FORD: PROTOTYP MUSTANGA MACH-E 1400 JUŻ ODKRYTY

Ford pokazał Mustanga Mach-E 1400. To elektryczny drogowy bolid, który potwierdza, że wysokie osiągi można uzyskać bez tradycyjnego paliwa.

Napędzany siedmioma e-silnikami o mocy 1400 koni mechanicznych (1419 KM) samochód posiada aerodynamikę zapewniającą dużą siłę docisku.


Zobacz także:

SPORT

ECO


 

Następca elektrycznego Mustanga Cobra Jet 1400 jest stworzony do startów dragsterów lub w pokazach gymkhana – wszędzie, gdzie może udowodnić ekstremalne osiągi.

Prototyp, opracowany we współpracy z firmą RTR i zbudowany na lekkim nadwoziu BIW Mustanga Mach-E GT, osiąga potężną moc. Podwozie i napędowy współpracują w wielu konfiguracjach, oferując większe możliwości niż w jakimkolwiek innym pojeździe.

Mustang Mach-E 1400 jest wynikiem 10 000 godzin wspólnej pracy firm Ford Performance i RTR.

– Kiedy wsiadłem za kierownicę tego samochodu, całkowicie zmieniło się moje spojrzenie na moc i moment obrotowy. To doświadczenie nie przypomina niczego, co kiedykolwiek sobie wyobrażałeś, może z wyjątkiem jazdy roller -coasterem – powiedział Vaughn Gittin Jr., założyciel RTR Vehicles, mistrz sportów motorowych.

Zespoły projektowe Forda i RTR używały wielu narzędzi, które Ford stosuje w swoich samochodach wyścigowych i programach produkcyjnych. Kształt i rozłożenie elementów poprawiających aerodynamikę podyktowane było uwzględnieniem kanałów chłodzących oraz zadaniami przedniego splittera, płaszczyzn docisku przedniej osi oraz tylnego spojlera.

Mustang Mach-E 1400 ma o pięć więcej silników niż Mach-E GT. Trzy są zamontowane przy przednim mechanizmie różnicowym, a cztery z tyłu, ułożone na wspólnym wale napędowym, łączącym je z mechanizmami różnicowymi, które mają szeroki zakres regulacji, aby zapewnić możliwość tuningu przeniesienia napędu do wszystkiego – od driftu po szybkie wyścigi torowe.

Podwozie i układ napędowy są skonfigurowane tak, aby umożliwić zespołowi testowanie różnych nastawów i ich wpływu na zużycie energii i osiągi, oddzielnie dla napędu na tylne, na przednie i na cztery koła. Dla driftu i jazdy torowej ustalono zupełnie inne konfiguracje przedniej osi, takie jak wahacze i zmiany układu kierowniczego.

W pierwszym wypadku chodziło o to, aby umożliwić ekstremalne kąty skrętu w drifcie. Dystrybucja mocy odbywa się równomiernie na przód i tył lub 100 procent trafia na jedną z osi. Docelowa siła dociskowa przekracza 1000 kg przy 257 km/h.

Zainstalowana bateria o pojemności 56,8 kilowatogodzin składa się z ogniw niklowo- manganowo- kobaltowych, które zapewniają bardzo wysoką wydajność i sprawność rozładowania. System akumulatorów zaprojektowano z myślą o szybkim chłodzeniu podczas ładowania płynem dielektrycznym, co skraca niezbędny czas między biegami.

Zintegrowany elektroniczny układ wspomagania hamulców umożliwia szeregowe hamowanie regeneracyjne współpracując z ABS i układem kontroli stabilności. Nowy Mustang jest wyposażony – jak wyścigowy Mustang GT4 – w hamulce Brembo oraz zaprojektowany do driftu hydrauliczny hamulec ręczny, zintegrowany z układem sterowania całego zespołu napędowego, aby umożliwić odcięcie zasilania tylnych silników.

Mach-E 1400, który niedługo ma zadebiutować w wyścigu NASCAR, jest też poligonem testowym nowych materiałów. Maska wykonana jest z organicznych włókien kompozytowych, które są lżejszą alternatywą dla włókna węglowego, wykorzystanego w reszcie poszycia. Ford zainwestował globalnie ponad 11,5 mld dolarów w pojazdy elektryczne. Pierwsze egzemplarze elektrycznego Mustanga pojawią się w Europie na początku przyszłego roku.