Pierwszy w pełni elektryczny model Forda od początku wzbudza wiele emocji. Firma postanowiła bowiem zelektryfikować ikonę motoryzacji i jeden z najlepiej sprzedających się sportowych coupe na świecie – Forda Mustanga.
Ponadprzeciętne osiągi, zasięg jazdy i wiele opcji układu napędowego czynią konstrukcję Macha-E unikatową. To zasługa m.in. skonstruowanej specjalnie dla tego crossovera platformy podłogowej. Co warto o niej wiedzieć?
Zobacz także:
Mach-E jest zbudowany na platformie Global Electrified 1 (GE1) opracowanej przez Ford Team Edison, która jest mocno zmodyfikowaną wersją podwozia C2, na którym osadzono najnowsze generacje modeli Focus oraz Kuga.
Mustang Mach-E dostępny jest z napędem na tylne lub na wszystkie koła, które wykorzystują konfigurację z jednym lub z dwoma silnikami ze zróżnicowanym wyborem mocy wyjściowej oraz pakietami akumulatorów o standardowym lub wydłużonym zasięgu. To wszystko zasługa modułowej platformy, która pozwala na swobodny dobór konfiguracji napędowej, bez konieczności wykonywania znaczących zmian w konstrukcji.
W modelach z napędem na tylną oś wykorzystywany jest synchroniczny silnik elektryczny z magnesem trwałym, chłodzony olejem – umieszczony na tylnej osi. W wersji z napędem wszystkich kół uzupełnia go dodatkowy silnik montowany w linii z przednią osią (który napędza jej koła). Energię do zasilania tych silników dostarcza litowo-jonowy akumulator, zintegrowany w obudowie modułowej pomiędzy osiami, co przekłada się na zwiększenie sztywności skrętnej i lepszy rozkład masy. Dostępne w 288-ogniwowej konfiguracji standardowej pojemności (75 kWh) lub w wersji 376-ogniwowej o zwiększonej pojemności (98 kWh), wysokowydajne akumulatorowe pakiety modułowe, są zabezpieczone wodoodporną obudową otoczoną strukturą, która pochłania uderzenia.To czyni źródło zasilania napędu dobrze zabezpieczonym przed wpływem czynników zewnętrznych.
Temperatury akumulatorów są dodatkowo stabilizowane przez zaawansowany, aktywny układ ogrzewania i chłodzenia cieczą, który został gruntownie przetestowany przez firmę Ford i zoptymalizowany pod kątem zapewnienia maksymalnej wydajności w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Dostępne warianty napędowe i bateryjne
Standardowy układ napędowy(RWD) przenosi moment na koła tylnej osi i zapewnia moc 269 KM oraz moment obrotowy 430 Nm, uzyskując jednocześnie zasięg 440 km. Wyposażona w ten sam akumulator (75 kWh), wersja AWD (napęd wszystkich kół) wytwarza identyczną moc (269 KM), ale moment obrotowy jest zwiększony do 580 Nm – dzięki dodatkowemu silnikowi. Zasięg w tym modelu jest nieco mniejszy – 400 km.
W przypadku akumulatora o zwiększonej pojemności, jednosilnikowe modele RWD mają moc podniesioną do 294 KM i zapewniają zasięg do 610 km. Modele AWD wyposażone w pakiet mocniejszej baterii 98 kWh oferują zasięg 540 km, natomiast układ napędowy generuje 351 KM oraz 580 Nm. Topową wersją w gamie Macha-E jest GT, którą wyposażono w konfigurację AWD z dwoma silnikami o mocy 480 KM i momencie obrotowym aż 860 Nm.
Mach-E cieszy się zasłużonym zainteresowaniem zarówno mediów, jak i klientów. W Stanach Zjednoczonych jest to najszybciej rotujący model w ofercie dilerskiej, sprzedający się w zaledwie 10 dni od momentu trafienia do salonów – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska Sp. z o.o. W maju rozpoczęły się również pierwsze dostawy tego modelu do klientów europejskich. I tu również mamy do czynienia z doskonałymi wynikami sprzedaży na poszczególnych rynkach. Np. w Norwegii, która jest niezwykle przyjazna pojazdom elektrycznym, Mustang Mach-E był w maju najlepiej sprzedającym się samochodem. W Polsce czekamy na pierwsze dostawy samochodów do klientów i jesteśmy przekonani, że Polacy również docenią walory tego modelu – dodał Piotr Pawlak.