FORD: PICK-UP RANGER JUŻ W POLSCE – UNIWERSALNY I POMOCNY

fo-rang1

Solidny i nowoczesny nowy pickup Ford Ranger zadebiutował w Europie podczas salonu samochodowego IAA Motor Show we Frankfurcie jesienią ubiegłego roku.

Wiosną br. dotarł do naszego kraju, pojawiając się w autoryzowanych salonach sprzedaży. Mieliśmy okazję odbycia jazd samochodem – na zaproszenie polskiego oddziału producenta wykonaliśmy pierwsze mini-testy w terenowych warunkach: na terenie żwirowni na Mazowszu.


Zobacz także:

TESTY


 

Nowy Ford Ranger łączy to, co sprawdzone i praktyczne, z nowoczesną technologią i stylistyką. Wytrzymałość i świetne osiągi idą w parze z relatywnie niskim zużyciem paliwa oraz śmiałą linią nadwozia. Auto bez problemu przewiezie ładunek o masie do 1403 kg, poradzi sobie z holowaniem przyczepy o maksymalnym obciążeniu 3500 kg oraz pokona wodne przeszkody o głębokości do 800 mm.

Jeszcze więcej praktycznych rozwiązań

Technologia Ford SYNC 2 z obsługą głosową oraz z nowym, dotykowym, kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 8”, inteligentny tempomat z funkcją wczesnego ostrzegania, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych oraz monitorowania koncentracji kierowcy. To nowe technologie, które są uzupełnieniem bogatego wyposażenia Forda Ranger.

Ford SYNC 2 pozwala obsługiwać odtwarzacz muzyki, telefon, nawigację oraz klimatyzację za pomocą prostych poleceń głosowych lub za pośrednictwem 8” kolorowego ekranu dotykowego. Oczywiście jeszcze nie na wszystkich rynkach, ale system może przedstawić listę pobliskich restauracji. Wystarczy, że kierowca powie komendę „I’m hungry” („Jestem głodny”) lub wejdzie w przewodnik Michelin, w którym znajdzie lokal i zarezerwuje stolik.

Inteligentny tempomat utrzymuje prędkość ustawioną przez kierowcę. Gdy czujniki wykryją, że zbliżamy się do pojazdu poprzedzającego, samochód przyhamuje, aby zapewnić bezpieczną odległość. Gdy droga znów będzie pusta, system przywróci ustawioną prędkość. System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu – Lane Keeping System korzystając z umieszczonej z przodu pojazdu kamery monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, że pojazd zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie.

 

W przypadku wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu ostrzega o tym kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy i wyświetlenie kontrolki na desce rozdzielczej. Gdy kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu spowoduje, że kierowca odczuje na kierownicy siłę układu wspomagania, kierującą pojazd na właściwy pas ruchu. Kierowca może świadomie pominąć działanie systemu, kontynuując manewr w zaplanowany sposób. System przechodzi automatycznie w stan uśpienia, gdy prędkość spada poniżej 65 km/h. Można go również wyłączyć ręcznie.

System wczesnego ostrzegania przed kolizją informuje kierowcę o potencjalnej kolizji z pojazdem znajdującym się z przodu i tym samym pomaga jej uniknąć. Przednie czujniki wykrywają zagrożenie, a następnie za pomocą sygnałów dźwiękowych oraz graficznych ostrzegają przed niebezpieczeństwem. W przypadku braku reakcji kierowcy nowy Ford Ranger zwiększy czułość układu hamulcowego tak, aby nawet delikatne naciśnięcie pedału hamulca pomogło w szybkim zatrzymaniu samochodu.

Ford Ranger wyposażony w system rozpoznawania znaków drogowych automatycznie odczytuje standardowe znaki drogowe z ograniczeniem prędkości i zakazem wyprzedzania, a następnie wyświetla odpowiednią ikonę na ekranie deski rozdzielczej. Jest dostępny z Lane Keeping System, podobnie jak inteligentny układ oświetlenia – Auto High Beam. Po wykryciu pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka lub jadących z przodu automatycznie zmienia światła drogowe na mijania, aby nikogo nie oślepić.

