Ford Motor Company zaprezentował kolejną generację Forda Galaxy. Nowy model to przestronny, ekskluzywny i zaawansowany technologicznie siedmioosobowy van, który zapewnia najwyższy komfort podróżowania.
Pojazd posiada wszystkie cechy charakterystyczne dla nowej stylistyki marki, takie jak wyrazisty przedni grill czy smukłe przednie reflektory.
Zobacz także:
W kabinie nowego Forda Galaxy znajdziemy siedem pełnowymiarowych foteli, które pozwolą nawet bardzo licznej rodzinie na dowolną aranżację wnętrza i dostosowanie jego konfiguracji do aktualnych potrzeb transportowych. Jako pierwszy model w swoim segmencie Ford Galaxy oferuje niezwykle prosty w obsłudze system składania i rozkładania foteli trzeciego rzędu. Osoby zasiadające w przednim rzędzie z pewnością docenią zalety foteli wielokonturowych z funkcją 11-punktowego masażu. Natomiast o wygodę i komfort akustyczny pasażerów z tyłu zadba niezależny układ zawieszenia typu „integral link“.
Ponadto nowy Ford Galaxy wyposażony jest w szereg systemów i rozwiązań wspomagających kierowcę, zarówno podczas jazdy miejskiej, jak i autostradowej. Należy tu wymienić:
• inteligentny ogranicznik prędkości, który ma zadanie monitorować mijane znaki ograniczenia prędkości i samoczynnie dostosowywać prędkość pojazdu do obowiązujących na danym obszarze limitów, tym samym chroniąc kierowcę przed koniecznością zapłaty mandatu;
• system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych;
• system diodowych reflektorów adaptacyjnych ze światłami drogowymi zapewniającymi maksymalne doświetlenie drogi bez ryzyka oślepiania jadących z przeciwka.
Galaxy wyznacza nowe standardy w zakresie jakości i precyzji prowadzenia dzięki zastosowaniu technologii adaptacyjnego układu kierowniczego. Pozwala ona na automatyczne dobranie przełożenia przekładni kierowniczej do prędkości jazdy, co z kolei umożliwia zachowanie optymalnej precyzji oraz łatwości manewrowania. Natomiast za znakomitą dynamikę i osiągi odpowiedzialne są nowe, oszczędne silniki.
Funkcjonalny pojazd rodzinny
Konfiguracja przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w nowym Fordzie łatwa, bowiem w tylnej części bagażnika umieszczono panel sterowania, który za pomocą jednego przycisku umożliwia składanie wszystkich pięciu foteli drugiego i trzeciego rzędu. Podłoga bagażnika jest zupełnie płaska, a przedział bagażowy można konfigurować w dowolny sposób. Pod podłogą bagażnika ukryto 20 litrowy schowek nowego systemu Cargo Management.
Ponadto podróżni mogą korzystać z uchwytów na butelki półtoralitrowe w drzwiach oraz dodatkowych schowków pod siedzeniami. Dorośli użytkownicy z pewnością docenią szerokokątne lusterko rodzicielskie. Dzięki zmniejszeniu przekroju foteli oraz ich wyprofilowaniu wnętrze nowego modelu jest jeszcze bardziej przestronne. Ponadto osoby podróżujące w trzecim rzędzie mają teraz do dyspozycji podłokietniki ze schowkami podręcznymi oraz uchwyty na napoje.
System foteli wielokonturowych z funkcją 11-punktowego masażu ma przeciwdziałać zmęczeniu oraz bólom mięśni podczas długotrwałych podróży. Poza regulacją w 8 kierunkach oferują one również system podgrzewania i wentylacji, oraz funkcję dyskretnego masażu ud, pośladków oraz odcinka lędźwiowego, która realizowana jest przez 11 poduszek napełnianych powietrzem. Aby ułatwić wysiadanie, po otwarciu drzwi z poduszek bocznych siedziska wypompowywane jest powietrze. Ponadto fotel kierowcy posiada funkcję zapamiętania zadanych ustawień.
