Nowy Ford Kuga, który debiutuje w Europie, jest ważnym punktem strategii Forda zakładającej dalszy rozwój na europejskim rynku SUV-ów. Samochód został wyposażony w szereg najnowocześniejszych technologii.
Mieliśmy okazję przejechać kilkaset kilometrów nowym modele, wyposażonym w silnik benzynowy EcoBoost. Oto nasze pierwsze wrażenia.
Zobacz także:
TESTY
Najważniejsze systemy w nowym Fordzie Kuga to: opracowany przez Forda inteligentny napęd na wszystkie koła z układem kontroli jazdy na zakrętach (CC), pierwszy w segmencie systemem zdalnego otwierania pokrywy bagażnika poprzez wykonanie odpowiedniego ruchu stopą pod tylnym zderzakiem oraz system SYNC z funkcją wzywania pomocy (Emergency Assistance).
Wiodące w klasie właściwości jezdne
Inteligentny system napędu na wszystkie koła AWD analizuje warunki drogowe dwadzieścia razy szybciej, niż zajmuje mrugnięcie powieką i na podstawie zebranych informacji dostosowuje rozdział napędu pomiędzy poszczególne koła, oferując kierowcy doskonałe właściwości jezdne oraz odpowiednią trakcję.
Głównym zadaniem systemu AWD przy niskich prędkościach jest zapewnienie najlepszej trakcji. Z kolei przy prędkościach powyżej 30 km/h system działa tak, aby dostarczyć kierowcy lepsze właściwości jezdne, bardziej precyzyjne prowadzenie i szybsze reakcje. Prowadzący może też obserwować bieżące zapotrzebowanie na moment obrotowy przy każdym kole na specjalnym wyświetlaczu.
Opracowany przez Forda układ CC dba o zachowanie bezpieczeństwa jazdy podczas zbyt szybkiego wejścia w zakręt. System przeciwdziała wystąpieniu zbyt dużej podsterowności poprzez uruchomienie hamulców z dużą siłą, a gdy kierowca nadal naciska pedał przyspieszenia może również ograniczyć moment obrotowy silnika.
– Układ kontroli jazdy na zakrętach (CC) wspiera kierowców w sytuacjach, gdy nie dostosują prędkości do warunków panujących na drodze lub do jej profilu. Najlepszym przykładem takiej sytuacji jest ostry zjazd z autostrady. Jeśli kierowca nie zredukuje prędkości do odpowiedniej granicy, system podejmie automatyczną interwencję i bezpiecznie wyhamuje pojazd o około 16 km/h w ciągu każdej sekundy działania – powiedział nam Michael Nentwig, asystent głównego inżyniera w pionie samochodów segmentu C, Ford of Europe.
I z taka argumentacja trudno się nie zgodzić! Sprawdziliśmy – to rzeczywiście działa. I to perfekcyjnie!
Wyższa dynamika i precyzja pokonywana zakrętów to również zasługa unowocześnionego układu poprawiającego stabilność na zakrętach (TVC), który został opracowany na potrzeby Forda Focus RS. System pomaga uzyskać typowe dla Forda właściwości jezdne dające dużą radość z prowadzenia pojazdu poprzez delikatne przyhamowanie wewnętrznych kół podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Innowacyjne rozwiązania
Nowy, stylowy Ford Kuga oferuje więcej miejsca na bagaże, niż model obecnej generacji oraz łatwiejszy dostęp do bagażnika. Opracowany przez Forda system zdalnego otwierania pokrywy bagażnika poprzez wykonanie odpowiedniego ruchu stopą pod tylnym zderzakiem pozwala na szybkie otwarcie lub zamknięcie bagażnika. W porównaniu z modelem oferowanym obecnie, przedział bagażowy nowego Forda Kuga jest o 46 litrów większy, natomiast tylne siedzenia można złożyć jednym prostym ruchem, uzyskując płaską powierzchnię ładunkową.
Nowy Ford Kuga jest też dużo lepiej wyciszony od poprzednika, zarówno pod względem szumów wiatru, jak i odgłosów docierających do kabiny z nawierzchni. Wiodąca w segmencie wydajność akustyczna to zasługa zastosowania innowacyjnych luster eliptycznych do wyodrębnienia elementów nadwozia, które generują hałas i wibracje w kabinie pasażerskiej.
Nowy SUV Forda został zaprojektowany tak, aby wywoływać równie dobre wrażenie ogólne, jak przy bliższym poznaniu. Z tego względu odstępy między panelami nadwozia mają maksymalnie 0,5 mm. Wrażenie wysokiej jakości wewnątrz potęgują miękkie i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe tablicy przyrządów oraz górnych paneli drzwi. Szczególną uwagę przywiązano do ukrycia zatrzasków ruchomych elementów, jak pokrywy bagażnika, osłon przeciwsłonecznych czy schowka przed pasażerem. Nowy Ford Kuga został też wyposażony w otwierane panoramiczne okno dachowe.
Ford Kuga będzie dostępny w kolorze Ginger Ale o delikatnym zielonym odcieniu, który podkreśla terenowe możliwości auta, natomiast jego głębokie, wyrafinowane wykończenie harmonizuje z eleganckim, miejskim stylem. W Europie będzie też oferowany kolor Sterling Grey.
Oszczędny!
Nowy Ford Kuga oferuje relatywnie niskie zużycie paliwa. Uzyskane to zostało dzięki wprowadzeniu do oferty nowoczesnych jednostek napędowych, w tym po raz pierwszy, silników benzynowych EcoBoost.
