Wyświetlacze head-up, stosowane od pewnego czasu, pomagają kierowcom skupić wzrok na drodze.
Obecnie jednak inżynierowie Forda testują nowy rodzaj reflektorów, które dzięki swojej specyfice, przykuwałyby wzrok kierowcy do drogi.
Zobacz także:
System może wyświetlać bezpośrednio na drodze wskazówki nawigacyjne, ograniczenia prędkości lub informacje o pogodzie, dzięki czemu prowadzący widzi niezbędne informacje w polu widzenia, bez zmiany kierunku patrzenia.
Nocna jazda często niesie ze sobą zwiększone ryzyko. W Wielkiej Brytanii aż 40 procent kolizji zdarza się po zmroku, mimo że jeździ wtedy znacznie mniej samochodów. Ryzyko to zwiększa się zawsze, gdy kierowca odrywa wzrok od drogi. Pojazd jadący z prędkością 90 km/h pokonuje w ciągu sekundy 25 metrów, co oznacza, że nawet krótkie spojrzenie na ekran nawigacji oznacza „jazdę na ślepo” na odcinku co najmniej dziesięciu metrów. Skutkiem tego może być przeoczenie na nieoświetlonej drodze ważnego znaku lub zakrętu.
Projekcja informacji na drodze za pomocą reflektorów o wysokiej rozdzielczości mogłaby przynieść korzyści także innym użytkownikom dróg. Można na przykład wyświetlać na drodze przejście dla pieszych, widoczne zarówno dla kierowcy, jak i dla pieszego, w sytuacjach, gdy istniejące oznaczenia drogowe są wyblakłe lub niewyraźne. Inną możliwością wykorzystania systemu jest m.in. wskazanie kierowcy toru jazdy, dzięki któremu wyprzedzi rowerzystę w bezpiecznej odległości.
System mógłby informować kierowcę o zmianach pogody, jak opady śniegu, mgła, śliska nawierzchnia czy oblodzona droga przed pojazdem. Dodanie reflektorom funkcji powiązanych z systemem nawigacyjnym pozwoliłoby na prezentowanie informacji o najbliższych zakrętach. Przydatną projekcją mogłaby okazać się wyświetlona na drodze szerokość pojazdu, co pomogłoby kierowcy ocenić, czy pojazd zmieści się w wąskim wjeździe lub na miejscu parkingowym.
Starania o zwiększenie komfortu jazdy nocą są dowodem na zaangażowanie Forda w rozwój technologii, które służą ludziom, dostarczają im inspiracji i ułatwiają im życie, obecnie i w przyszłości.
To, co zaczęło się jako zabawa z projekcją obrazu na ścianę, może podnieść poziom funkcjonalności systemów oświetlenia. Moglibyśmy obecnie uzyskać o wiele więcej, niż tylko oświetlenie drogi przed samochodem i obniżenie stresu związanego z prowadzeniem pojazdu w nocy. Kierowca mógłby korzystać z istotnych informacji bez konieczności odrywania wzroku od drogi – powiedział Lars Junker, Wyposażenie i oprogramowanie, Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, Ford of Europe.