FORD: SAMOCHÓD JAKO WIRTUALNY OSOBISTY ASYSTENT

ford-rozpozn1

Przyzwyczailiśmy się już do samochodów, które rozumieją, co do nich mówimy. Eksperci przewidują, że w przyszłości mogą one również rozumieć, co czujemy – nawet wówczas, gdy nic nie mówimy.

Szacuje się, że do roku 2022 blisko 90 procent nowych samochodów będzie oferować funkcję rozpoznawania mowy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Kolejnym krokiem może być stworzenie systemu, który będzie rozpoznawał niewielkie zmiany w wyrazie twarzy prowadzącego, a także uwzględniał modulację głosu, aby ułatwić obsługę samochodu. Zaawansowane systemy – wyposażone w wyrafinowane mikrofony i pokładowe kamery – mogą zapamiętywać piosenki, których słuchamy, gdy jesteśmy zestresowani, a także rozpoznawać sytuacje, w których chcemy przebywać w ciszy. Odpowiedni nastrój może tworzyć również oświetlenie wnętrza.

– Jesteśmy na dobrej drodze do opracowania empatycznego samochodu, który opowie Ci dowcip, aby Cię rozweselić, wspomoże Cię poradą, gdy będziesz tego potrzebować, przypomni Ci o urodzinach i pomoże Ci się skupić podczas długiej podróży – powiedziała Fatima Vital, dyrektor Marketing Automotive z firmy Nuance Communications, która pomogła Fordowi opracować system rozpoznawania mowy SYNC.

Szacuje się, że do roku 2022 w 75 procentach nowych samochodów dostępny będzie system rozpoznawania mowy działający w chmurze, a przyszłe systemy mogą stać się osobistymi asystentami kierowcy, przyjmując od niego różne zamówienia i umawiając terminy spotkań. W filmie „Ona”, system rozpoznawania mowy Samantha, któremu głosu użyczyła Scarlett Johansson, spełnia wszystkie prośby Theodore’a Twombly’ego, rozpoznając z dużą precyzją jego nastroje, potrzeby i pragnienia – wszystko to wyłącznie na podstawie jego głosu.

Niedługo nasze samochody będą potrafiły działać w podobny sposób. Tego lata opracowany przez Forda pokładowy system łączności SYNC 3 umożliwi korzystanie z pomocy stworzonej przez Amazon wirtualnej asystentki Alexy, oferując do wyboru 23 języki i wiele lokalnych akcentów. Dzięki dostępowi do danych przechowywanych w chmurze, samochody przyszłości pozwolą większej liczbie kierowców na komunikację w ich ojczystych językach.

– Polecenia głosowe, jak na przykład ‘chcę jeść’ lub ‘chcę kawę’ już teraz sprawiają, że SYNC 3 pełni rolę osobistego asystenta. Kolejna odsłona tego rozwiązania pozwoli kierowcy nie tylko używać swojego ojczystego języka i akcentu, ale również mówić w bardziej naturalny sposób – powiedziała Mareike Sauer, inżynier ds. sterowania głosowego, Connectivity Application Team, Ford of Europe.

Apple CarPlay pozwala w prosty sposób korzystać z iPhone’a za pośrednictwem pokładowego ekranu dotykowego, dając użytkownikom dostęp do układu obsługi głosowej Siri Eyes-Free, jak również do usług Apple Maps i Apple Music, telefonu i wiadomości oraz różnych zewnętrznych aplikacji. Z kolei Android Auto oferuje Mapy Google na ekranie samochodu, a także głosowe sterowanie połączeniami telefonicznymi i wiadomościami.

Projekt badawczy prowadzony obecnie przez Forda we współpracy z uczelnią techniczną RWTH w Akwizgranie zakłada wykorzystanie wielu mikrofonów w celu poprawy jakości przetwarzania mowy przy zredukowaniu negatywnego wpływu zewnętrznych czynników i potencjalnych zakłóceń.

Zdaniem Nuance, w ciągu najbliższych dwóch lat systemy rozpoznawania mowy będą potrafiły komunikować się z kierowcą w następujący sposób: „Czy chciałbyś zamówić kwiaty z okazji Dnia Matki?”, „Czy mam wybrać mniej zatłoczoną, ale dłuższą drogę do domu?”, „Kończy Ci się Twoja ulubiona czekolada, a w Twoim ulubionym sklepie zostało jeszcze kilka tabliczek. Chcesz się zatrzymać po drodze i zrobić zakupy?”

W przyszłości system rozpoznawania gestów i monitorowania oczu kierowcy pozwoli na odebranie połączenia telefonicznego poprzez skinięcie głową, dostosowanie poziomu głośności systemu audio poprzez wykonanie szybkiego gestu odzwierciedlającego obracanie, a także zaprogramowanie nawigacji poprzez spojrzenie na cel podróży na mapie. Czy istnieje więc niebezpieczeństwo – jak w filmie „Ona” – że zakochamy się w swoich zaawansowanych systemach rozpoznawania mowy?

– Wiele osób kocha swoje samochody, a wraz z nadejściem nowych systemów pokładowych możemy się spodziewać dalszego zacieśniania relacji. Wkrótce samochód stanie się naszym asystentem, towarzyszem podróży i życzliwym słuchaczem, a my będziemy mogli mu powiedzieć wszystko i o wszystko się go zapytać, dlatego wielu z nas zapomni, że rozmawia z maszyną – powiedział Dominic Watt, starszy wykładowca, Wydział Lingwistyki i Nauk o Języku, University of York.

Podczas trwającego kongresu Mobile World Congress w Barcelonie, największego na świecie spotkania branży mobilnej, Ford ujawnia nowe rozwiązania z zakresu mobilności i łączności.