Rynek samochodów dostawczych o ładowności jednej tony rozwija się dynamicznie. Zauważył to Ford, wprowadzając do swojej oferty pojazdy z układem napędowym PHEV.
Do sprzedaży trafiły ostatnio dwa nowe modele: Transit Custom Plug-In Hybrid oraz Tourneo Custom Plug-In Hybrid.
Zobacz także:
Pierwszy w segmencie dostawczy Transit Custom Plug-In Hybrid może być ładowany z sieci elektrycznej, co zapewnia zasięg do 56 km przy zerowej emisji. Pozwala też na wjazd do coraz większej liczby stref dostępnych tylko dla pojazdów o ultra niskiej emisji, wprowadzanych w całej Europie.
Transit Custom Plug-In Hybrid, korzystający z zaawansowanej architektury hybrydowej, przenosi na przednie koła moment obrotowy generowany wyłącznie przez silnik elektryczny o mocy 92,9 kW, zasilany energią z akumulatora litowo- jonowego o pojemności 13,6 kWh.
Wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,0-litra wykorzystywany jest jako agregat – przedłużacz zasięgu, dzięki czemu pojazd może pokonać do 500 kilometrów, przy zużyciu paliwa 3,08 l/100 km i emisji CO2 60 g/km.
Dużej ładowności netto, wynoszącej 1 130 kg i przestrzeni ładunkowej 6 m3 nie zmniejszył starannie zapakowany pod podłogą kompaktowy akumulator. Akumulator trakcyjny objęty jest standardową gwarancją na osiem lat lub 160 000 km.
Transit Custom Plug-In Hybrid jest już dostępny w ofercie, a pierwsze egzemplarze odbierane będą pod koniec roku.
Pokładowy modem FordPass Connect, dostępny w standardzie, umożliwia znaczną poprawę wykorzystania pojazdu, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Od wiosny 2020 roku dostępny będzie – również jako opcjonalny system dla właścicieli wcześniejszych generacji – nowy moduł Geofencing, który jest zdolny do automatycznego przełączania trybu jazdy na bezemisyjny w chwili wjazdu do miejskich stref niskiej emisji.
System zadba o przestrzeganie prawa przez kierowców i pozwoli uniknąć dodatkowych opłat lub kar.
W salonach pojawi się również nowa, ośmioosobowa wersja Tourneo Custom Plug-In Hybrid, wykorzystująca tę samą zaawansowaną technologię układu napędowego. Pojazd, oferujący użytkownikom przestronną kabinę z układem tylnych foteli, ustawianych również w formacie konferencyjnym face- to- face, sprawdzi się jako mikrobus.
Bez ograniczeń zasięgu
Za pomocą gniazda ładowania znajdującego się w przednim zderzaku, Transit Custom Plug-In Hybrid może być ładowany z domowego 240-woltowego gniazda sieci elektrycznej o poborze prądu ograniczonym do 10 A, osiągając pełne naładowanie w ciągu 4,3 godziny.
Można też skorzystać z wydajniejszego gniazda AC type-2, co powinno zapewnić pełne naładowanie akumulatorów w ciągu 2,7 godziny. Dodatkowa energia elektryczna jest odzyskiwana przez system ładowania regeneracyjnego, kiedy pojazd zwalnia lub hamuje.
Cztery tryby jazdy, kiedy układ zasilany jest energią elektryczną, umożliwiają kierowcy wybór sposobu i momentu skorzystania z dostępnej w akumulatorze energii:
• Tryb EV Auto ma zapewnić optymalne połączenie osiągów i sprawności energetycznej; algorytmy sterowania systemami pojazdu monitorują poziomy naładowania akumulatora i aktualny scenariusz jazdy;
• w trybie EV Now priorytetem jest korzystanie z energii zgromadzonej w akumulatorze przy wyłączonym spalinowym “przedłużaczu” zasięgu, aż do momentu, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie do dopuszczalnego minimum;
• w trybie EV Later uruchomiony zostaje silnik spalinowy, który wraz z ładowaniem regeneracyjnym ma za zadanie jak najskuteczniej utrzymać aktualny poziom naładowania akumulatora;
• w trybie EV Charge silnik spalinowy wykorzystywany jest do ładowania akumulatora do pełnej pojemności.
Kierowca może również wybrać intensywność odzyskiwania energii przy wspomaganiu hamowania przez system ładowania regeneracyjnego, wybierając opcję Drive lub Low za pomocą selektora zmiany biegów. Zwolnienie pedału przyspieszenia w trybie Low zwiększa zaprogramowaną intensywność hamowania regeneracyjnego i automatycznie włącza światła hamowania, gdy jest to konieczne, by ostrzec kierowców z tyłu.
Intensywniejsze hamowanie regeneracyjne sprzyja utrzymaniu sposobu jazdy, polegającego na operowaniu jednym pedałem, szczególnie w scenariuszach miejskich, w korkach. Zwiększa też ilość odzyskiwanej energii kinetycznej, przechowywanej w akumulatorze, wydłużając dostępny zasięg jazdy bezemisyjnej.
W kabinie znalazł się wskaźnik mocy i ładowania zastępujący standardowy obrotomierz. Zmieniono zegary, aby jasno wizualizowały odzyskiwanie energii w czasie rzeczywistym. Mniejszy wskaźnik stanu naładowania akumulatora zastąpił wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnik. Na desce są teraz wyświetlane wskaźniki trybu EV, ostrzeżenia obsługowe i alarmy pojawiające się, gdy pojazd jest podłączony do ładowania.
Pokładowy modem FordPass Connect, wraz z mobilną aplikacją FordPass, umożliwiają teraz kierowcom zdalne monitorowanie stanu naładowania akumulatorów pojazdu. Nowa aplikacja na smartfony i tablety ułatwi lokalizowanie ładowarek. Ford ogłosił również, że będzie współpracował z sześcioma wiodącymi dostawcami energii w całej Europie, świadcząc usługę instalacji domowych ładowarek (wallboxów).
Przygotowany dla ludzi biznesu
Transit Custom Plug-In Hybrid będzie oferowany w wariancie L1 H1 z nadwoziem ciężarowym lub kombi. Model ciężarowy jest dostępny w wersjach Base, Trend i Limited. Wwyposażenie obejmuje klimatyzację, aktywowany głosem system komunikacji i rozrywki SYNC 3.
Model jest oferowany z systemami wspomagającymi kierowcę, w tym aktywnym asystentem parkowania i asystentem utrzymywania pasa ruchu, współpracującymi ze standardowym elektrycznym układem wspomagania kierownicy. Wiosną 2020 r. zostaną wprowadzone nowe funkcje. Opcjonalny pakiet instalacji 12-woltowej Epower Pack z łatwo dostępnym złączem, dostarczający do 6 kWh, pozwala na zasilanie urządzeń o wyższej mocy.