Nowy Ford Raptor T1+ przeznaczony na trasy Dakaru to szczytowe osiągnięcie konstrukcyjne zespołu Ford Performance
Ford Performance i najlepsi specjaliści, zajmujący się przygotowywaniem pojazdów ścigających się po bezdrożach, zaprojektowali i skonstruowali nowego Forda Raptora T1+, który będzie w stanie zmierzyć się z odcinkami specjalnymi najbardziej wyczerpującej terenowej imprezy sportowej – Rajdu Dakar.
Zobacz także:
GOODWOOD 2024: EUROPEJSKI DEBIUT HONDY PRELUDE CONCEPT
Pick-up korzysta z doświadczeń zdobytych przez Forda podczas tegorocznego Rajdu Dakar, dzięki którym opracowano zaawansowane zawieszenie, podniesiono osiągi silnika V8 i zaprojektowano specjalną strukturę, która pozwoli pokonać najbardziej wyboiste odcinki rajdu. Debiutujący na Festiwalu Prędkości w Goodwood, Raptor T1+ w kooperacji z wieloletnimi partnerami Ford Performance – firmą M-Sport Ltd.
„Podjęcie się startu w tak wymagającej imprezie, jaką jest Dakar, stanowi nie lada wyzwanie dla wszystkich w Ford Performance, ale my nigdy nie uciekamy przed wyzwaniami” – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. Aby sprostać zadaniu, nawiązaliśmy współpracę z najlepszymi na świecie – firmami M-Sport i Red Bull – i to chyba dowodzi, jak poważnie podchodzimy do tego projektu. Ford Raptor T1+ to fundament naszej globalnej misji startów w off-roadzie – chcemy zmierzyć się z najlepszymi i sprawdzić się w najtrudniejszych rejonach świata. Wnioski, które wyciągamy startując Raptorem T1+, a także rywalizując z seryjnymi pojazdami w Baja 1000 i Finke Desert Race, sprawią, że model Raptor trafiający do klientów będzie jeszcze doskonalszy.
Za kierownicą nowego Forda Raptora T1+ zasiądą cztery zespoły kierowców i pilotów, w tym znani z rajdów Carlos Sainz senior z pilotem Lucasem Cruzem oraz Nani Roma z pilotem Alexem Haro. Kolejne zespoły poznamy jeszcze w tym roku.
Taka okazja trafia się raz w życiu – towarzyszenie Ford Performance w Rajdzie Dakar z nowym Fordem Raptorem T1+ będzie niesamowitą przygodą – powiedział Matt Wilson, dyrektor M-Sport i menedżer zespołu Dakar. Mamy już za sobą 10 000 kilometrów tras testowych w najtrudniejszych warunkach, jakie mogliśmy wybrać, więc czujemy się gotowi do podjęcia tej ekstremalnej próby, a zaczniemy od startu w Baja Hungary w przyszłym miesiącu.
Co wyróżnia Forda Raptora T1+:
– Zaawansowane zawieszenie: Ford Raptor T1+ jest wyposażony w przednie i tylne zawieszenie niezależne z podwójnymi wahaczami, skonstruowane we współpracy z firmą Fox, która dostarczyła regulowane amortyzatory ustawiane w trzech i czterech pozycjach, z zewnętrznym obejściem i zewnętrznymi zbiornikami płynu, zapewniające doskonałe prowadzenie i odporne na uszkodzenia w ekstremalnych warunkach.
– Pojazd porusza się na aluminiowych felgach o szerokości 8,5 cala i średnicy 17 cali, wyposażonych w 37-calowe opony oraz przednie i tylne wentylowane tarcze hamulcowe Alcon o średnicy 355 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi typu monoblok. Ford Raptor T1+ dysponuje skokiem kół dochodzącym do 350 mm.
– Jednostka napędowa V8, 5,0-litrowy silnik Forda Raptora T1+, oparty na konstrukcji Coyote, zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, potrzebne do pokonywania trudnego terenu. Układ wyposażono w unikatowy system smarowania z suchą miską olejową i w dostrojony pod kątem wyzwań Dakaru układ wydechowy.
– Specjalnie zaprojektowana terenowa struktura: samochód zbudowany na ramie przestrzennej ze stali T45 i paneli poszycia nadwozia z włókna węglowego, łączy funkcjonalność z charakterystyczną dla Forda Raptora estetyką – prześwit 400 mm, szeroka sylwetka zapewniająca lepszą stabilność w terenie i wymodelowana krata chłodnicy z napisem FORD sprawiają, że samochód nie tylko wygląda atrakcyjnie, ale zyskał walory wyczynowe. Minimalna masa Forda Raptora T1+ wynosi 2010 kg, szerokość 2300 mm, a kąt natarcia przekracza 70°.
Harmonogram startów:
– Baja Hungary 2024 (8-10 sierpnia): Wkrótce po opuszczeniu Goodwood, jedna z załóg Forda Raptora T1+ weźmie udział w rywalizacji na Węgrzech. Zawody Baja Hungary znane z krętej trasy, wymagającej od zawodników wysokich umiejętności, dają zespołowi okazję zdobycia wiedzy technicznej, która pozwoli zoptymalizować ustawienia pojazdu.
– Rallye du Maroc 2024 (4-11 października): W Maroku, na bardzo ważnym poligonie doświadczalnym przed Rajdem Dakar, pojadą dwa zespoły. Rallye du Maroc to rajd rozgrywany w zróżnicowanym i wymagającym terenie, który przypomina trasy w Arabii Saudyjskiej.
– Rajd Dakar 2025 (4-17 stycznia 2025 r.): Dakar, będący absolutną kulminacją terenowych zawodów wytrzymałościowych, będzie ostatecznym sprawdzianem Forda Raptora T1+. Celem zespołu jest zademonstrowanie wyjątkowych możliwości zarówno kierowców, jak i maszyn oraz sięgnięcie po zwycięstwo. W Rajdzie Dakar 2025 wezmą udział wszystkie cztery załogi.