FORD: PICKUP RANGER RAPTOR PORADZI SOBIE W KAŻDYM TERENIE

ford-ranger+raptor1

Ford Ranger to najlepiej sprzedający się w Europie pick-up. Nowy model Raptor to wytrzymała i najmocniejsza wersja samochodu, który wkracza do Europy.

Pierwsze dostawy spodziewane są w połowie roku. Opracowany przez Ford Performance skierowany jest do prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

PREMIERY


 

Pierwszy w historii Ranger Raptor, napędzany będzie wersją Bi-turbo 2-litrowego silnika wysokoprężnego EcoBlue, dysponującego mocą 213 KM i momentem obrotowym 500 Nm. Pojazd otrzyma nową, 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów.

ford-ranger+raptor2

Majestatycznemu wyglądowi, który uzyskano dzięki dużym wymiarom i ekstremalnej stylizacji Rangera, towarzyszy unikalne podwozie Ford Performance, zoptymalizowane pod kątem wysokiej prędkości jazdy po bezdrożach i zdolności do jazdy w dowolnym terenie.

W pierwszym kwartale 2019 roku Ford sprzedał 13 600 Rangerów w Europie. Stanowi to wzrost o ponad 15 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Wytrzymały i wyrafinowany

Podwozie Rangera Raptora zbudowano tak, by wytrzymało ekstremalne przygody w terenie. Niezwykle mocna rama korzysta z wysokowytrzymałej stali niskostopowej, by przetrwać obciążenia przenoszone w czasie wyścigów terenowych.

Wywodzące się z rajdów terenowych zawieszeniea zostało specjalnie zaprojektowane, by poradzić sobie przy dużej prędkości z przerażającym przeciętnego kierowcę terenem. Szerszy, w porównaniu z Rangerem XL, aż o 150 mm rozstaw kół i o 51 mm wyższy prześwit, pozwalają utrzymać pełną kontrolę, a nawet komfort jazdy.

ford-ranger+raptor3

Amortyzatory Fox z tłumieniem zależnym od położenia zapewniają wyższe siły tłumiące w ekstremalnych warunkach, zapewniając możliwości jazdy w terenie oraz niższe siły tłumienia w bardziej umiarkowanych warunkach, co zapewnia płynniejszą jazdę drogową. Skok przedniego amortyzatora zwiększono o 32 procent, tylnego o 18 procent.

Wysokowydajne amortyzatory o średnicy 2,5 cala (63,5 mm) są obsługiwane przez aluminiowe ramiona sterujące, z wystającymi wieżami amortyzującymi z przodu. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych.

Hamulce przedniej osi wyposażono w dwutłoczkowe zaciski, o średnicach tłoczków zwiększonych do 51 mm, o ponad 20 proc. w porównaniu ze standardowym Rangerem oraz w wentylowane tarcze o wymiarach 332 mm na 32 mm. Skuteczność hamulców tylnej osi zwiększono dzięki zaciskom 54 mm i wentylowanym tarczom o wymiarach 332 mm na 24 mm.

ford-ranger+raptor4

Terenowe opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały opracowane specjalnie dla modelu. Opony mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości posiadają wytrzymałe ścianki boczne, które pozwalają na pewne poruszanie się na najbardziej nieprzyjaznym bezdrożu, a agresywny terenowy wzór bieżnika zapewnia „żelazną” przyczepność w warunkach nawierzchni mokrych, błotnych, piaskowych i śniegowych.

Konstrukcja podwozia idzie w parze z off- roadową geometrią i zestrojeniem zawieszenia, które zapewnia prześwit do 283 mm i głębokość brodzenia 850 mm. Kąt najazdu 32,5 stopnia oraz kąty rampowy i zejścia 24 stopnie zapewniają imponujące możliwości w najtrudniejszym terenie. Nowa płyta osłonowa wykonana jest z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm i jest dodatkiem do standardowej osłony silnika i osłon dolnych reduktora.

