FORD: PIĘĆ TRYBÓW JAZDY W MODELU GT – NA TOR I NA DROGĘ PUBLICZNĄ

ford_gt-tryb1

Nowy Ford GT oferuje do wyboru pięć trybów jazdy Drive Mode, które pozwalają kierowcy zoptymalizować osiągi tego wykonanego z włókna węglowego auta dysponującego silnikiem o mocy 647 KM, dostosowując charakterystykę jazdy do warunków na drodze lub na torze.

Eksperci z Ford Performance wzięli pod uwagę opinie właścicieli supersamochodów, zapewniając łatwą eksploatację na co dzień oraz porywające osiągi podczas wyścigu.


Zobacz także:

SPORT

ROZMAITOŚCI


 

Dostępne są następujące tryby jazdy:
• Normal – przeznaczony do jazdy na co dzień;
• Wet – przeznaczony do jazdy na mokrej nawierzchni;
• Sport – przeznaczony dla entuzjastów jazdy w sportowym stylu;
• Track – przeznaczony do wyścigów;
• V-Max – przeznaczony do osiągania maksymalnej prędkości podczas jazdy na prostym odcinku drogi.

ford_gt-tryb2

– Skupiliśmy się na uproszczeniu obsługi. Zoptymalizowanie ustawień tego modelu pod kątem praktycznie każdej sytuacji drogowej było dla nas priorytetem, ponieważ chcieliśmy, aby nabywcy zawsze czerpali dużą satysfakcję z jazdy tym autem – mówi Derek Bier, manager Ford GT.

Każdy tryb jazdy został dostosowany do konkretnych warunków jazdy. Zespół inżynierów stworzył cyfrowy wyświetlacz, który dostosowuje układ prezentowanych wskazań do każdego z pięciu dostępnych trybów, potęgując tym samym wrażenia z eksploatacji samochodu.

– Przełączanie kolejnych trybów powoduje zmianę ustawień elektronicznych, mechanicznych i aerodynamicznych – powiedział Nick Terzes, kierownik działu inżynieryjnego Ford GT.

Wystarczy tylko przekręcić pokrętło umieszczone na kierownicy inspirowanej światem Formuły 1, aby błyskawicznie przekształcić nowy supersamochód z auta drogowego w wyścigową maszynę torową, oferującą maksymalne osiągi i odpowiednią siłę docisku.

ford_gt-tryb3

Ford GT został również wyposażony w zaawansowaną, ale łatwą w obsłudze procedurę startu Launch Control, która zapewnia optymalną trakcję podczas dynamicznego ruszania z miejsca. System został zaprojektowany do użytku na torze wyścigowym i jest dostępny we wszystkich trybach, z wyjątkiem ustawienia Wet. Procedurę aktywuje się z poziomu ekranu w desce rozdzielczej z wykorzystaniem przełączników na kole kierownicy.

Po uruchomieniu procedury, na wyświetlaczu pojawia się ikona „LC”. W tym momencie kierowca musi lewą nogą wcisnąć pedał hamulca, a prawą docisnąć do podłogi pedał gazu. System zasygnalizuje swoją gotowość poprzez zmianę koloru ikony „LC” na zielony. Kierowca powinien wówczas zdjąć lewą nogę z pedału hamulca, a Ford GT dynamicznie ruszy z miejsca.

Tryb Normal
W trybie Normal prześwit Forda GT wynosi 120 mm, dzięki czemu samochód może z łatwością pokonywać dziury w nawierzchni i progi zwalniające oraz wjeżdżać na wysokie podjazdy. Działanie przepustnicy i skrzyni biegów jest dostosowane do normalnej jazdy, a kierowca nie może dezaktywować układu stabilizacji toru jazdy i systemu kontroli trakcji.

Tylne skrzydło wysuwa się automatycznie przy prędkości 145 km/h, zapewniając lepsze właściwości aerodynamiczne i schowa się przy zwolnieniu do 130 km/h. W momencie wykrycia przez czujniki sytuacji, w której kierowca agresywnie wytraca prędkość, skrzydło wysunie się, pełniąc rolę hamulca aerodynamicznego.

