Podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego (North American International Auto Show – NAIAS) w Detroit, Ford zaprezentował nowy model GT.
Supersamochód o wysokich osiągach prezentuje zalety technologii EcoBoost, a także właściwości aerodynamiczne lekkiej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego. GT to jeden z ponad 12 nowych aut Ford Performance, które pojawią się na rynku do 2020 roku.
Zobacz także:
Model ten uzupełni rozrastającą się gamę samochodów przygotowanych przez dział Performance, obejmującą obecnie Forda Focusa RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 oraz Shelby GT350R. Ford GT wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec przyszłego roku i będzie oferowany na wybranych rynkach całego świata, świętując tym samym pięćdziesiątą rocznicę zdobycia przez modele GT pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca w 24-godzinnym wyścigu Le Mans rozegranym w 1966 roku.
– W Fordzie dążymy do wprowadzania innowacji we wszystkich naszych działaniach biznesowych, przy czym warto pamiętać, że nasze pierwsze ważne osiągnięcie nie było wynikiem eksperymentów laboratoryjnych, a jazdy na torze wyścigowym. Chcemy oferować klientom innowacyjne samochody o wysokich osiągach, które przyprawiają o szybsze bicie serca – powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Ford Motor Company, nawiązując do zwycięstwa Henry’ego Forda w wyścigu w 1901 roku, które zainspirowało donatorów do zainwestowania w jego firmę.
Nowy supersamochód został wyposażony w napęd na tylne koła, centralnie umieszczony silnik oraz zaawansowane aerodynamiczne, dwudrzwiowe nadwozie typu coupe. Źródłem napędu jest najmocniejsza wersja silnika EcoBoost w historii – podwójnie doładowana jednostka EcoBoost V6 nowej generacji, produkująca ponad 600 KM. Auto wykorzystuje także lekkie materiały, w tym włókno węglowe i aluminium, co pozwala na uzyskanie doskonałego przyspieszenia oraz precyzyjnego prowadzenia przy zachowaniu wyższej wydajności.
Wśród innowacji dostępnych w tym modelu znajduje się aktywny układ aerodynamiczny – obejmujący m.in. wysuwany spoiler – oraz pełna gama nowoczesnych i zaawansowanych funkcji ułatwiających pracę kierowcy, jak chociażby najnowszy system komunikacji SYNC 3.
Innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem włókna węglowego
Obniżenie masy własnej to jedna z innowacji, która daje największe korzyści w zakresie poprawy osiągów i wydajności. Zastosowanie lekkich materiałów poprawia przyspieszenie auta, wydajność układu hamulcowego, prowadzenie, a także zwiększa bezpieczeństwo. Dzięki zastosowaniu na szeroką skalę elementów strukturalnych z włókna węglowego, model GT odznacza się jednym z najlepszych stosunków mocy do masy spośród wszystkich samochodów seryjnych.
Najmocniejsza produkcyjna wersja silnika EcoBoost w historii
Od początku tego roku technologia Ford EcoBoost jest dostępna w każdym nowym modelu Forda oferowanym w Stanach Zjednoczonych, zarówno w autach osobowych, jak i w użytkowych i pickupach. Silniki napędzają też wiele samochodów sportowych Forda, w tym nowego Mustanga, najnowszego F-150 Raptor oraz Fiestę ST i Focusa ST.
Podobnie, jak sprawdzona w wyścigach architektura zastosowana w opracowanym przez Forda prototypie IMSA Daytona Prototype przeznaczonym do wyścigów długodystansowych, podwójnie doładowany silnik 3,5 litra EcoBoost V6 odznacza się szerokim zakresem prędkości obrotowych oraz imponującą charakterystyką momentu obrotowego. Samochody z motorem EcoBoost V6 wywalczyły w 2014 roku trzy zwycięstwa w pierwszym sezonie mistrzostw IMSA TUDOR United SportsCar Championship, wygrywając prestiżowy 12 Hours of Sebring oraz zdobywając siedem miejsc na podium po przejechaniu łącznie ponad 15 000 mil.
Ford GT został wyposażony w nowy, wielopunktowy/ bezpośredni podwójny wtrysk paliwa, a także w układ rozrządu z dźwigniami rolkowymi o niskim współczynniku tarcia. Podwójnie doładowana jednostka będzie współpracować z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Aktywna aerodynamika
Najważniejszym elementem projektu nowego Forda GT jest zaawansowana aerodynamika. Każda powierzchnia opływowego nadwozia inspirowanego wyglądem myśliwca została wyprofilowana w taki sposób, aby zminimalizować opór i zoptymalizować siłę docisku. Kluczowym elementem gwarantującym utrzymanie prędkości i pełnej kontroli nad samochodem jest aktywny tylny spoiler, który dostosowuje swoją wysokość i kąt pochylenia do warunków jazdy.
Nowatorski projekt
Ford GT dzieli wspólne geny z klasycznymi modelami wyścigowymi i sportowymi Forda. Zaawansowane podwozie zostało wyposażone w zawieszenie typu push-rod o regulowanej wysokości. Na 20-calowych obręczach aluminiowych znalazły się opony Michelin Pilot Super Sport Cup 2, których skład i struktura zostały opracowane specjalnie dla Forda GT. Ponadto, auto zostało wyposażone w cztery karbonowo- ceramiczne tarcze hamulcowe.
We wnętrzu auta również znalazły się najnowocześniejsze technologie zapewniające bezpieczeństwo i komfort. W dwumiejscowym kokpicie, do którego można się dostać po otwarciu drzwi uchylanych do góry, umieszczono fotele kierowcy i pasażera zintegrowane bezpośrednio z konstrukcją przedziału pasażerskiego wykonaną z włókna węglowego. Zamontowane na stałe fotele zestawiono z ruchomymi pedałami i regulowaną kolumną kierownicy, dzięki czemu każdy kierowca znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję.
Kierownica w stylu Formuły 1 zawiera wszystkie niezbędne przełączniki. W pełni cyfrowa tablica przyrządów z możliwością zmiany konfiguracji przekazuje prowadzącemu najważniejsze dane dotyczące jazdy. Pracę wyświetlacza można dostosować do różnych warunków i trybów jazdy.
– Mamy nadzieję, że fani Forda będą zadowoleni z nowego modelu, natomiast nasi klienci otrzymają nowoczesny samochód sportowy, wyposażony w innowacyjne rozwiązania – powiedział Raj Nair, wiceprezes grupy Forda, Global Product Development na targach motoryzacyjnych Detroit Auto Show.