Ford wprowadza dla modelu Focus ST fabryczny pakiet Performance podnoszący jego sprawność i oferujący możliwość dostosowania parametrów do sportowej jazdy na torze
Fabryczny pakiet Performance, opracowany przez dział Ford Performance i gruntownie przetestowany w ośrodkach rozwojowych Forda oraz na słynnej Północnej Pętli niemieckiego toru Nürburgring, jest dostępny wyłącznie dla pięciodrzwiowego hatchbacka, w wariancie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, co gwarantuje najniższą możliwą masę pojazdu dla jak najlepszej kontroli, a także maksymalne poczucie satysfakcji za kierownicą.
Zobacz także:
CITROEN: WRZEŚNIOWA AKCJA PROMOCYJNA “SZKOLNA WYPRAWKA”
W uzupełnieniu przyspieszenia do 100 km/h w 5,7 sekundy i prędkości maksymalnej 250 km/h, które zapewnia 2,3-litrowy silnik benzynowy Forda EcoBoost o mocy 280 KM, nowy pakiet Performance pozwala kierowcy na precyzyjne dostrojenie rekcji pojazdu pod kątem prowadzenia na torze. Jest to możliwe m.in. dzięki regulacji nastawów gwintowanego zawieszenia KW Automotive, które współpracuje z kołami z lekkiego stopu, obniżającymi masę nieresorowaną.
Ponadto pakiet Performance zwiększa skuteczność hamowania dzięki przednim tarczom hamulcowym o średnicy 363 mm i zaciskom hamulcowym Brembo. Indywidualnie dobrane do pakietu opony o odpowiedniej specyfikacji pomagają poprawić trakcję i osiągnąć jak najlepsze reakcje na torze.
Nasz nowy pakiet Performance dla Focusa ST łączy w sobie najwyższej klasy komponenty techniczne, dzięki którym hot-hatch stał się wymarzonym samochodem dla entuzjastów jazdy po torze – powiedział Stefan Muenzinger, menedżer działu Ford Performance w Europie. Regulowane zawieszenie, ogromne hamulce i opony o wysokiej przyczepności pomagają poprawić osiągi, kontrolę nadwozia i wytrzymałość torową, co zapewnia maksymalną przyjemność – i o to właśnie chodzi w tym samochodzie.
Pakiet torowy Performance dla Focusa ST jest dostępny od dziś w Austrii, Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, na Węgrzech, w Irlandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a pierwsze dostawy samochodów wyposażonych w pakiet spodziewane są w listopadzie.
Osiągi i kontrola na torze
Regulowany system gwintowanego zawieszenia dostępny w pakiecie Performance, opracowany wspólnie z ekspertami sportów motorowych, firmą KW Automotive, wykorzystuje amortyzatory ze stali nierdzewnej z 12-stopniową regulacją reakcji w górę i 16-stopniową regulacją odbicia. Dwa tryby regulacji umożliwiają regularnym bywalcom torów wyścigowych precyzyjne dostrojenie reakcji zawieszenia, a nawet dostosowanie parametrów Focus ST do swoich ulubionych torów.
Amortyzatory współpracują z malowanymi proszkowo sprężynami, które są sztywniejsze nawet o 50 procent i obniżają zawieszenie o 10 mm w porównaniu ze standardowym Focusem ST – niższy środek ciężkości pomaga zredukować przechyły nadwozia, pozwalając kierowcy na szybsze zmiany kierunku jazdy. Właściciele mogą obniżyć zawieszenie jeszcze bardziej – do 15 mm, jeśli pozwalają na to lokalne przepisy.
19-calowe obręcze kół są odlewane w procesie płynnego formowania, które zagęszcza stop aluminium, w konsekwencji zwiększając wytrzymałości na rozciąganie i odporność na wstrząsy, przy mniejszym zużyciu materiału i mniejszej masie. W rezultacie felgi są o 10 procent lżejsze od standardowych, co poprawia pionową dynamikę ich pracy, a w efekcie kontakt opony z nawierzchnią i przyczepność podczas przyspieszenia, hamowania i pokonywania zakrętów. Obręcze są wyposażone w opracowane specjalnie pod kątem przyczepności opony Pirelli P Zero Corsa, które gwarantują bezkompromisowe reakcje na torze o suchej nawierzchni.