ford-ranger+raptor5

Dostrojony do każdego terenu

Ranger Raptor umożliwia kierowcy wybór spośród sześciu trybów pracy systemu Terrain Management, by umożliwić optymalne radzenie sobie z różnymi scenariuszami jazdy i rodzajami warunków terenowych:
tryb normalny (Normal);
tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie;
tryb trawa/ szuter/ śnieg (Grass/Gravel/Snow) – przewidziany do bezpiecznej i pewnej jazdy po śliskich i nierównych nawierzchniach;
• tryb błoto/ piasek (Mud/Sand) – dostrajanie reakcji pojazdu w celu uzyskania optymalnej przyczepności w głębokich, miękkich nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto;
• tryb jazdy po skałach (Rock) – specjalnie dostosowany do skalistego terenu pokonywanego przy niskiej prędkości;
• tryb rajdu pustynnego (Baja) – dostrajanie reakcji do szybkiej sportowej jazdy w terenie.

ford-ranger+raptor6

Inżynierowie Forda nieprzerwanie przez 200 godzin dokładnie przetestowali potężny 2-litrowy silnik Bi-turbo EcoBlue i 10-biegową przekładnię automatyczną Rangera Raptora. Obie turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Przy wyższych obrotach, większa, niskociśnieniowa turbosprężarka zapewnia osiąganie mocy maksymalnej.

10-biegową przekładnię automatyczną Forda pożyczono od F-150 Raptora. Została ona zbudowana ze stali o wysokiej wytrzymałości, stopów aluminium i kompozytów, by zoptymalizować jej wytrzymałość i masę. Większy zakres przełożeń przekłada się na lepsze przyspieszenia, dynamiczniejsze reakcje i mniejsze zużycie paliwa 8,9 l/ 100 km i niższą emisję CO2 – 233 g/ km.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, obejmują: ulepszoną wersję systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę toru jazdy przyczepy, asystenta ruszania na wzniesieniu, kontrolę zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia Load Adaptive Control.

ford-ranger+raptor7

Praktyczne rozwiązania

W skład rozwiązań wchodzi system łączności i rozrywki SYNC 3, który umożliwia kierowcom kontrolowanie dźwięku, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych, konwersacyjnych poleceń głosowych. Centralny 8-calowy kolorowy ekran dotykowy może być obsługiwany za pomocą gestów szczypania i przesuwania, system jest także wyposażony w nawigację satelitarną. Modem FordPass Connect zapewnia łączność w czasie jazdy.

Funkcjonalność

Nowy, agresywny design, wzmocniony kolorami nadwozia: Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White i Conquer Grey, odwołuje się do osiągów samochodu i jego funkcjonalności. Przedni wlot powietrza, inspirowany modelem F 150 Raptor dominuje w przestrzeni między ksenonowymi reflektorami i mocowanym do ramy przednim zderzakiem, który zawiera nowe diodowe światła przeciwmgielne oraz funkcjonalne kanały powietrzne.

Kompozytowe błotniki przednie nie boją się uszkodzeń. Zmodyfikowany tylny zderzak posiada zintegrowany hak holowniczy o uciągu 2500 kg. Dwa przednie zaczepy haka wyciągarki mają wytrzymałość do 4 635 kg, a dwa tylne 3 863 kg. Skrzynia ładunkowa o wymiarach 1 560 x 1 773 mm została zaprojektowana z myślą o weekendowych wypadach. Klapa tylna wykorzystuje nowy zespół podnośników.

ford-ranger+raptor8

Wewnątrz skórzane siedzenia, wykończone materiałem o fakturze zamszu, zapewniają pewne podparcie i są specjalnie zaprojektowane do szybkiej jazdy w terenie. Wyposażono je w siedziska o zwiększonej sprężystości. Niebieskie szwy i skórzane akcenty podkreślają klimat auta. Lekkie, wykonane z magnezu sportowe łopatki sterowania przekładnią umożliwiają dynamiczne zmiany biegów, a samą kierownicę ozdobiono wytłaczanym logo Raptor.

Dziedzictwo wyścigów pustynnych

Ford Ranger Raptor w wersji Baja nawiązuje nazwą do wyczerpującego rajdu wytrzymałościowego Baja 1000 na półwyspie Baja w Meksyku, w Kalifornii, jednej z najbardziej prestiżowych imprez off- roadowych na świecie. Nowy model pozostaje wierny DNA poprzednika, F-150 SVT Raptor, który w 2008 roku zajął trzecie miejsce w Baja 1000, zanim trafił do sprzedaży w USA w 2010 roku.