Nowy Ford GT oferuje do wyboru pięć trybów jazdy Drive Mode, które pozwalają kierowcy zoptymalizować osiągi tego wykonanego z włókna węglowego auta dysponującego silnikiem o mocy 647 KM, dostosowując charakterystykę jazdy do warunków na drodze lub na torze.
Eksperci z Ford Performance wzięli pod uwagę opinie właścicieli supersamochodów, zapewniając łatwą eksploatację na co dzień oraz porywające osiągi podczas wyścigu.
Zobacz także:
Dostępne są następujące tryby jazdy:
• Normal – przeznaczony do jazdy na co dzień;
• Wet – przeznaczony do jazdy na mokrej nawierzchni;
• Sport – przeznaczony dla entuzjastów jazdy w sportowym stylu;
• Track – przeznaczony do wyścigów;
• V-Max – przeznaczony do osiągania maksymalnej prędkości podczas jazdy na prostym odcinku drogi.
– Skupiliśmy się na uproszczeniu obsługi. Zoptymalizowanie ustawień tego modelu pod kątem praktycznie każdej sytuacji drogowej było dla nas priorytetem, ponieważ chcieliśmy, aby nabywcy zawsze czerpali dużą satysfakcję z jazdy tym autem – mówi Derek Bier, manager Ford GT.
Każdy tryb jazdy został dostosowany do konkretnych warunków jazdy. Zespół inżynierów stworzył cyfrowy wyświetlacz, który dostosowuje układ prezentowanych wskazań do każdego z pięciu dostępnych trybów, potęgując tym samym wrażenia z eksploatacji samochodu.
– Przełączanie kolejnych trybów powoduje zmianę ustawień elektronicznych, mechanicznych i aerodynamicznych – powiedział Nick Terzes, kierownik działu inżynieryjnego Ford GT.
Wystarczy tylko przekręcić pokrętło umieszczone na kierownicy inspirowanej światem Formuły 1, aby błyskawicznie przekształcić nowy supersamochód z auta drogowego w wyścigową maszynę torową, oferującą maksymalne osiągi i odpowiednią siłę docisku.
Ford GT został również wyposażony w zaawansowaną, ale łatwą w obsłudze procedurę startu Launch Control, która zapewnia optymalną trakcję podczas dynamicznego ruszania z miejsca. System został zaprojektowany do użytku na torze wyścigowym i jest dostępny we wszystkich trybach, z wyjątkiem ustawienia Wet. Procedurę aktywuje się z poziomu ekranu w desce rozdzielczej z wykorzystaniem przełączników na kole kierownicy.
Po uruchomieniu procedury, na wyświetlaczu pojawia się ikona „LC”. W tym momencie kierowca musi lewą nogą wcisnąć pedał hamulca, a prawą docisnąć do podłogi pedał gazu. System zasygnalizuje swoją gotowość poprzez zmianę koloru ikony „LC” na zielony. Kierowca powinien wówczas zdjąć lewą nogę z pedału hamulca, a Ford GT dynamicznie ruszy z miejsca.
Tryb Normal
W trybie Normal prześwit Forda GT wynosi 120 mm, dzięki czemu samochód może z łatwością pokonywać dziury w nawierzchni i progi zwalniające oraz wjeżdżać na wysokie podjazdy. Działanie przepustnicy i skrzyni biegów jest dostosowane do normalnej jazdy, a kierowca nie może dezaktywować układu stabilizacji toru jazdy i systemu kontroli trakcji.
Tylne skrzydło wysuwa się automatycznie przy prędkości 145 km/h, zapewniając lepsze właściwości aerodynamiczne i schowa się przy zwolnieniu do 130 km/h. W momencie wykrycia przez czujniki sytuacji, w której kierowca agresywnie wytraca prędkość, skrzydło wysunie się, pełniąc rolę hamulca aerodynamicznego.
