Firma Ford zaprezentowała nowego Forda Focusa RS – samochód sportowy o wysokich osiągach przeznaczony do użytku na publicznych drogach, wyposażony w innowacyjny napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach.
Samochód, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszło 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany w ramach ofensywy Forda zakładającej wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 aut o wysokich osiągach do 2020 roku.
Zobacz także:
AUDI: NOWE RS3 SPORTBACK – DO SETKI W 4,3 SEKUNDY
Modele te przyczyniają się do realizacji założeń strategii One Ford w zakresie rentownego wzrostu, nieustającego udoskonalania produktów oraz wprowadzania innowacji w każdym aspekcie biznesu.
– Nowy Ford Focus RS to poważna maszyna, wyposażona w nowoczesne technologie i nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne wyznaczające nowe standardy w zakresie przyjemności z jazdy na drogach publicznych i na torze. To przykład naszego dążenia do wprowadzania innowacji poprzez tworzenie samochodów o wysokich osiągach, które powodują u kierowców szybsze bicie serca – powiedział Raj Nair, wiceprezes grupy ds. globalnego rozwoju produktu, Ford Motor Company.
Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS, idąc w ślady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009. To jednocześnie 30-ty pojazd marki oznaczonym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniający się radykalną aerodynamiką oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła.
Ford Focus RS odznacza się dynamiczną stylizacją nadwozia, przyczyniającą się do polepszenia właściwości aerodynamicznych i wydajności chłodzenia, a także technologiami, które debiutują w modelu. Wśród nich znalazł się na przykład opracowany przez Forda samochodowy system komunikacji SYNC2. Będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.
Swój udział w powstaniu nowego Forda Focusa RS miał również Ken Block, gwiazda Gymkhany i World Rallycross, który jako konsultant dołączył do zespołu Ford Performace podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Kolonii w Niemczech – mieście, w którym w 1968 roku zrodziła się legenda, czyli model Ford 15M RS.
Napęd na 4 koła Ford Performance All-Wheel-Drive
Nowy Focus RS wykorzystuje nowy system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring). System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.
Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.
Podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do „zewnętrznego” koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Ów „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.
System AWD dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g. Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, układ skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem stabilizacji pojazdu ESP, szczególny nacisk kładąc na zachowania opartej na układzie hamulcowym kontroli „wektorowania momentu obrotowego”, który działa równolegle z „wektorującym moment obrotowym„ napędem AWD.
Wśród innych wyjątkowych cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki
w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej. Starannie skalibrowany układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, współpracujący ze sztywniejszą konstrukcją przednich kolumn resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi, na krótszych wahaczach, zapewnia „czucie” przednich kół i responsywność układu na niespotykanym poziomie.
– Fordy Focus ST i Fiesta ST pokazały, że potrafimy uzyskać sportowe „czucie” układu kierowniczego z układem kierowniczym EPAS, a model RS jeszcze bardziej przesuwa tę granicę – oświadczył Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance.
Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19. Standardowe opony Pilot Super Sport dostosowane są do codziennego użytku i – po raz pierwszy w modelu RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 dla maksymalizacji dynamiki auta na torze wyścigowym.
Także wygląd zewnętrzny auta dopasowano tak, by wspomagał cele związane z dynamiką. Staranna optymalizacja aerodynamiczna przedniego splittera, tylnego spoilera i ukształtowania podwozia wyeliminowała siły unoszące, dając w efekcie świetne wyważenie bez efektu przyziemnego, zapewniające wspaniałe prowadzenie i stabilność przy wysokich prędkościach.
Silnik
Źródłem napędu jest silnik z technologią EcoBoost. Rozwijający znacznie więcej niż 320 KM, tyle samo co czterocylindrowa jednostka 2,3 litra montowana w nowym Fordzie Mustangu, został jednak poddany licznym modyfikacjom. Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll wyposażonej w większy kompresor. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do motoru czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku.
Głowica cylindrów – wykonana ze wzmocnionego aluminium w odpowiedzi na wyższe temperatury pracy – została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce o zwiększonej wydajności cieplnej. Z kolei blok cylindrów zawiera żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymałości.
Priorytetem dla konstruktorów nowego Forda Focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min.
Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby Ford Focus RS generował sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany „bulgotaniem”, „strzelaniem” i „trzaskaniem”. Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę – drążek jest krótszy. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
EcoBoost odznacza się również niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu znajdzie się system Auto-Start-Stop.
Stylistyka
Design nadwozia Forda Focusa RS jest tyleż atletyczny, co funkcjonalny – aby design wpłynął pozytywnie na aerodynamiczny docisk i balans, a także by wydajność chłodzenia aerodynamicznego układu napędowego i hamulców była optymalna.
RS ma potężny przedni pas z dumnym, trapezoidalnym grillem, i głębokim przednim splitterem. Szeroka, atletyczna postawa jest podkreślana przez fartuchy boczne i wielkie wloty po obu stronach, które doprowadzają chłodzenie dla tarcz hamulcowych i obejmują pionowe lampy przeciwmgłowe. Tylny pas zupełnie zdominował wielki dyfuzor. Zintegrowano w nim także dwie okrągłe, wyczynowe końcówki układu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralną tylną lampę przeciwmgłową. Wyrazisty spoiler dachowy jest subtelnie wkomponowany w sylwetkę samochodu.
Dynamiczny profil podkreślają wieloszprychowe 19-calowe koła z lekkiego stopu, wykończone w matowej czerni, kute, wzmacniane, a zarazem ultralekkie, oszczędzające po kilogramie na każde z kół.
Standardowe biksenonowe lampy główne oferują funkcję Adaptive Front Lighting, dostosowującą intensywność i kąt świecenia do prędkości auta, kąta skrętu i odległości od obiektów na drodze tak, by jej oświetlenie było optymalne. Można zamówić również najnowszą technologię automatycznego hamowania Active City Stop. Wyczynowy charakter odzwierciedlają grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro.
Wnętrze cechuje się przeprojektowanym kokpitem Focusa. System multimedialny SYNC2 zapewnia dostęp do radia, nawigacji, klimatyzacji i telefonu komórkowego za pośrednictwem sterowania głosowego oraz dotykowego ekranu o przekątnej 8 cali. System SYNC2 można zamówić również z kamerą cofania oraz z systemem audio Sony Premium, z 10 głośnikami i subwooferem.
Przyjemność z prowadzenia zwiększa kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu, obita miękką skórą, aluminiowe pedały i wyjątkowa grafika zegarów na głównym zespole wskaźników. Nad konsolą centralną zaś znalazły się dodatkowe wskaźniki dla ciśnienia doładowania, temperatury i ciśnienia oleju. W całej kabinie znajdziemy wielokrotne powtórzenie niebieskiego tematu kolorystycznego RS, a także samego logo (na siedzeniach, kierownicy i listwach progowych).
Do wyboru nabywcy są cztery kolory nadwozia – Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Kolonii pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu Forda GT w zeszłym miesiącu na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit.
Od czasów pierwszego modelu RS wprowadzonego do sprzedaży, marka RS stanowi nieodłączny element DNA Forda, oferując innowacje technologiczne i doskonałe osiągi na drogach publicznych i na torach wyścigowych. Przypomnijmy – oryginalny Ford Focus z 2002 roku był wyposażony w 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 215 KM oraz zaawansowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Model drugiej generacji przekazywał do przednich kół 305 KM, a jedną z innowacji było przełomowe zawieszenie typu RevoKnuckle…