Niewielki silnik benzynowy, ceniony przez europejskich kierowców za niskie zużycie paliwa oraz osiągi, otrzymał ósmą nagrodę w ciągu czterech lat podczas gali rozdania nagród Międzynarodowy Silnik Roku 2015”.
Opracowana przez Forda jednostka 1,0 litra EcoBoost zdobyła wyróżnienie dla „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra”. Ten zaszczytny tytuł jest przyznawany przez 87 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata.
Zobacz także:
Jednostka 1,0 litra EcoBoost jest oferowana w dziesięciu europejskich modelach Forda. Dwadzieścia procent wszystkich nowych samochodów tej marki sprzedanych w Europie w 2014 roku było wyposażonych w silnik o pojemności 1 litra, a w przypadku modelu Ford Fiesta było to blisko czterdzieści procent. Ford prowadzi również prace nad innowacyjnym układem odłączania cylindrów, który przyczyni się do dalszej poprawy ogólnej wydajności.
– Jednostka 1,0 litra EcoBoost zmieniła sposób, w jaki postrzegamy konstrukcje benzynowe o niewielkiej pojemności i jesteśmy dumni, że nasz silnik utrzymuje prowadzenie w klasie pomimo rosnącej liczby konkurentów. Duch innowacji, który pomógł nam stworzyć tę jednostkę jest ciągle wśród nas obecny, dlatego nadal tworzymy nowe silniki – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.
Ford, we współpracy z inżynierami z Schaeffler Group, testuje nowe, dwumasowe koło zamachowe, które umożliwia odłączanie cylindrów w większym zakresie prędkości i obciążeń silnika przy jednoczesnym ograniczeniu hałasu, wibracji i drgań wewnętrznych. Testy drogowe prowadzone w centrum badawczym Forda w niemieckim Akwizgranie z wykorzystaniem prototypu dowiodły, iż możliwe jest dalsze zwiększenie wydajności nawet o 6 procent.
– Nawet w przypadku tak ekstremalnie pomniejszonego silnika, jakim jest 1,0 litra EcoBoost możemy liczyć na poprawę wydajności poprzez wprowadzenie systemu odłączania cylindrów. Najwyższym priorytetem podczas opracowywania nowych silników spalinowych przeznaczonych dla sektora motoryzacyjnego jest ciągła redukcja zużycia paliwa – powiedział Carsten Weber, manager ds. zaawansowanych układów napędowych, Ford of Europe.
Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125 i 140 KM, jest produkowany w europejskich fabrykach Forda w Kolonii w Niemczech i w miejscowości Krajowa w Rumunii. Jednostka jest obecnie oferowana w 72 państwach na całym świecie. Opracowana przez Forda konstrukcja otrzymała nagrodę International Paul Pietsch Award 2013 za techniczne innowacje wręczoną w Niemczech, Colin Campbell Mitchell akademii Royal Academy of Engineering, wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w W. Brytanii oraz nagrodę Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych.
Ford jest też pierwszym producentem aut, który wywalczył trofeum Ward’s 10 Best Engines dla silnika trzycylindrowego.
Globalna rodzina oszczędnych i mocnych jednostek EcoBoost obejmuje obecnie czterocylindrowe silniki 1,5 litra,1,6 litra, 2,0 litra i 2,3 litra oraz konstrukcje V6 o pojemności 2,7 i 3,5 litra. Największy silnik 3,5 litra trafi pod maskę najnowszego Forda GT, który wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2016 roku.
– Opracowana przez Forda jednostka 1,0 litra EcoBoost to jeden z najlepszych przykładów tzw. downsizingu silnika. Ta fantastyczna, trzycylindrowa konstrukcja dowodzi, że silniki spalinowe wciąż mają przed sobą wspaniałą przyszłość – powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący siedemnastej gali rozdania nagród „Międzynarodowy Silnik Roku”, która odbyła się w Stuttgarcie oraz wydawca magazynu Engine Technology International.