Kolejną nowością w najnowszej wersji Forda Galaxy jest system elektrycznej regulacji położenia kolumny kierowniczej oraz podgrzewane koło kierownicy. Nowy układ klimatyzacji zapewnia lepszy przepływ powietrza, potrafi schłodzić wnętrze do niższych temperatur i na dodatek pracuje ciszej. Kabinę chronią przyciemniane szyby.
Bardziej płynna jazda i inteligentne technologie
Tylny układ zawieszenia typu „integral link” zapewnia najwyższy komfort jazdy, zachowując przy tym odpowiednią sztywność poprzeczną. Układ znany już z nowych Fordów Mondeo
i S-MAX, umożliwia większy skok koła podczas najeżdżania na nierówności. Auto może być również wyposażone w układ zawieszenia samopoziomującego, które automatycznie utrzymuje optymalną wysokość podczas jazdy. Materiały wygłuszające, a także zmodyfikowana konstrukcja nadwozia przyczynia się do znacznego ograniczenia poziomu hałasu jaki dociera do wnętrza kabiny.
Kierowcę wspomagają systemy monitorujące ograniczenia prędkości na danym terenie oraz wykrywające obecność pieszych i innych pojazdów.
Rozwiązania technologiczne dostępne w nowym Fordzie Galaxy ułatwiają również parkowanie:
• systemy wspomagający parkowanie prostopadłe i równoległe;
• system pomagający kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego (obraca kołem kierownicy, a kierowca obsługuje pedał gazu i hamulca);
• system monitorujący ruch poprzeczny ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu;
• przednia kamera ułatwia manewrowanie na skrzyżowaniach lub parkingach o ograniczonej widoczności.
Inne technologie wspomagające kierowcę oferowane w nowym Fordzie Galaxy to: sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli pasa ruchu, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, oraz funkcja monitorowania koncentracji kierowcy. Za pomocą prostych, naturalnych komend głosowych funkcje systemu SYNC 2 pozwalają w łatwy sposób sterować ustawieniami telefonu, systemu rozrywkowego, klimatyzacji i nawigacji satelitarnej.
Ponadto dzięki funkcji pomocy w nagłych wypadkach system wzywania pomocy system Ford SYNC 2 po wypadku łączy osoby znajdujące się w pojeździe z operatorami lokalnych służb ratunkowych w języku właściwym dla danego regionu.
Ford Galaxy będzie też po raz pierwszy oferowany z drzwiami bagażnika otwieranymi i zamykanymi elektrycznie i bezdotykowo. Kolejnym udogodnieniem są podgrzewane lusterka zewnętrzne w standardzie oraz elektryczny hamulec postojowy z układem wspomagania ruszania na wzniesieniu.
Dynamiczne osiągi
Dolne wahacze tylnego zawieszenia typu „integral link” wykonane są ze stopu aluminium, co umożliwia redukcję masy o 2 kilogramy. Amortyzatory i sprężyny zostały zmodyfikowane – model nadal oferuje system zawieszenia adaptacyjnego (tryby „comfort”, „normal” lub „sport”). Kolejną nowością jest fakt, iż nastawy elektrycznego, adaptacyjnego wspomagania układu kierowniczego EPAS dostosowywane są do wybranego trybu sztywności układu zawieszenia.
Manewrowanie tak dużym pojazdem w ruchu miejskim będzie niezwykle proste, a jego zachowanie na trasie szybkiego ruchu przewidywalne. Zastosowanie układu wspomagania EPAS umożliwia także wykorzystanie systemów, które niwelują niepożądane siły przekazywane na koło kierownicy oraz wszelkie wibracje.
Samochód będzie można zamówić z nowym 210-konnym, dwulitrowym silnikiem TDCi, który współpracuje z dwoma turbosprężarkami, zapewnia dynamiczne osiągi oraz generuje 450 Nm momentu obrotowego już od 2000 obr./min. Zmodernizowany silnik wysokoprężny 2.0 TDCi z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny dostępny będzie w trzech wariantach mocy (120, 150 lub 180 KM).