System monitorowania koncentracji kierowcy stale analizuje jego zachowanie podczas jazdy i wyszukuje wszelkich zmian, których przyczyną może być zmęczenie. Po wykryciu spadku czujności kierowcy system wyświetla ikonkę ostrzegawczą, sugerując zrobienie przerwy.

Selektywny system 4×4

Kierowca ma wybór: może ustawić napęd 4×2 do jazdy w normalnych warunkach drogowych, 4×4 High (wysokie przełożenie) do jazdy na drogach o gorszej nawierzchni i terenowych oraz 4×4 Low (niskie przełożenie) do jazdy w najbardziej wymagających warunkach terenowych. Przy użyciu elektronicznego systemu Shift-On-The-Fly można także w czasie jazdy przechodzić z trybu 4×2 na 4×4 High.

Wersje wyposażenie

Nowy Ford Ranger dostępny w 4 różnych wersjach i z 3 różnymi kabinami do wyboru.

 

Standardowe wyposażenie wersji XL zawiera m.in.: 16″ stalowe obręcze kół, ESC, system bezkorkowego wlewu paliwa Ford Easy-Fuel, elektryczne szyby przednie, dadio MyConnection z funkcją Bluetooth, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne oraz zderzak przedni w kolorze nadwozia.

Bogatsza wersja XLT posiada ponadto: 16” aluminiowe obręcze kół, chromowane nakładki na lusterka boczne oraz klamki, radio CD/MP3 z 4,2″ wyświetlaczem TFT, portem USB, Bluetooth oraz system Ford SYNC z Applink z funkcją sterowania głosem (bez języka polskiego), sterowanie systemu audio z kierownicy, stopnie boczne z wstawkami z polerowanej stali, tempomat, wykładzinę ochronną skrzyni ładunkowej z gniazdem 12V oraz klimatyzacja manualna z filtrem przeciwpyłkowym.

Wersja Limited to dodatkowo: 17” aluminiowe obręcze kół, radio CD/MP3 z 8″ ekranem dotykowym TFT, Bluetooth, system Ford SYNC 2 z funkcją sterowania głosem (bez języka polskiego) oraz portem USB, fotel kierowcy z elektryczną regulacją w 8 kierunkach i podparciem odcinka lędźwiowego, elektrycznie składane lusterka boczne z lampkami oświetlającymi podłoże, klimatyzację dwustrefowa z automatyczną regulacją temperatury (DEATC), tylne czujniki parkowania, sportowe orurowanie skrzyni ładunkowej, skórzaną tapicerkę foteli oraz eleganckie dywaniki podłogowe.

Topowa wersja Wildtrak posiada jeszcze: 18” aluminiowe obręcze kół, przednią kratę wlotu powietrza w stylistyce Wildtrak, system nawigacji satelitarnej z radiem CD/SD/MP3 z 8″ ekranem dotykowym TFT, Bluetooth, system Ford SYNC 2 z funkcją sterowania głosem (bez języka polskiego) oraz portem USB, kamerę cofania, stopnie boczne z wstawkami ze szczotkowanej stali, aerodynamiczny pałąk sportowy skrzyni ładunkowej oraz do wyboru 7 kolorów oświetlenia wnętrza z możliwością przyciemniania.

Dwudrzwiowa kabina pojedyncza (Single Cab) zapewnia miejsce dla dwóch osób. Skrzynia ładunkowa ma wymiary 2317 x 1560 mm, a ładowność całkowita wynosi 1403 kg maksymalnej (1117 kg w 4×2). Przedłużona kabina (Rap Cab) jest wyposażona w czworo drzwi – standardowe przednie otwierające się na boki, oraz tylne otwierane do tyłu, co ułatwia dostęp do tylnej części kabiny i przestrzeni za przednimi fotelami. W kabinie tej znajdują się także dwa składane miejsca dla dodatkowych pasażerów oraz schowki. Skrzynia ładunkowa: 1847 x 1560 mm, ładowność 1241 kg (1070 kg w wersji 4×2).

