Jak wynika z najnowszych badań, pół wieku po tym, jak firma Ford Motor Company zaprezentowała kultowy model Transit, samochody użytkowe nadal mają duży wpływ na kształtowanie krajobrazu gospodarczego w Europie.
Z raportu ośrodka CEBR (Centre for Economics and Business Research) wynika, że w roku 2014 firmy działające w oparciu o auta użytkowe wsparły rozwój gospodarczy we Francji, w Niemczech i w Wielkiej Brytanii łączną kwotą 584 miliardów euro, odpowiadającą ogólnej gospodarce Szwajcarii. Oznacza to wzrost o 16 procent w porównaniu z rokiem 2010.
Zobacz także:
Ford zlecił ośrodkowi CEBR sporządzenie tego raportu, aby lepiej zrozumieć wpływ, jaki samochody użytkowe wywierają na współczesną gospodarkę europejską. Raport ukazuje zwiększone wykorzystanie aut tego typu w celach transportowych w przedsiębiorstwach zajmujących się sprzedażą w Internecie, a także w nowo utworzonych firmach świadczących usługi w zakresie prac malarskich, wodno kanalizacyjnych oraz tynkarskich. Oprócz tego, vany są nadal wykorzystywane w budownictwie, transporcie, infrastrukturze użytkowej oraz w firmach serwisowych.
– Większość osób widzących każdego dnia modele Ford Transit lub inne vany na ulicach miast nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę te samochody odgrywają w rozwoju firm czy we wzroście gospodarki. Mimo zmian ekonomicznych na rynku – na przykład rosnąca liczba firm zajmujących się sprzedażą w Internecie – popyt na Forda Transita wciąż rośnie – powiedziała Barb Samardzich, dyrektor ds. operacyjnych, Ford of Europe.
W Niemczech – największej europejskiej gospodarce – sektor zakupów online wzrósł o 25 procent w porównaniu z rokiem 2014, a według prognoz wzrośnie o kolejne 23 procenty w roku 2015. W ubiegłym roku klienci z Polski i Hiszpanii wydali, odpowiednio, 23 i 20 procent więcej na zakupy w Internecie, niż w roku 2013.
Gwałtowne tempo wzrostu w tej branży przyczyniło się do wzrostu liczby samochodów użytkowych wykorzystywanych do pracy, umacniając tym samym rynek nowych vanów w kluczowych państwach Europy. Najwięcej samochodów użytkowych jeździ po drogach Francji – w 2014 roku zarejestrowanych było tam 5,2 miliona aut tego typu. Kolejne duże rynki to Hiszpania (4,6 miliona zarejestrowanych vanów), Włochy (3,8 miliona), Wielka Brytania (3,5 miliona), Polska (2,7 miliona) i Niemcy (2,3 miliona).
Spośród sześciu czołowych państw, największy wzrost – o 85 procent od 2000 roku – zanotowano w Polsce. Największą sprzedaż vanów średniej wielkości, jak Ford Transit, notuje się natomiast w Niemczech, gdzie w 2014 roku zarejestrowano 281 000 aut, w Wielkiej Brytanii (231 000) oraz we Francji (187 000).
Dzięki gamie obejmującej cztery modele, Transit pozwolił firmie Ford wspiąć się na drugie miejsce pod względem sprzedaży samochodów użytkowych w Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku. W 2012 roku Ford zajmował siódme miejsce. Sprzedaż vanów Forda wzrosła o 33 procenty w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Sprzedaż vanów napędza również wiele niewielkich przedsiębiorstw, które są tworzone szczególnie w Wielkiej Brytanii po kryzysie finansowym. Na rynku powstaje na przykład więcej firm świadczących usługi w zakresie prac malarskich, wodno- kanalizacyjnych oraz tynkarskich – w 2013 roku było ich 24 000, czyli o 30 procent więcej, niż w roku 2010.
Ośrodek CEBR (Centre for Economics and Business Research) – który tworzy raporty dla rządu Wielkiej Brytanii – ujawnił, iż korzyści ekonomiczne wynikające z wykorzystywania samochodów użytkowych dotyczą nie tylko samej działalności gospodarczej – odprowadzane podatki mają również pozytywny wpływy na finanse publiczne. W 2014 roku kierowcy vanów z Wielkiej Brytanii pokonali łącznie 102 miliardy kilometrów, czyli o 20 procent więcej, niż w 2008 roku, generując ponad 7 miliardów euro zysku z tytułu opłaty paliwowej.
Ford Transit jest jednym z najbardziej popularnych samochodów użytkowych na świecie. Do tej pory sprzedano już blisko 8 milionów egzemplarzy tego modelu. Gdyby ustawić je wszystkie jeden za drugim, stworzona w ten sposób kolumna okrążyłaby Ziemię.