesjonalną obsługę serwisową i blacharsko – lakierniczą, sprzedaż wiązaną (samochód używany-samochód nowy) a także poprzez produkty finansowe przyjazne klientom.
Elementy programu
Pierwszy istotny element programu „Ford Używane” stanowi certyfikat jakości pojazdu wystawiony przez serwis dilera w oparciu o standardy największego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Pojazdów DEKRA. To profesjonalny opiniodawca, wyspecjalizowany w technicznych kontrolach samochodów. DEKRA przeprowadza w samych Niemczech co roku kilka milionów obowiązkowych badań technicznych, dopuszczających pojazdy do ruchu. W oparciu o dane z kontroli diagnostycznych prowadzi własną bazę danych i publikuje raporty awaryjności aut. Certyfikat DEKRA rozwiewa obawy klienta o stan techniczny pojazdu po okresie użytkowania przez poprzedniego właściciela. Każdy samochód wyceniany jest zgodnie z danymi zawartymi w publikacjach firmy EurotaxGlass. Zabezpiecza też wiarygodność przebiegu auta w okresie użytkowania przez poprzedniego właściciela. Nie mniej istotnym elementem programu jest gwarancja „Ford Używane”, składająca się z dwóch segmentów.
• Pierwszy segment to ubezpieczenie kosztów naprawy, zabezpieczające klienta przez 12 miesięcy w przypadku wystąpienia awarii podczas eksploatacji samochodu używanego. Jeśli pojawi się taka potrzeba pojazd może być naprawiony w każdym serwisie sieci Ford Polska.
• Drugi segment to „assistance drogowy”, zabezpieczający klienta przy wystąpieniu awarii w podróży. Zapewnia też samochód zastępczy, nocleg a nawet zwrot kosztów podróży.
• Trzeci ważny element programu to Centralny System Zarządzania sprzedażą pojazdów używanych Ford DCO. Wiąże on w swym zamyśle dilera, operatora DEKRY, menadżera do spraw aut używanych w Ford Polska, firmę ubezpieczeniową (gwarancja i assistance), EurotaxGlass, moduł aukcji DEKRA Car Exchange oraz portale internetowe.
• Ostatnim elementem programu „Ford Używane” są standardy ekspozycyjne, pozwalające wyróżnić samochód używany w salonie dilerskim. Standard ten obejmuje informację o pochodzeniu auta z programu sprzedaży używanych aut Forda na tablicy rejestracyjnej, na specjalnym panelu informacyjnym na dachu samochodu oraz na banerach ustawionych obok pojazdu. Wewnątrz auta znajduje się karta specyfikacyjna samochodu z wyraźnie zaznaczoną ceną.
Zasilanie systemu
Samochody trafiające do programu „Ford Używane” pochodzą z bardzo różnych źródeł. Po części są to auta od klientów indywidualnych, po części zaś z firm branży leasingowej oraz wypożyczalni samochodów, firm windykacyjnych i FCE Bank Polska należącego do grupy Ford. W programie znajdują się również samochody własne dilerów i auta importowane z innych krajów Unii Europejskiej. W przyszłości program będzie również zasilany samochodami z sieci Forda w Europie.
Korzyści
Program „Ford Używane” to przede wszystkim korzyść dla klientów, kupujących auta pewne pod względem technicznym, z wiarygodnym przebiegiem i bezpieczne od strony formalnej. Ale beneficjentami programu są również firmy dostarczające samochody, co najlepiej widać na przykładzie firm branży leasingowej. Wiążą się one z wiarygodnym odbiorcą pojazdów, otrzymując dodatkowy, szeroki kanał dystrybucyjny. Mogą też zwiększać rotację sprzedaży samochodów używanych bez obaw o spekulacje stanem technicznym i przebiegiem podczas odsprzedaży do klienta finalnego.
Nie bez znaczenia są też większe możliwości w zakresie oferowania samochodów nowych z gwarantowanym odkupem po zakończeniu transakcji. Docelowo program „Ford Używane” ma być ochroną wartości rezydualnej samochodów marki Ford na polskim rynku, a autoryzowana sieć Ford Polska przejmie część dystrybucji samochodów Forda. Informacja o samochodach dostępnych w programie „Ford Używane” dostępna jest dla klientów na stronie internetowej www.ford.pl, gdzie dla każdego z pojazdów przedstawiana jest kompleksowa dokumentacja w tym także wynik badania Dekra jak również Certyfikat Jakość Pojazdu.
Na te wszystkie aspekty zwracał uwagę prezes i dyrektor generalny Ford Polska, Adam Kołodziejczyk, który wielokrotnie podkreślał, że program jest wielką szansą dla klientów, którzy chcą zainwestować niewielkie w sumie pieniądze za gwarancję zakupu samochodu sprawdzonego, gwarantowanego i zasługującego na jego cenę.
„Ford Używane” – uczestnicy
W nowym przedsięwzięciu Forda biorą dzisiaj udział 24 punkty dilerskie na terenie całej Polski, stanowiące dwie pierwsze grupy programu. Do grupy pierwszej należą 24 punkty w Warszawie, Włocławku, Tychach, Białymstoku, Gliwicach, Gdyni, Częstochowie, Wrocławiu, Elblągu, Starogardzie Gd. i Rzeszowie, Bielsku Białej, Chorzowie, Łodzi, Koszalinie, Opłotkach, Poznaniu, Szczecinie, Gdańsku, Lublinie i Nowym Sączu.
W grudniu 2013 r. zostanie włączona do programu druga grupa 12 punktów dilerskich w Płocku, Tarnowie, Bydgoszczy, Lublinie, Opolu, Koninie, Zielonej Górze, Wrocławiu, Radomiu, Rybniku, Piasecznie i Toruniu. Trzecia grupa zasili system w pierwszym kwartale 2014 r. Będzie to 14 dilerów z Sosnowca, Piły, Poznania, Olsztyna, Lublina, Ostrołęki, Krakowa, Warszawy, Katowic, Siedlec, Kalisza i Leszna. Łącznie w programie, docelowo będzie uczestniczyć 50 dilerów Forda.
Szefem programu “Ford Używane” jest Piotr Kończak, a spotkanie w Nadarzynie prowadził Mariusz Jasiński, dyrektora działu PR Ford Polska.