Zadbano również o wyższą skuteczność hamowania. Przednie tarcze mają o 10 procent większą średnicę niż standardowe wersje z tarczami o średnicy 330 mm, co w połączeniu z czterotłoczkowymi zaciskami Brembo poprawia siłę hamowania i zapewnia większą powierzchnię rozpraszania temperatury – redukując utratę właściwości hamowania, wynikających z przegrzania podczas długich sesji na torze.
Ostrzejsze prowadzenie. Ostrzejsza stylistyka
Niepowtarzalny wygląd dodatków do nadwozia pakietu Performance sprawia, że Focus ST po wprowadzeniu w zeszłym roku śmiałych zmian wyróżnia się stylistyką, która jeszcze bardziej podkreśla jego sportowy charakter.
Opracowane specjalnie dla wersji ST tylny spojler, dyfuzor i wstawki przedniego zderzaka są wykończone na wysoki połysk w kolorze Agate Black, niezależnie od koloru nadwozia. Wszystkie trzy elementy poprawiają pasywnie parametry aerodynamiczne – optymalizując siłę docisku i stabilność.
Czarny lakier w kolorze Agate Black zyskały również dach, górna osłona chłodnicy i obudowy lusterek zewnętrznych. Podobny efekt czerni o wysokim połysku nadano felgom z lekkiego stopu, kontrastującym z wykończonymi na czerwono zaciskami hamulcowymi.
Kolejny wyróżniający szczegół zewnętrzny to subtelne czarne kontury logotypów ST, zastępujące standardowy chrom. W ofercie znalazły się atrakcyjne kolory nadwozia Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic oraz dostepny wyłacznie dla wersji ST – Mean Green.
Ford w ubiegłym roku wprowadził we wnętrzu Focusa ST nowe elementy, w tym ergonomiczne fotele opracowane przez Ford Performance, które mogą być teraz w pełni wykorzystane przez właścicieli pakietu Performance, w którym zadbano także o jak najlepsze podparcie i komfort kierowcy podczas szybkich prób na torze.
Zaawansowane rozwiązania techniczne we wnętrzu obejmują również 13,2-calowy centralny wyświetlacz dotykowy systemu Sync 4 z intuicyjnym interfejsem, dzięki czemu kierowcy nigdy nie potrzebują więcej niż jednego lub dwóch dotknięć, by dotrzeć do dowolnej aplikacji, informacji lub sterowania funkcją.
Focus ST jest napędzany 2,3-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost, osiąga moc 280 KM przy 5500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 420 Nm w zakresie 3000‑4000 obr/min., dzięki turbosprężarce twin-scroll o niskiej bezwładności z systemem anti-lag.
Model korzysta z zaawansowanych rozwiązań podnoszących osiągi, takich jak funkcja szybkiej zmiany biegów, która utrzymuje przepustnicę otwartą w momencie, gdy kierowca rozłącza sprzęgło w celu zmiany przełożenia, innowacyjny elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD), który wykorzystuje hydraulicznie uruchamiane sprzęgła do przekazywania nawet 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga przeciwdziałać utracie trakcji. Reagujący szybciej i z większą precyzją, niż tradycyjny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, z wyprzedzeniem dobiera sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na danych z silnika i czujników pojazdu.
Kierowcy mogą również korzystać z wyboru trybów jazdy, dokonujących korekt charakterystyki układu eLSD, parametrów otwarcia przepustnicy, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego i elektronicznej kontroli stabilności (ESC), dostosowując zachowanie pojazdu do scenariusza jazdy. Torowy tryb Track zapewnia również dynamiczniejsze reakcje i najmniejszą ingerencję ze strony systemu ESC, dzięki czemu kierowca ma maksymalną przyjemność z panowania nad pojazdem.