Ford Ranger z podwójną kabiną (Double Cab) posiada 4 pełnowymiarowe drzwi. Obszerne wnętrze – typowe jak dla samochodu osobowego – może pomieścić do 5 osób. Większe drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie pasażerom podróżującym z tyłu. Wygodę podróży na tylnych siedzeniach poprawia także duża ilość miejsca nogi. Skrzynia ładunkowa: 1615 x 1560 mm, ładowność 1258 kg.

 

Silniki

Dzięki tysiącom godzin pracy inżynierów marki udało się stworzyć samochód, w którym praca i przyjemnością z jazdy pokrywają się. Jest to możliwe dzięki udoskonalonemu silnikowi z system Auto- Stop- Start, skrzyni biegów z nowymi przełożeniami oraz elektrycznemu układowi wspomagania kierownicy (EPAS). Dzięki tym rozwiązaniom zużycie paliwa spadło (według producenta – potwierdzić tego nie możemy) do zaledwie 6,5 l/100 km, a emisj CO2 – do 171 g/km.

Silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 l TDCi Duratorq charakteryzuje się świetnymi osiągami i niezawodnością. Dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 130 KM z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów lub 160 KM z 6-stopniową ręczną przekładnią lub 6-stopniową skrzynią automatyczną. 200-konny diesla o pojemności 3,2 l TDCi Duratorq ma moment obrotowy wynoszący 470 Nm.

Producent poddaje, że zużycie paliwa wynosi od 6,5 l/100 km i emisja CO2 oscyluje w granicy 171 g/km CO2 (dla 160 KM, napędu 4×4 z 6-biegową skrzynią ręczną i przełożeniem przekładni głównej 3,15). Ford Ranger dostępny jest z dwoma rodzajami przekładni: 6-biegowa ręczna skrzynia gwarantująca precyzyjną zmianę przełożeń oraz płynnie działająca 6-biegowa przekładnia automatyczna ze starannie dobranym momentem zmiany przełożenia.

Wrażenia z jazdy

Przejechaliśmy zbyt mało kilometrów, aby móc zaprezentować pełne wrażenia z prowadzenia samochodu. Przy całkowitej ładowności do 1403 kg oraz możliwości holowania przyczepy do 3500 kg można podjąć się najbardziej wymagających zadań i z łatwością przewozić najcięższe ładunki. Auto z łatwością porusza się w terenie, w którym nie radzą sobie samochody z niższym zawieszeniem. Dzięki możliwości brodzenia do głębokości 800 mm poradzi sobie w podtopionym terenie.

W skład opcjonalnego pakietu Off-Road wchodzą osłony silnika, skrzyni rozdzielczej i zbiornika paliwa. Pomagają one uniknąć ewentualnych zniszczeń związanych z jazdą po nierównym terenie. Pakiet obejmuje również elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Skrzynia ładunkowa nowego Forda Ranger pomieści standardową europaletę, potrzebne do pracy narzędzia lub wszystko, co potrzebne na weekendowy wypad za miasto. Bezpieczeństwo ładunku zapewniają liczne mocowania spełniające normę DIN. Dodatkową ochronę gwarantuje system ręcznego zamykania i otwierania skrzyni ładunkowej.

W celu zapewnienia bezpiecznego transportu ładunku, haki mogą zostać umieszczone zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz skrzyni ładunkowej. Ich liczba zależna jest od typu kabiny. Wszystkie spełniają normę DIN. W wersji Wildtrak pick-up może być wyposażony w opcjonalną zamykaną roletę, która zwiększa bezpieczeństwo ładunku. Można ją zablokować w trzech różnych położeniach.

Dla użytkownika ważnym rozwiązaniem jest np. gniazdo 230V umieszczone w kabinie (w wielu autach segmentach go brakuje).

Pełny test samochodu przeprowadzimy w najbliższym czasie…

Zdjęcia: Marcin Karaczun