W trybach Normal i Wet dostępne jest komfortowe (Comfort) ustawienie zawieszenia. Poprzez naciśnięcie przycisku Comfort kierowca może aktywować bardziej miękką amortyzację na wyboistych drogach, co jest osiągane poprzez regulację dobicia i odbicia amortyzatorów bez pogorszenia kontroli nad zachowaniem samochodu.
Tryb Wet
Tryb Wet aktywuje standardowe ustawienia trybu Normal, odpowiednio dostosowując jednak działanie przepustnicy do jazdy na śliskiej nawierzchni, pomagając tym samym kierowcy utrzymać stabilność auta w warunkach niskiej przyczepności.
Tryb Sport
Włączenie trybu Sport powoduje wyostrzenie reakcji przepustnicy połączonej z podwójnie doładowanym silnikiem 3,5 litra V6 EcoBoost, a także zmianę ustawień systemu podtrzymywania ciśnienia doładowania. System ten został dopracowany w samochodzie wyścigowym Ford GT biorącym udział w wyścigu Le Mans, a jego zadaniem jest utrzymywanie turbosprężarek w gotowości, aby mogły zapewnić doładowanie na każde życzenie kierowcy.
Dzięki systemowi AdvanceTrac kierowca może również dostosować ustawienia układu stabilizacji toru jazdy i systemu kontroli trakcji, wybierając jedno z trzech dodatkowych ustawień. Parametry „widened slip” (większy poślizg), „yaw” (kontrola zbaczania z toru jazdy) i „oversteer” (nadsterowność) pozwalają kierowcom sprawdzić dynamiczne możliwości jezdne Forda GT. Prześwit wynosi 120 mm, a ustawienie komfortowe zostaje dezaktywowane.
– Poszczególne stopnie kalibracji pozwalają uzyskać bardziej agresywne reakcje samochodu, gdzie drobne zmiany w działaniu przepustnicy przekładają się na skrócenie czasu przyspieszenia. Zmiany biegów są szybsze, a sprzęgła rozłączają się i załączają błyskawicznie, zapewniając najbardziej dynamiczne przyspieszenie. Kierowcy mogą korzystać z trybu Sport na torze – samochód zagwarantuje wówczas bardzo dobre osiągi – powiedział Terzes.
Tryb Track
Tryb Sport może być z powodzeniem wykorzystywany na wielu torach – szczególnie na takich, które wymagają wyższego prześwitu – natomiast tryb Track został zoptymalizowany ściśle pod warunki panujące podczas wyścigów.
Po ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji P, kierowca za pomocą przełącznika może aktywować system hydrauliczny, który obniży nadwozie o 50 mm. Ponadto zostanie maksymalnie zwiększona sztywność sprężyn i amortyzatorów. Wysunie się też tylne skrzydło – wraz z tzw. Gurney Flap, czyli specjalną listwą montowaną na krawędzi tylnego spojlera – a aerodynamiczne otwory w przednim pasie zostaną zamknięte, aby zapewnić maksymalną siłę docisku. Wszystko to trwa mniej, niż 2 sekundy.
– Ten tryb jest przeznaczony wyłącznie na tor wyścigowy. Różni się on znacząco nawet od ustawienia Sport. Wszystko jest tu podporządkowane ekstremalnej jeździe torowej – mówi Terzes.
Tryb V-Max
W trybie V-Max – co oznacza „prędkość maksymalną” – ustawienia są dobierane tak, aby umożliwić autu osiągnięcie prędkości maksymalnej. Prześwit jest taki sam, jak w trybie Track, przy czym wszystkie elementy aerodynamiczne są schowane, aby zminimalizować opór powietrza. System stabilizacji toru jazdy pozostaje aktywny, aby utrzymać samochód na torze jazdy. Tryb V-Max może zostać aktywowany wyłącznie po zatrzymaniu Forda GT i ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji P.
– Tryb V-Max został stworzony po to, aby umożliwić Fordowi GT uzyskanie maksymalnej prędkości podczas jazdy na prostym odcinku drogi. Mogę potwierdzić, że ten tryb działa znakomicie – powiedział Terzes.