Projektanci Forda wymienili szpachle i dłuta służących do pracy w glinie na zestawy okularów i oprogramowanie, pozwalające na łączenie realnego świata i rzeczywistości wirtualnej do wizualizacji.
Mogą one zmieniać elementy pojazdu – takie jak lusterka boczne, kraty, wnętrza pojazdów i inne – w zaledwie kilka sekund.
Zobacz także:
Projektanci marki od kilku lat testują w studiach w Dearborn technologię Microsoft HoloLens, dzięki której widzą opracowywane, wirtualne elementy konstrukcyjne, jakby były to części pojazdów fizycznych. Udaje im się zbadać różne kształty, rozmiary i tekstury przyszłych atrybutów pojazdów w ciągu kilku minut i godzin zamiast tygodni i miesięcy, które są niezbędne, aby tworzyć dotychczas stosowane modele z gliny. Teraz Ford rozszerza te pionierskie testy na swoje studia na całym świecie.
– Zaskakujące jest połączenie starego z nowym, pozwalające na kompilowanie modeli glinianych oraz hologramów – w taki sposób, aby oszczędzić czas, a projektantom pozwolić eksperymentować i szybko modyfikować swoje pomysły i tworzyć jeszcze bardziej stylowe, inteligentne pojazdy. Microsoft HoloLens jest potężnym narzędziem dla projektantów, ponieważ musimy dynamicznie reagować na szybko zmieniające się realia i w odpowiedni sposób konstruować nasze pojazdy – mówi Jim Holland, wiceprezes d.s. podzespołów pojazdów i inżynierii systemów w Ford Motor Company.
Technologia HoloLens pozwala na „mieszanie” rzeczywistości, co umożliwia projektantom widzenie hologramów na obiektach o wysokiej rozdzielczości umieszczonych w tle, za pomocą zestawów bezprzewodowych okularów. Mogą przewijać i podglądać kolejne wirtualne rozwiązania, za pomocą ruchów placów lub dłoni, pracując tak, jakby korzystali z realnego modelu samochodu, wykonanego z gliny.
– Może jeszcze nie jesteśmy w stanie teleportować się, ale dzięki HoloLens możemy przeglądać w pełnym rozmiarze 3D koncepcje z projektantami i inżynierami na całym świecie w czasie rzeczywistym. I zaledwie dotknęliśmy tego tematu, więc możliwości w przyszłości wydają się niemal nieograniczone. To bardzo ekscytujące – mówi Craig Wetzel, menedżer d.s. projektowania operacji technicznych w Ford Motor Company.
Patrząc w przyszłość
Gdy projektanci noszący zestawy okularowe poruszają się po rzeczywistym pojeździe, Microsoft HoloLens skanują i mapują środowisko znacznie dokładniej niż GPS, aby renderować hologramy i obrazy pod kątem, w którym pojazd jest oglądany. Komputer z systemem Windows 10, współpracujący z bezprzewodowym zestawem okularowym, korzysta ze swe mocy by obsługiwać mobilne urządzenie holograficzne, noszone na głowie przez człowieka. Zwykle projektanci i inżynierowie muszą nosić tego typu zestawy okluarowo- słuchawkowe, które są za pomocą kabli podłączone do komputera.
Projektanci widzą holograficzne obrazy 3D motywów i rozwiązań, tak jakby elementy te były już częścią pojazdu – umożliwiając im szybko ocenić projekt, wprowadzić zmiany i określić opcje stylizacji we wcześniejszym rozwoju.
– Dzięki HoloLens możemy od razu modyfikować wirtualne prezentacje, aby zdecydować, w jakim kierunku powinniśmy pójść. Jako projektant, chcesz pokazać swoją pracę, nie tylko opowiedzieć. To jest znacznie bardziej atrakcyjne – mówi Michael Smith, kierownik projektu.
Ford zmodyfikował technologię HoloLens, w celu umożliwienia projektantom współpracy z inżynierami, aby lepiej poznać wrażenia klientów. Na przykład technologia pozwala projektantowi i inżynierowi ocenić w czasie rzeczywistym, jak nowe lusterko boczne wygląda pod względem estetycznym, a jednocześnie jak kierowca widzi otoczenie pojazdu.
Zważywszy, że dziś, aby dopracować projekt kratki wlotu powietrza, testy mogą trwać nawet kilka tygodni, HoloLens pozwala projektantom i inżynierom, na wiele różnych modyfikacji w ciągu kilku godzin. Zestawy bezprzewodowe można nawet zsynchronizować, co pozwala wielu członkom zespołu na jednoczesne wyświetlanie projektu, ułatwiając ich współpracę. Mogą też nagrywać notatki dźwiękowe – takie futurystyczne „żółte karteczki” – dla członków zespołu pracujących w innych strefach czasowych lub poza siecią.
Poza testami w biurach projektowych na całym świecie, firma Ford bada, jak wdrożyć technologię HoloLens w procesach inżynieryjnych. To pozwoli jeszcze bardziej wzmocnić koncernowi pozycję lidera w dziedzinie wykorzystania zaawansowanych technologii wizualizacji, takich jak wirtualna rzeczywistość.
– HoloLens pozwala całemu zespołowi współpracować, dzielić się doświadczeniami i pomysłami. Mieszanie modeli wirtualnych i fizycznych jest ekscytujące, ponieważ pomaga projektantom i inżynierom komunikować się skutecznie i wyobrazić sobie, jak wygląda przyszłość w tym procesie. To pozwala na dużą swobodę i efektywność w tworzeniu lub zmianie prototypów – mówi Elizabeth Baron, specjalistka Forda d.s. wirtualnej rzeczywistość i zaawansowanych technik wizualizacji.