FORD: PRACE NAD IDENTYFIKUJĄCYMI REFLEKTORAMI

Ford-swiat1

Jazda nocą, szczególnie nieoświetloną drogą, może być bardzo stresująca dla kierowcy. Ford pracuje nad nowymi systemami oświetlenia.

Pomogą one kierowcom w identyfikacji potencjalnych zagrożeń na drodze, takich jak piesi, rowerzyści czy zwierzęta.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Działający w oparciu o kamerę zaawansowany system reflektorów Advanced Front Lighting System może rozszerzyć snop światła przed dojazdem do skrzyżowania lub ronda, aby lepiej doświetlić przeszkody, które nie znajdują się bezpośrednio na torze ruchu auta. Nowy system oświetlenia punktowego Spot Lighting zwraca uwagę prowadzącego na pieszych, rowerzystów, a nawet na duże zwierzęta, które znajdują się na drodze lub w jej sąsiedztwie.

Ford-swiat2

– Wiele osób, które podróżują po zmroku musiało kiedyś wykonać szybki manewr omijania przeszkody, która nagle znalazła się na drodze. Opracowane przez Forda systemy Advanced Front Lighting System and Spot Lighting, pracujące w oparciu o kamerę, informują kierowcę o zagrożeniach, jakie w każdym momencie mogą pojawić się na torze ruchu auta – powiedział Ken Washington, wiceprezes, Ford Research and Advanced Engineering.

System Advanced Front Lighting System pracuje w oparciu o kamerę oraz oferowane już w modelach Forda systemy reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System i rozpoznawania znaków drogowych. Układ zapewnia kierowcy lepszą widoczność podczas dojazdu do ronda oraz znaków „stop” i „ustąp pierwszeństwa”.

System wykorzystuje również dane GPS, aby lepiej doświetlić zakręty i wzniesienia na wybranej trasie. Jeśli dane GPS nie są dostępne, układ wykorzystuje skierowaną do przodu kamerę zainstalowaną za przednią szybą u podstawy lusterka wstecznego do wykrywania linii ograniczających pas ruchu i przewidywania ukształtowania drogi – w ten sposób system lepiej doświetla zakręty.

Ford_swiat3

Kolejną innowacją jest możliwość zapisywania informacji pozyskanych przez kamerę w systemie nawigacji satelitarnej. Jeśli kierowca będzie jechał tą samą trasą drugi raz, reflektory automatycznie dostosują się do warunków, aby lepiej oświetlić drogę.

Advanced Front Lighting System pracujący w oparciu o kamerę został opracowany w europejskim centrum badań i innowacji Forda w niemieckim Akwizgranie, przy czym Ford szacuje, iż nowy układ pojawi się na rynku w niedalekiej przyszłości.

System Spot Lighting – znajdujący się obecnie w fazie przedprodukcyjnej – wykorzystuje kamerę na podczerwień zamontowaną za osłoną chłodnicy, która jednocześnie lokalizuje i śledzi nawet osiem osób lub większych zwierząt, jak na przykład psy, z odległości do 120 metrów.

Ford_swiat4

System prezentuje kierowcy dwa zagrożenia, wyświetlając na drodze kropkę i pasek za pośrednictwem dwóch specjalnych diod LED umieszczonych obok świateł przeciwmgielnych. Wyróżnione obiekty są wyświetlane na pokładowym ekranie i otaczane żółtą lub czerwoną ramką w zależności od odległości i stopnia zagrożenia.

– System Advanced Front Lighting System pracujący w oparciu o kamerę ułatwia kierowcom podróżowanie po zmroku nieznaną drogą, prezentując im potencjalne zagrożenia. Podczas dojazdu do ronda nasz system doświetla zjazdy i pomaga dostrzec pieszych lub rowerzystów przekraczających drogę. Z kolei system Spot Lighting uwidacznia potencjalne zagrożenia na drodze, wykrywając pieszych, rowerzystów, a nawet większe zwierzęta – powiedział Michael Koherr, pracownik zespołu badawczego, Lighting Systems, Ford of Europe.

Sprawozdania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego dowodzą, że na nieoświetlonych drogach istnieje nieporównywalnie większe ryzyko dojścia do wypadku, który może spowodować uszczerbek na zdrowiu a nawet śmierć. Ford jest jednym z prekursorów zaawansowanych systemów oświetlenia.

Ford_swiat5

Lista układów, które są już oferowane w samochodach Forda:

Dynamiczne reflektory LED, łączące w pełni LED-owe reflektory o charakterystyce światła zbliżonej do dziennego z system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System. System dostosowuje strumień światła do warunków panujących na drodze, wybierając jedno z siedmiu ustawień w zależności od prędkości jazdy, zewnętrznych warunków oświetleniowych, kąta skrętu kierownicy, odległości do poprzedzającego pojazdu oraz działania wycieraczek.

System reflektorów adaptacyjnych LED ze światłami drogowymi zapewniającymi maksymalne doświetlenie drogi bez ryzyka oślepiania, który wykrywa pojazdy jadące z przeciwka, a następnie wygasza wybrany sektor reflektorów, który może oślepić kierowcę innego pojazdu, zapewniając jednocześnie maksymalne oświetlenie pozostałego obszaru drogi.

System automatycznych świateł drogowych, który wykrywa zbliżające się pojazdy i automatycznie przełącza światła drogowe na światła mijania, a po minięciu pojazdu z powrotem na światła drogowe.