Nowy Ford Kuga jest oferowany z benzynową jednostką 1,6 litra EcoBoost dostępną w dwóch wariantach – 150 KM z napędem na przednie koła oraz 182 KM z napędem na cztery koła. W pierwszym przypadku średnie zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100 km, a emisja CO2 utrzymuje się na poziomie 154 g/km. Mocniejszy wariant zużywa średnio 7,7 l/100 km i wydziela 179 gramów CO2 na kilometr.
W gamie znajduje się również silnik wysokoprężny 2,0 litra TDCi Duratorq w wersji o mocy 140 KM z napędem na przednie koła i AWD – zużywającej średnio 5,3 l/100 km i wydzielającej 139 gramów CO2 na kilometr – oraz 163 KM, która zadowala się średnio 5,9 litrami paliwa na 100 kilometrów i emituje 154 g/km CO2.
W całej gamie dostępne są też elementy z zakresu technologii ECOnetic, które zmniejszają zyżycie paliwa. Są to: oszczędny tryb pracy silnika EcoMode, wskaźnik zmiany biegu oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika, która ogranicza opór aerodynamiczny. Modele z napędem na wszystkie koła oferowane będą z automatyczną skrzynią biegów.
Bezpieczeństwo
Ford Kuga otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Instytutu Euro NCAP. Ogólne bezpieczeństwo oceniono na 88 proc. – to najwyższy wynik w kategorii SUV-ów średniej wielkości.
Niezależna organizacja promująca bezpieczeństwo przyznała również Fordowi Kuga nagrodę Euro NCAP Advanced za system SYNC z funkcją wzywania pomocy (Emergency Assistance). Po aktywacji poduszek powietrznych lub odcięciu dopływu paliwa funkcja wzywania pomocy wykorzystuje pokładowy lokalizator GPS oraz telefon komórkowy kierowcy podłączony przez Bluetooth, aby wybrać numer alarmowy i przekazać współrzędne miejsca wypadku w języku odpowiednim dla danego regionu.
Inne systemy wspomagające kierowcę zastosowane w nowym Fordzie Kuga to: system wspomagający parkowanie, sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, system kontroli pasa ruchu, automatyczny przełącznik świateł drogowych, funkcja monitorowania koncentracji kierowcy oraz system rozpoznawania znaków drogowych.
W konstrukcji pojazdu inżynierowie Forda wykorzystali stal o bardzo wysokiej wytrzymałości, a także specjalnie zaprojektowane wzmocnienia wokół panoramicznego okna dachowego, które zapewniają odpowiednią sztywność i wytrzymałość. Nowy Ford Kuga został również wyposażony w układ zapobiegającym przechyłowi i wywróceniu pojazdu (Roll Stability Control) oraz układ stabilizacji toru jazdy przyczepy (Trailer Sway Control).
Produkcja nowego Forda Kuga odbywa się w fabryce w Walencji.
Podsumowanie
Nowy Ford Kuga to nowoczesny samochód. Z zewnątrz posiadający interesujący design, wewnątrz wygodny, jak na SUV-a – wręcz komfortowy. Dotyczy to zarówno foteli w przednim, jak i tylnym rzędzie, ale także ilości miejsca na nogi i głowę kierowcy oraz wszystkich pasażerów. Wysoka pozycja, duża szyba nie nie zasłaniające widoczności słupki pozwalają prowadzić auto w sposób spokojny i bezpieczny.
Okno dachowe pozytywnie rozświetla wnętrze. Pozytywnie – bo gdy jest taka zima, jak ta ostatnia (najmniejsza ilość słonecznych dni od ponad 60 lat), to dodatkowe światło wpadające do środka pojazdu zauważalnie poprawia nastrój jadących osób…
Nie można mieć zastrzeżeń do układu przyrządów pokładowych, dostęp do wszystkich jest intuicyjny. Wyświetlacz jest czytelny, podobnie zresztą jak ekran z podstawowymi informacjami.
Auto prowadzi się dobrze po asfalcie, co nie jest oczywiste w przypadku tego segmentu. W terenie Kuga rodziła sobie dobrze, choć podróżowaliśmy drogami pokrytymi śniegiem, lodem i błotem pośniegowym. Na szutrze, mimo, że pojazd był “obuty” w zimowe opony – także dawała sobie spokojnie radę!
Duża zasługą w prowadzeniu są liczne systemy, w które wyposażono pojazd. Ważne jednak, że nie odciągają one uwagi kierowcy od prowadzenia, włączają się w optymalnym momencie, co mieliśmy możliwość przetestowania. A system zdalnego otwierania pokrywy bagażnika jest bardzo pomocny, szczególnie dla pań.
Silnik 1,6 litra EcoBoost nawet w słabszej wersji spokojnie sobie radzi. Dane o niskim zużyciu paliwa nie są wcale przesadzone, choć oczywiście nasze auto spaliło nieco więcej, niż wskazują na to dane fabryczne. Bardzo dobrze zestrojona z motorem jest skrzynia biegów.
Reasumując: nowy Ford Kuga jest godny polecenia! Na rynku mocnych konkurentów mu jednak nie brakuje – wkrótce przekonamy się, jak będzie wyglądała jego sprzedaż…
Ford oczekuje, iż w ciągu kolejnych sześciu lat sprzeda w Europie ponad milion SUV-ów, natomiast do roku 2016 pojazdy tego typu będą stanowiły 10 proc. wszystkich modeli Forda sprzedawanych w tym regionie. Stąd obok nowego Forda Kuga na rynku pojawi się nowoczesny i innowacyjny Ford EcoSport – będący bazowym modelem Forda w segmencie SUV – oraz większy i bardziej luksusowy crossover o nazwie Ford Edge, który odniósł już duży sukces w Stanach Zjednoczonych i na innych rynkach.
DANE TECHNICZNE I WYMIARY
Zamieszczamy je poniżej w galerii.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.