Wśród jednostek benzynowych warto wspomnieć o nowych, oszczędnych silnikach 1.5 EcoBoost 160 KM oraz 2.0 EcoBoost 240 KM. Wszystkie jednostki napędowe Forda Galaxy spełniają wymogi normy EURO 6, dzięki następującym technologiom zmniejszającym poziom emisji CO2 oraz zużycie paliwa:
• system inteligentnego ładowania akumulatora z odzyskiwaniem energii, który umożliwia częściowe odzyskanie energii wytwarzanej podczas hamowania lub stopniowego wytracania prędkości (system zmniejsza również obciążenie silnika);
• system Auto-Start-Stop;
• aktywna żaluzja wlotu powietrza (bardziej wydajne chłodzenie).
Bezpieczeństwo
Nowej generacja Forda Galaxy jest wyposażona w boczne poduszki powietrzne dla foteli drugiego rzędu, które stanowią teraz uzupełnienie standardowego systemu SRS, na który składają się przednie poduszki kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy, oraz boczne kurtyny powietrzne chroniące głowy osób podróżujących we wszystkich trzech rzędach foteli. Dodatkowym zabezpieczeniem podróżnych w drugim rzędzie jest system pasów bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły napięcia.
Z kolei technologia MyKey pozwoli kierowcy zaprogramować kluczyk w taki sposób, aby inne osoby prowadzące samochód nie mogły odbierać przychodzących połączeń telefonicznych, przekraczać ustalonej prędkości maksymalnej, dezaktywować systemów bezpieczeństwa i układów wspomagających jazdę, czy przekraczać maksymalnej głośności systemu audio. Dodatkowo, jeśli osoba, której właściciel Forda Galaxy powierzył swoje auto nie zapnie pasów bezpieczeństwa, włączenie systemu audio nie będzie w ogóle możliwe.
Stabilność auta zapewniają systemy: poprawiający stabilność na zakrętach oraz zapobiegający wywróceniu pojazdu, które dostosowują moment obrotowy silnika i odpowiednio sterują układem hamulcowym, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu wybranego toru jazdy. Natomiast dodatkowym rozwiązaniem chroniącym głowy pieszych podczas ewentualnego potrącenia jest zmodyfikowana konstrukcja wycieraczek.
Stylistyka
W przedniej części nadwozia wzrok przykuwa trapezoidalny górny grill, umiejscowiony ponad szerokim, wyrazistym grillem dolnym. Smukłe klosze reflektorów przednich zachodzą na boki karoserii, płynnie przechodząc we wznoszącą się linię boczną. Bardzo nowoczesny jest również tył pojazdu, gdzie tylne okno jest połączone z kloszami lamp. Natomiast w jego bocznej części wąskie, smukłe słupki nie tylko zapewniają lepszą widoczność, ale także potęgują wrażenie ogromu powierzchni przeszklonej.
Kabina nowego Galaxy wyróżnia się starannością wykonania. Wszystkie elementy tworzą harmonijnie skomponowaną całość – wyraziste kontury konsoli środkowej płynnie łączą się z płaszczyzną deski rozdzielczej, która z kolei, otulając przednią część kabiny, stapia się z panelami drzwiowymi. Wnętrze można wzbogacić o wstawki i elementy dekoracyjne z aluminium, pokryte ciemną metalizowaną powłoką, oraz fortepianową lub matową czernią.
Uzupełnieniem funkcjonalnego i pojemnego wnętrza będzie pełnowymiarowe panoramiczne okno dachowe, które dodatkowo podkreśli jego przestronność.
W miejsce tradycyjnego zespołu zegarów może pojawić się 10-calowy cyfrowy ekran, na którym wyświetlane mogą być animacje przedstawiające konwencjonalny analogowy prędkościomierz i obrotomierz. Użytkownik może naturalnie zmieniać ustawienia wyświetlacza oraz grafiki 3D według własnego uznania lub w celu usprawnienia obsługi. Ekran posiada również funkcję automatycznego ściemniania, zależnie od stopnia nasłonecznienia kabiny.