Ford zaprezentował nowego E Transita – model z elektrycznym układem napędowym o dużym zasięgu, który będzie mógł wykonywać najcięższe prace także w wydzielonych strefach w centrach miast.
Samochód o zerowej emisji zanieczyszczeń predysponowany jest do dostaw na ostatnich kilometrach.
Zobacz także:
Ford dąży do węglowej neutralności do roku 2050, które zapoczątkowały Transit Custom Plug-In Hybrid i EcoBlue Hybrid. Podczas gdy wielu producentów samochodów dostawczych wciąż buduje prototypy, opracowuje procedury testów i rozwiązuje problemy wynikające z trudnych warunków eksploatacji, ekosystem pojazdów użytkowych Forda rozszerza się o oprogramowanie do monitorowania pojazdów elektrycznych i o rozwiązania dla pojazdów skomunikowanych we flotach.
Firma będzie produkowała E Transity dla europejskich klientów w fabryce Otosan Kocaeli w Turcji. Pojazdy dla klientów z Ameryki Północnej będą produkowane w Kansas City Assembly Plant w Claycomo w stanie Missouri.
Jazda w kierunku ekologii
Mimo szybkiego wzrostu popytu na pojazdy dostawcze, miasta na całym świecie – od Londynu po Los Angeles – zobowiązują się do tworzenia stref „bezemisyjnych” ZEZ, zmniejszania poziomu emisji gazów cieplarnianych i obniżania poziomu hałasu. E Transit, który zacznie pojawiać się u europejskich klientów na początku 2022 roku, jest częścią programu elektryfikacji, w który firma Ford zainwestuje w skali globalnej ponad 11,5 miliarda dolarów do 2022 roku.
Nowy, w pełni elektryczny Mustang Mach-E będzie dostępny w europejskich salonach sprzedaży od początku przyszłego roku, a w pełni elektryczny F-150 zacznie pojawiać się u północnoamerykańskich dilerów w połowie 2022 roku. W Europie Ford prowadził programy pilotażowe dotyczące zelektryfikowanych pojazdów użytkowych od 2018, roku, współpracując z lokalnymi władzami w Anglii, Niemczech, Hiszpanii i Turcji.
Firma wykorzystuje doświadczenia w zakresie użytkowania pojazdów i nawyków związanych z ładowaniem akumulatorów przy rozwoju E Transita i powiązanych z nim usług. Dzięki pojemności użytkowej akumulatora wynoszącej 67 kWh, nowe auto oferuje zasięg jazdy do 350 km (WLTP). Jest on wystarczający, aby sprostać codziennym potrzebom..
Tryby jazdy są dostosowane do jego elektrycznego układu napędowego. Zgodnie z danymi firmy Ford, specjalny tryb Eco może zapewnić do 8-10 proc. obniżenia zużycia energii, jeśli pojazd porusza się bez ładunku, przy utrzymaniu dobrych przyspieszeń lub prędkości rozwijanych na autostradach. Tryb ogranicza prędkość maksymalną, reguluje przyspieszenie i optymalizuje działanie klimatyzacji, aby pomóc w uzyskaniu maksymalnego dostępnego zasięgu.
Pojazd posiada również funkcję zaplanowanego wstępnego klimatyzowania (Scheduled Pre- Conditioning), umożliwiającą zaprogramowanie systemu klimatyzacji w taki sposób, aby dostosować temperaturę w kabinie do warunków komfortu termicznego, gdy pojazd jest jeszcze podłączony do ładowarki akumulatora. Samochód może obniżyć koszty eksploatacji pojazdu o około 40 procent w porównaniu z modelami wyposażonymi w silniki spalinowe.
W Europie obowiązywać ma roczna obsługa serwisowa bez limitu przebiegu, która będzie łączona z ośmioletnim pakietem gwarancyjnym na akumulator i komponenty elektryczne wysokiego napięcia przy ograniczeniu przebiegu do 160 tys. km. Ford zaoferuje również dostosowane do potrzeb floty i kierowców rozwiązania, upraszczające ładowanie pojazdu, zarówno w domu, w miejscu pracy, jak i w trasie
E Transit oferuje zarówno możliwość ładowania prądem zmiennym, jak i prądem stałym. Ładowarka pokładowa o mocy 11,3 kW jest w stanie dostarczyć 100 proc. energii w czasie do 8,2 godziny. Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego mocy do 115 kW, akumulator można doładować od 15 do 80 procent w około 34 min.
Więcej mocy i łączności w ruchu
E Transit może być wyposażony w opcjonalny system Pro Power Onboard, który umożliwi przekształcenie pojazdu w mobilne źródło prądu, dostarczające do 2,3 kW mocy zasilającej narzędzia i inny sprzęt na miejscu pracy, czy w czasie podróży. FordPass Connect zapewnia łączność wraz z szeregiem dedykowanych usług dla pojazdów elektrycznych dostępnych poprzez rozwiązanie Ford Telematics dla flot samochodowych.
E Transit dysponuje również systemem komunikacji i rozrywki SYNC 4 dla pojazdów użytkowych, wyposażonym w 12-calowy ekran dotykowy, a także ulepszony system rozpoznawania głosu i dostęp do nawigacji w chmurze. Na drogach przy włączonej nawigacji operatorzy flot mogą korzystać z technologii wspomagających kierowcę, w tym z rozpoznawania znaków drogowych i inteligentnego kontrolowania prędkości.
Dodatkowo E Transit posiada szereg dostępnych rozwiązań, które mają na celu pomóc klientom flotowym w ograniczeniu roszczeń z tytułu ubezpieczenia od wypadków, spowodowanych przez ich kierowców. Należą do nich system ostrzegania przed kolizją, system informacji o obiektach w martwym polu lusterek wstecznych, system ostrzegania i wspomagania przy zmianie pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, oraz 360-stopniowa kamera z asystentem hamowania przy cofaniu.
Akumulator znajduje się pod podłogą, nie ograniczając 15.1 metra sześciennego przestrzeni ładunkowej – dokładnie jak w Transicie z silnikiem wysokoprężnym z napędem na tylne koła. Układ napędowy optymalizuje przestrzeń ładunkową i tworzy wytrzymały układ tylnego zawieszenia ze skośnymi wahaczami wleczonymi. W wersji europejskiej nowy model osiąga ładowność do 1 616 kg dla furgonu i do 1 967 kg dla podwozi z kabiną.
Silnik elektryczny ma moc maksymalną 198 kW (269 KM) i maksymalny moment obrotowy 430 Nm. Układ napędu na tylne koła zapewnia trakcję przy dużym obciążeniu pojazdu. W Europie Ford będzie oferował szeroki wybór 25 konfiguracji, z furgonem, furgonem z podwójną kabiną i z kabiną na niezabudowanym podwoziu, a do tego wiele opcji długości i wysokości dachu oraz szereg opcji masy całkowitej pojazdu, do 4,25 tony włącznie.