W trybach Normal i Wet dostępne jest komfortowe (Comfort) ustawienie zawieszenia. Poprzez naciśnięcie przycisku Comfort kierowca może aktywować bardziej miękką amortyzację na wyboistych drogach, co jest osiągane poprzez regulację dobicia i odbicia amortyzatorów bez pogorszenia kontroli nad zachowaniem samochodu.

ford_gt-tryb5

Tryb Wet
Tryb Wet aktywuje standardowe ustawienia trybu Normal, odpowiednio dostosowując jednak działanie przepustnicy do jazdy na śliskiej nawierzchni, pomagając tym samym kierowcy utrzymać stabilność auta w warunkach niskiej przyczepności.

Tryb Sport
Włączenie trybu Sport powoduje wyostrzenie reakcji przepustnicy połączonej z podwójnie doładowanym silnikiem 3,5 litra V6 EcoBoost, a także zmianę ustawień systemu podtrzymywania ciśnienia doładowania. System ten został dopracowany w samochodzie wyścigowym Ford GT biorącym udział w wyścigu Le Mans, a jego zadaniem jest utrzymywanie turbosprężarek w gotowości, aby mogły zapewnić doładowanie na każde życzenie kierowcy.

Dzięki systemowi AdvanceTrac kierowca może również dostosować ustawienia układu stabilizacji toru jazdy i systemu kontroli trakcji, wybierając jedno z trzech dodatkowych ustawień. Parametry „widened slip” (większy poślizg), „yaw” (kontrola zbaczania z toru jazdy) i „oversteer” (nadsterowność) pozwalają kierowcom sprawdzić dynamiczne możliwości jezdne Forda GT. Prześwit wynosi 120 mm, a ustawienie komfortowe zostaje dezaktywowane.

– Poszczególne stopnie kalibracji pozwalają uzyskać bardziej agresywne reakcje samochodu, gdzie drobne zmiany w działaniu przepustnicy przekładają się na skrócenie czasu przyspieszenia. Zmiany biegów są szybsze, a sprzęgła rozłączają się i załączają błyskawicznie, zapewniając najbardziej dynamiczne przyspieszenie. Kierowcy mogą korzystać z trybu Sport na torze – samochód zagwarantuje wówczas bardzo dobre osiągi – powiedział Terzes.

ford_gt-tryb4

Tryb Track
Tryb Sport może być z powodzeniem wykorzystywany na wielu torach – szczególnie na takich, które wymagają wyższego prześwitu – natomiast tryb Track został zoptymalizowany ściśle pod warunki panujące podczas wyścigów.

Po ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji P, kierowca za pomocą przełącznika może aktywować system hydrauliczny, który obniży nadwozie o 50 mm. Ponadto zostanie maksymalnie zwiększona sztywność sprężyn i amortyzatorów. Wysunie się też tylne skrzydło – wraz z tzw. Gurney Flap, czyli specjalną listwą montowaną na krawędzi tylnego spojlera – a aerodynamiczne otwory w przednim pasie zostaną zamknięte, aby zapewnić maksymalną siłę docisku. Wszystko to trwa mniej, niż 2 sekundy.

– Ten tryb jest przeznaczony wyłącznie na tor wyścigowy. Różni się on znacząco nawet od ustawienia Sport. Wszystko jest tu podporządkowane ekstremalnej jeździe torowej – mówi Terzes.

Tryb V-Max
W trybie V-Max – co oznacza „prędkość maksymalną” – ustawienia są dobierane tak, aby umożliwić autu osiągnięcie prędkości maksymalnej. Prześwit jest taki sam, jak w trybie Track, przy czym wszystkie elementy aerodynamiczne są schowane, aby zminimalizować opór powietrza. System stabilizacji toru jazdy pozostaje aktywny, aby utrzymać samochód na torze jazdy. Tryb V-Max może zostać aktywowany wyłącznie po zatrzymaniu Forda GT i ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji P.

– Tryb V-Max został stworzony po to, aby umożliwić Fordowi GT uzyskanie maksymalnej prędkości podczas jazdy na prostym odcinku drogi. Mogę potwierdzić, że ten tryb działa znakomicie – powiedział Terzes.