FORD: NOWY SYSTEM ZMNIEJSZA JESZCZE BARDZIEJ EMISJĘ

System geofencing automatycznie przełącza samochody dostawcze Forda na jazdę w bezemisyjnym trybie elektrycznym. To sposób na ograniczenie emisji i wzięcie odpowiedzialności za środowisko.

Wprowadzane rozwiązanie stosowane jest w nowych pojazdach hybrydowych typu plug in podczas poruszania się w strefach wrażliwych.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Samochody dostawcze Transit Custom Plug In Hybrid (PHEV) korzystające na żywo z danych o lokalizacji, automatycznie przełączą się w tryb jazdy elektrycznej, gdy tylko wjadą do zdefiniowanych obszarów, takich jak strefy miejskich korków, strefy niskiej emisji spalin.

Geofencing nie dotyczy jednak wyłącznie centrów miast: operatorzy pojazdów mogą również tworzyć niestandardowe „zielone strefy”, aby zachęcić do niskoemisyjnej jazdy w sąsiedztwie szkół, placów zabaw i domów handlowych. Kiedy pojazd opuści zdefiniowaną strefę, może automatycznie przełączyć się na najbardziej w tym momencie odpowiedni tryb jazdy – na przykład włączyć silnik benzynowy EcoBoost, by wygenerować dodatkową energię elektryczną i wydłużyć zasięg pojazdu.

Poprawa jakości powietrza w miastach

Strefy niskiej emisji są coraz bardziej powszechne w całej Europie jako skuteczny sposób zarządzanie wpływem pojazdów na obszary miejskie. W pierwszych sześciu miesiącach funkcjonowania londyńskiej strefy ultra niskiej emisji (ULEZ) stwierdzono, że poziom dwutlenku azotu (NO2) jednego z najbardziej szkodliwych gazów emitowanych przez pojazdy został zmniejszony o prawie 30 procent.

Niedawne badanie, przeprowadzone przez Forda wykazało, że elektryczne hybrydy PHEV mogą znacząco przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach: 75 proc. dystansu przejechanego modelami Transit w centrum Londynu przez uczestników badania (operatorów Addison Lee Group, British Gas, Metropolitan Police i Transport for London) odbyło się w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Podobne badania odbywają się obecnie w Kolonii i Walencji.

Moduł Geofence w Transitach PHEV rejestruje informacje o poruszaniu się wyłącznie w trybie elektrycznym na obszarach oznaczonych „wirtualnym ogrodzeniem”. Szyfrowane informacje mogą być udostępniane bezpiecznie władzom lokalnym, jeśli zajdzie potrzeba udowodnienia, że pojazd spełniał restrykcyjne normy w strefach niskiej emisji i był wykorzystany zgodnie z lokalnymi opłatami.

Hybrydowy napęd elektryczny

Dostawczy Transit Custom Plug In Hybrid oraz osobowy Tourneo Custom Plug In Hybrid posiadają akumulator o pojemności 13,6 kWh, który zapewnia bezemisyjny zasięg do 56 km (NEDC) dla Transita oraz do 53 km (NEDC) dla Tourneo. W obu pojazdach pracuje również 1.0-litrowy silnik benzynowy EcoBoost, który może ładować akumulator w odpowiednim momencie, aby zwiększyć zasięg do ponad 500 km (NEDC).

Oba pojazdy można w pełni naładować w ciągu czterech i pół godziny ze standardowego domowego źródła zasilania lub w ciągu trzech godzin przy użyciu wydajniejszego gniazda prądu przemiennego. Dodatkowa energia elektryczna jest odzyskiwana przez system ładowania regeneracyjnego, kiedy pojazd zwalnia lub hamuje. Nowe: Transit Custom Plug-In Hybrid i Tourneo Custom Plug-In Hybrid weszły do produkcji seryjnej pod koniec 2019 roku.

Testy przeprowadzone przez Forda w całej Europie wykazały, że samochody dostawcze z układem napędowym PHEV oferują rozwiązania przydatne w eksploatacji miejskiej, nie ograniczając możliwości odbywania dłuższych podróży. Pojazdy nie są zależne od infrastruktury elektrycznych punktów ładowania, właściciele nie mają więc obaw o zasięg i nie martwią się o potrzebę doładowania akumulatora.

Układ napędowy PHEV nie wpływa też na zmniejszenie ładowności ani objętości ładunku w porównaniu z konwencjonalnymi modelami z silnikami wysokoprężnymi.